Honda NTV 650
Neznámý hrdina
Honda NTV 650 Revere
Není zrovna moc motorek, které by proplouvaly časem tak nepovšimnuty jako hondí šestpade. Přitom je
zajímavé, že každý je s ní spokojený, nikdo ji výrozně nepomlouvá a tak mi není moc jasné, proč se z ní
nestal slavnější motocykl.
Rok před momentem, kdy se Vašek Havel stal z recidivisty vůdcem davů, přišla na trh nahatá Honda s
agregátem prapůvodně vycházejícím z VT 500 a jednoramennou kyvkou skrývající kardan. Pohonná jednotka
s dvěma svíčkami a třemi ventily v každém válci našla uplatnění v dalších modelech, z nichž můžeme
jmenovat například cestovní enduro Transalp nebo čopra VT 600. První úpravy přišly hned rok po představení
a v v osmdesátém devátém se na stroji objevila o centimetr delší přední vidlice s progresivně vinutými
pružinami, delší sedlo a na centrálu přibylo nastavení útlumu. V průběhu výroby se Honda začala ke svému
dítěti chovat lehce macešsky, protože jí v zájmu úspory nákladů odebrala hlavní stojánek a dvoudílná
hliníková řidítka vyměnila za zohýbanou ocelovou trubku.
Američan bez hřídele
Paralerně s verzí Revere se ve Spojených státech prodávala verze Hawk GT, která měla lehce odlišný design,
ale hlavně řetěz místo kardanu, díky čemuž je o pár desítek kilo lehčí. Pěknou součástí, která je pro obě
verze shodná, je rám, který svou konstrukcí vychází ze závodní dvěstěpadesátky. Na trhu ojetin dovezených
ze zahraničí, speciálně z Německa, není problém narazit na škrcené verze, které mohou mít výkon snížený
na 50 nebo i 27 koní. Za okleštěným stádem stojí tlumený výfuk, přiškrcené karburátory a modifikované CDI.
Náš půjčený motocykl měl sice výkon otevřený, avšak nádrž prázdnou a tak je mým prvním cílem oáza ropných
derivátů. Z ní se vydáváme nejdřív do zatáček, které jsou za prvé nablízku a za druhé se do nich malý
stroj hodí.
Vichru neutečeš
Pérování je tvrdší, hlavně co se týče zadního závěsu a zatímco motorka na hrbolech uskakuje, na asfaltu
hladkém jako okolí dětského svěrače drží NTV opravdu dobře. V nájezdech mi trochu vadí úzká řidítka, se
kterými se Honda nevodí zrovna nejlíp. Motorka je ale malá a nízká, takže se dá do náklonu nahnat i tak
úplně v pohodě. Dvouválec příjemně dodává sílu už od spodu a ne zrovna přesná mi přišla převodovka, kde
občas vypadávala dvojka. Osamocený přední kotouč také není vzorem sportovního chování, protože má
nevýrazný nástup a rovněž účinek není nijak ostrý. Zato nabroušená je zadní brzda, která jde do smyku
jen několik nanosekund po aktivaci pedálu a její použití chce cit. Dostávám se na delší rovinku a po krátké
ignoraci dopravních předpisů se mi daří ze stroje dostat stoosmdesát, což je hodnota přijatelná, takže
dalších pokusů netřeba. Navíc mě opakované testování maximálky ani moc neláká, protože přes stodvacet
začíná vítr zcela nepokrytě ukazovat svoji sílu.
text: Přéma (premek@bikes.cz), fotky: Zdeněk
Technické údaje - Honda NTV 650 Revere |
motor |
čtyřdobý vodou chlazený dvouválec do V (52°), OHC/3 |
objem |
647 ccm |
vrtání/zdvih |
79 x 66 mm |
výkon |
44 kW (60 k)/7500 ot./min. |
kroutící moment |
57 Nm/6500 ot./min. |
kompresní poměr |
9,2:1 |
plnění motoru |
2 karburátory Keihin |
startér |
elektrický |
převodovka |
pětistupňová |
brzdy |
vpředu 1 kotouč průměr 316 mm, dvoupístkový třmen
vzadu 1 kotouč průměr 276 mm, jednopístkový třmen |
rozvor |
1465 mm |
hmotnost |
212 kg (pohotovostní) |
výška sedla |
785 mm |
objem nádrže |
19 l |
maximální rychlost |
180 km/h |
cena |
90 až 110 tisíc (r. 92-96) |
|
|
Servisní údaje
Sekundární převod je občas mylně považován za zcela bezúdržbový, což není úplně pravda a olej v něm
bas měl vyměnit po třiceti tisících. Výhodou u kardanu je, že dokud obsahuje aspoň trochu maziva,
funguje spolehlivě dál. Rám motorky se na pohlad tváří jako hliníkový, ale pravdou je, že se vyráběl
z oceli, díky čemuž půjde po bouračce relativně dobře narovnat.
Na NTV skoro nikdo nevyrábí sportovní výfukové tlumiče, takže si pravděpodobně budeš muset vystačit
se sériovým výkonem. Šestpade je hodně spolehlivá motorka, na které se žádný opravář moc navyřádí a
tvé nářadí bude většinu času nevyužité zahálet v dílně, zatímco ty budeš bez starosti jezdit
a jezdit. |
Zkušenosti majitele
Jako většina z nás jsem začínal na Jawě 350 a zjistil jsem, že mě moc baví cestovat. Když kamarád
prodával NTV, sehnal jsem si dostupné testy, kde motorka vycházela, s ohledem na moje účely, velmi
dobře. Nyní, po projetí východní i západní Evropy můžu říct, že jde o opravdu dobrý stroj, který
je hodně spolehlivý a nenáročný na údržbu. Příznivá je také spotřeba pohybující se kolem pěti litrů
a pohválil bych i pohon kardanem, na který jsem celá léta nesáhl a jen velmi zřídka kontroluji, jestli
v něm je ještě olej.
Jedinou výtku bych měl k absenci větrné ochrany, což jsem vyřešil montáží rozměrnějšího větrného
plexištítku, který problém do značné míry odstranil.
Rosťa
Ceny originálních náhradních dílů |
Vzduchový filtr | 1400 Kč |
Blinkr | 1600 Kč |
Páčka brzdy | 500 Kč |
Páčka spojky | 500 Kč |
Pístní sada | 4200 Kč |
Přední světlo(komplet) | 10.500 Kč |
|
|
ČMN 10.říjen 2003