Stručná charakteristika | Výbava a úpravy | Pneumatiky |
Technické údaje | Testy a články | Fotogalerie |
Údržba a kontroly | Návody | Odkazy |
Rychlí zlí jazykové nazývají tenhle kousek strejcovskou motorkou. To se dá přeložit jako pohodlný a spolehlivý
cestovní motocykl klasických tvarů pro motorkáře jezdící raději turistiku, než trávící většinu času na zadním
kole a následně v garáži šťouráním se v ložiscích hlavy řízení.
Vidlicový tříventilový dvouválec je chlazený vodou a jeho zdravých padesát koní táhne slušně od tří a půl tisíc,
ale ohleduplné zápěstí sveze na pětku i při dvou. Má v hlavách po dvou svících a možná i proto ochotně naskočí
i při mínus pěti. Maximálka je budíkových sto osmdesát a motoru naprosto nevadí delší jízda po dálnici rychlostmi
do sto padesáti. Ovšem nad sto třicet už máte dojem, že visíte za hlavu přicucnutí na gumovém zvonu. Inu, naháč.
Na Revere sedíte s koleny dost skrčenými - stupačky jsou jasně moc vysoko. To se příliš nekamarádí s extrémně
dlouhými etapami při cestování , na druhou stranu to ovšem bujný strýc může do zatáček řádně složit, než si
škrtne. A od tuhého ocelového rámu vynadáno zaručeně nedostane. Kdo se nerad maže s řetězem, má na NTV pořád
čisté tlapičky - kloubový hřídel kardan šetří Vaši pokožku. A peněženku, protože koupe li se v oleji, jest věčný.
Takže jednou za čas vytočíte šrouba špunta na skříni převodu u zadního kola a zadíváte se do temnot. Leskne li se
tam hladina oleje, zas ho zašroubujete a jedete se projet. Což samozřejmě neznamená, že nebudete olej pravidelně
měnit. Kardan je schovaný uvnitř jednoramenné kyvky s letmo uloženým kolem - proč letmáč, to je mi dodnes
záhadou. Nepopiratelně to však dobře vypadá a demontáž zadního kola je díky tomu (a hlavnímu stojanu) zábavně
snadná. Zajímavým detailem jsou hezká třípaprsková kola s loukotěmi ve tvaru funkčních vrtulových listů. Jak se
při jízdě kola otáčí, loukotě foukají na brzdové kotouče a vyfoukávají z nich prach. Účinek se zřetelně projevuje
po delších jízdách - levá strana ráfků je špinavá víc než pravá. Toť vše. Brzdy totiž nepatří mezi lechtivé
(vpředu jen jeden kotouč) a je třeba za ně víc vzít, zvlášť přisedne li tlusťoch. Ten si vzadu komfortně lebedí
a může se držet masivního hliníkového madla. Jízdám se živým těžítkem taky nejvíc vyhovuje zadní odpružení se
seřizovatelným tlumičem. Seřizování se děje snadno otáčením velkým plastovým kohoutem pod levou kapsou. Při jízdě
sólo je ale zadek tvrdý i při maximálním povolení a na našich cestách to pak drncá. Náprava - vemte stopaře.
Předek nastavitelný není, funguje ale docela dobře.
Asi nejchutnějším soustem pro nás chudší je spolehlivost, životnost a nežravost. Dlouhodobě vychází spotřeba
zhruba na pět litrů, přičemž olej nepije takřka vůbec. Co mě uživatelsky naopak dere, je úplně přiblblé sundávání
sedla - jednak je zámek schovaný pod zadním světlem, kde trpí špínou, a jednak potřebujete tři ruce. A zaručeně
aspoň jednou zapomenete klíček v zámku, protože sedlo stačí zpátky jenom zacvaknout a klíček není pod světlem
vidět. Musel to vymyslet záškodník nastrčený od konkurence.
Zajímají li vás produkované hluky, tak na pravou stranu vyvedený extra krátký výfuk buřtík (aby bylo dobře vidět
letmo kolo) vydává tiché, tlusté bublání. Naproti tomu z převodovky, jakkoli funguje bezvadně, vychází občas
při přeřazování z jedna na dvě kravál jak z kovárny.
Že by to nemělo jinou chybu? No, sedlo by mohlo být tvrdší - po dlouhé cestě už lehce budí dojem jízdy na syrovém
mase. A pokud jde o jízdní vlastnosti - Reverenda ráda padá do zatáček. Já sám to nepovažuju za tlumič požitku
z jízdy a nakonec je to lepší, než kdyby ráda padala do stoky.