Honda NTV 650
Nezničitelný kardan
Honda NTV 650
Není náhodou, že především kurýři na motocyklu slepě věří Hondě NTV 650. Motor nenápadného
cestovního stroje s kloubovým hřídelem vybavený válci do V platí totiž za nezničitelný,
dokáže mít za sebou hodně přes 100.000 ujetých kolometrů. Při jeho představení v roce 1988
cestovní klientela nevěděla ještě nic o pohádkové spolehlivosti NTV. O to více hlasitěji
si stěžovala na houbovité vyladění podvozku, na příliš velkou vůli v přenosu síly, na
příliš dlouhý převod dolních převodových stupňů i na brzy prosezené sedlo.
Honda rychle zareagovala a obdařila NTV, tenkrát ještě s označením Revere, hned v následujícím
roce prodlouženými nosnými trubkami vidlice, pružícími elementy s tužším vyladěním,
pozměněnou převodovkou s tlumičem rázu a lépe polštářovaným sedlem. Tím byly podstatné
nedostatky odstraněny. naproti tomu nic se nezměnilo na špičatém úhlu kolen pro velké jezdce,
poněkud nejistém chování v těsných zatáčkách a vysoké ceně. Posledně jmenovaný hendikep
se už netýká modelového roku 1993. Model NTV v lehce zeštíhlené formě (hlavní stojánek
jako příslušenství, pozměněný kokpit, řidítka z ocelové trubky místo z hliníku, žádný
metalický lak) nabízela v příznivější ceně.
Odměnou za tato opatření se stala významně zvýšená prodejní čísla, i když nepřiškrcený
špičkový výkon klesl z bývalých 61 k na 57. Od roku 1994 až do výběhu modelu NTV 650 koncem
roku 1998 bylo vzhledem k přísnějším hlukovým a exhalačním limitům dokonce pouze 53 k,
čímž se přiškrcení stalo nadbytečné. Kdo dokáže žít s touto nabídkou výkonu a není příliš
velký, obdrží v ojetém modelu NTV absolutně spolehlivý a dobře zpracovaný motocykl, který i
dnes umí přesvědčit svým neproblematickým chováním při jízdě, řádně zabírajícími brzdami
nízkou spotřebou benzínu ve všední den i na cestách.
Situace na trhu
Ojetých NTV není žádný nedostatek, zejména u našich západních sousedů mají cca 13.000
regisrovaných exemplářů, přičemž lví podíl připadá na variantu s výkonem 50 k (7800 kusů).
Proti velké nabídce stojí trvalá, avšak spíše zdrženlivá poptávka. Typickou cílovou
skupinou pro NTV jsou lidé, kteří se k motocyklu vrací, umí na Hondě ocenit kloubový
hřídel a kvalitní zpracování, a bojí se přitom příplatku za srovnatelný bavorák.
Levně však NTV nepořídíte. Prodejní cena posledního modelu z roku 1998 je u obchodníků
přibližně 98.000 Kč (50.000 kilometrů), exemplář z roku 1994 s ujetými 80.000 kilometry
stojí ještě stále 63.000 Kč. Ve skutečnosti však drží nijak překypující poptávka cenovou
hladinu va snesitelných mezích. Od soukromníků lze totiž získat veskrze udržované kusy
s 20.000 kilometry za podstatně méně než 100.000 Kč. Kdo chce nakoupit za rozumnou cenu,
neměl by podlehnout první nabídce - výběr je nakonec dost velký.
Prohlídka
Nehledě na mouchy prvního modelového roku, nemá NTV 650 žádné konstrukční slabiny. Proto
skrývá koupě i hodně ojetého exempláře málo rizik, pokud byly ovšem dodržovány intervaly
pravidelné údržby. Zájemci o ojetý stroj by se měli tedy soustředit na kontrolu udržovanosti
motocyklu a na obvykle opotřebované součásti.
text: Radovan Míča, foto: MPI |
Motocykl 6/2004 |
Technické údaje (Model RC 33) |
|
Motor: Vodou chlazený čtyřdobý dvouválec s válci do V v úhlu 52
stupňů, řetězem poháněné nahoře umístěné vačkové hřídele, tři ventily pro válec,
vahadla, mazání tlakové oběžné, dva rovnotlaké karburátory Keihin průměr 36,5 mm,
žádné čistění výfukových plynů, alternátor 445 W, akumulátor 12 V/8 Ah, mechanicky
ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, kloubový
hřídel. |
|
Vrtání x zdvih |
79 x 66 mm |
Objem |
647 cm3 |
Kompresní poměr |
9,2 : 1 |
Výkon |
39 kW (53 k) při 7500 1/min |
Maximální točivý moment |
53 Nm při 6500 1/mn |
|
Podvozek: Páteřový rám z oceli, teleskopická vidlice průměr 41 mm,
jednoramenná kývačka ze slitiny lehkých kovů, přímo ukotvená pružící a tlumící
jednotka, měnitelná tvrdost pružiny a stupňovitá možnost změny tlumení. Dvojitá
kotoučová brzda vpředu průměr 316 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu kotoučová
brzda průměr 276 mm s jednopístkovým třmenem, pneumatika vpředu 110/80 H 17,
vzadu 150/70 H 17. |
|
Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1465 mm, úhel hlavy řízení 62 stupňů,
stopa 119 mm, zdvih párování vpředu/vzadu 130/120 mm, výška sedla 785 mm, objem
palivové nádrže 19 l, hmotnost s plnou nádrží 212 kg, celková hmotnost 400 kg. |
Měření |
Největší rychlost |
175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h |
5,3 s |
Elasticita 60 - 120 km/h |
17,9 s |
Spotřeba |
3,5 až 9,1 l/100 km natural |