charset=utf-8
Java Script Library -> 00092 Sample
Jawa 350/640 Sport
-úpravy
Spínací skříňka
Palubní deska
Nosiče bočních kufrů Hepco & Becker
Zrcátka přímo na kapotáži
Digitální tachometr Sigma Targa
O-kroužkový řetěz ČZ
Kit pro výkon 30 hp
Spínací skříňka
Na motocyklech Jawa do roku výroby 1998 je namontována
spínací skříňka typu BOSCH, která neposkytuje vlastě
žádnou ochranu proti krádeži. Naskýtá se několik
možností nápravy.
První je koupě originální spínací skříňky montované po
roce 1998 na modely 350. Toto řešení jsem zavrhl po
zjištění ceny, která je přibližně 900 Kč a je nutné
ještě dokoupit jiný přepínač na pravé straně řidítek.
Druhou možností je na nějaké místo na motocyklu přidělat
spínač opatřený zámkem a využívat jej jako jednoduchý
imobilizér. Toto řešení jsem použil u svého předešlého
motocyklu.
Třetí možností, a té jsem dal přednost, je použití
neoriginální spínací skříňky například z jiného motocyklu
nebo i z automobilu. Já jsem použil spínač z Jawy 50/
585 Mosquito. Jeho cena je přijatelná a vhodné jsou i
zástavbové rozměry. Nevýhodou této spínací skříňky je to,
že neumožňuje tolik poloh jako "bošák". Má tři polohy,
které jsem využil takto:
- 1.poloha - vše vypnuto
- 2.poloha - zapnuto zapalování a parkovací světla
- 3.poloha - zapnuty potkávací světla atd.
Otvor v palubní desce pro spinač BOSCH je ovšem větší a
tak jsem ho z venku i zevnitř přelepil destičkou s
příslušnou dírou. Je nutné si pořádně prohlédnout schéma
a raději nezapomenout na parkovačky (nutné pro STK).
Palubní deska
Palubní deska montovaná na typ 640 je myslím pěkná, ale
při větším slunci jsou některé kontrolky nečitelné.
Rohodl jsem se tedy pro zástavbu LED (svítivé diody).
Není možné je zabudovat do stávajících patic a tak jsem
celou desku s žárovkami vyjmul a na jejím místě jsem vyřízl
čtvercový otvor. Jako zdroje světla jsem použil
vysocesvítivé LED. Sestavil jsem si diody na destičce do
požadovaného tvaru a upevnil do speciálních patic.
Vývody diod, předřadné rezistory a automobilové konektory
jsem připájel na cuprextitovou destičku a celé vsadil do
toho čtvercového otvoru a zalepil. Vše propojil orig.
kabely, aby byla možná úprava do původního stavu (navíc
jsem použil jen dva jednožilové kabely o délce asi 10 cm.
Na palubní desce mám celkem 6 kontrolek:
- dobíjení
- neutrál
- dálková světla
- pravý blikač
- levý blikač
- stav oleje v nádržce oddělenáho mazání.
Nosič postranních kufrů HEPCO & BECKER
Protože chci motocykl používat především k cestování,
zakoupil jsem v motobazaru postranní kufry HEPCO & BECKER.
Ke kufrům jsem nedostal žádné nosiče a tak jsem dle vlastního
nechal vyrobit jiné. Uchytné body jsem použil stejné jaké
používají originální kufry Jawa, tedy oba úchyty bočních
padacích rámů a šroub stupačky spolujezdce. Při
rozměřování je důležité posadit na motocykl spolujezdce,
aby mu při jízdě kufry nepřekážely. Kufry jsou dost
velké (odhaduji tak 30 l jeden) a tak jsem musel na
rámy přemístit i zadní blikače (také po vzoru orig.
kufrů). Při sváření rámů přímo na motorce je nutné
odpojit veškerou elektroniku (usměrňovač, regulátor,
relé), jinak dojde k jejich zničení. Rámy mám připevněné
natrvalo, takže je nesundavám
ani když jedu bez kufrů. Jsou poměrně nenápadné a
nekouká z nich žádná hrana nebo špice, která by mohla
někoho poranit.
Zrcátka přímo na kapotáži
U motocyklu Jawa 350/640 Sport, tedy u typu s kapotáží,
jsou zrcátka posunuta k řidiči, aby nenarážela při plném rejdu
do kapotáže (stejně narážejí), což nutí řidiče při sledování
zrcátek příliš otáčet hlavou. Jednoduchým řešením je
zrcátka přidělat přímo na kapotáž. Z estetických důvodů není
možné použít standartní zrcátka a tak jsem scháněl speciální
do kapotáže. Jejich cena mě zrovna nenadchla a tak jsem
zakoupil zrcátka sice pro řidítka ale částečně vhodná i pro
kapotáž a to ze skútru Aprilia SR. Je nutné pořídit tato
vysoká řidítka, protože u krátkých by při výhledu vzad vadily
řidičovy ruce.
Do kapotáže jsem navrtal dva přesné otvory, vsadil do nich
zrcátka a utáhl přes podložku.
Se zrcátky jsem velmi spokojen, při jízdě velmi málo vibrují a hlavně propůjčují motocyklu zase o trochu
spotovnější vzhled. Výhled do zadu sice není nejlepší a třetinu plochy zrcátka zabírají řidičovy ruce, ale
pro menší vibrace je nakonec efekt zrcátek lepší než u originálních.
Digitální tachometr Sigma Targa
Při cestování často potřebuji přesně měřit vzdálenost a rychlost. Navíc jsem
u své Jawy postrádal denní počitadlo kilometrů a tak jsem se rozhodl ke koupi
digitálního tachometru Sigma Targa. Umožňuje měřit celkové i denní kilometry, okamžitou,
průměrnou i maximální rychlost a jsou na něm i hodiny s budíkem. Tento tachmetr
jsem si vybral prot, že má pevný kovový obal, měří dostatečně vysokou rychlost a
je dodáván s magnetem na ráfky z lehkých slitin.
Původně jsem chtěl tachometr připevnit doprostřed řidítek, nakonec však našel místo
na levé staně. U Jawy 350 Sport s velkou kapotáží ani při největším dešti není ohrožen
vodou, protože ta je spolehlivě odváděna kapotáží mimo něj.
Magnet jsem nařízl pilkou až vznikl zářez, kterým jsem ho nasadil na litý ráfek a
zalepil vteřinovým lepidlem. Problém nastal při umisťování snímače. Ten byl ve velké
vzdálenosti od magnetu a tak jsem ho podložil několika vrstvami silné gumy. Vše přilepil
a ještě přitáhl přiloženou gumičkou.
Nastavení je jednoduché, obvod kola se změří tak, že si na kole uděláme rysku a pak si
na zeni u této rysky uděláme značku, popojedeme motocyklem o jednu otáčku a zase uděláme
značku. Vzdálenost pak změříme a zadáme do tachometru. Já jsem nakonec přesnou hodnotu
nastavil na německých dálnicích podle kilometrovníků.
O-kroužkový řetěz ČZ
Jelikož motocykl používám převážně plně zatížený, nebyl jsem spokojený s životností
standardního řetězu. Byl jsem nucen ho velmi často napínat a k výměně docházelo asi po
ujetí 5000 km. U firmy ČZ Contra jsem si objednal O-kroužkový řetěž ČZ OR 418. Stál mě
asi tisíc korun a protože jsem měl právě motocykl v servisu, nechal jsem si ho tam
vyměni. O-kroužkový řetěz je ovšem o několik milimetrů širší než řetěz obyčejný a
nevejde se tedy do zapouzdření. Byl jsem tedy nucen celé zapouzdření odstrojit.
Řetěz je nutné alespoň trochu něčím zakrytovat, aby nebyl celý stoj stále mastný
od odlétávajících kapek oleje. K zakrytování jsem použil plastový kryt dodávaný k Jawě
50 Mosquito, který jsem trochu upravil. Přichycen je pouze na ose zadního kola. U osy
kyvné vidlice je pouze opřen. Aby řetěz nepřicházel při kývání přímo do styku s kyvnou
vidlicí, nasadil jsem na její příčku rozřízlou plastovou trubku.
Nyní je sice nutné po 300 km řetěz mazat sprayem a trochu se o něj starat, ale není nutné
ho tak často dopínat a myslí, že i s životností to nebude vůbec spatné.
Kit pro výkon 30 hp
V dubnu 2002 jsem si nechal svůj motocykl upravit u firmy TK Mototunig v Úžicích u Neratovic.
Firma patří Tomovi Kasalickému. Jedná se především o úpravu časování sacích kanálů, jejich vyleštění,
přetryskování karburátoru a montáž otevřeného sportovního výkonu. Vše proběhlo během 3 dní, kdy jsem
jel na dovolenou a motocykl jsem svěřil Tomovi k úpravě. Úprava není na motocyklu zvenku nijak patrná a
projebuje se až po nastartování jadrným sportovním zvukem, který však není nijak hlasitý. Veškeré
úpravy jsou průběžně kontrolována na motorové brzdě a pomocí lambda sondy.
Protože svůj motocykl využívám především pro cestování, dohodli jsme se s Tomem, že ho naladíme s ohledem
na životnost a spotřebu. Nakonec z toho bylo na brzdě změřených 28k (měření před úpravou skončilo na 22,5k).
Zde nabízím grafy
výkonu a
točivého momentu .
Zkušenosti s provozem přinesu časem, ale už teď můžu říct, že výkon je znát a spotřeba stoupá jen, když se motocykl
"honí" a jezdí se vyloženě sportovně.