Stručná charakteristika | Technické údaje |
Úpravy a zkušenosti | Výbava |
Pneumatiky | Fotogalerie |
Na tomto motocyklu Jawa roku výroby 1994 byla nevím proč namontována spínací skříňka typu BOSCH, která neposkytuje vlastě žádnou ochranu proti krádeži. S výměnou spínací skříňky jsem měl již zkušenosti a tak jsem neváhal a zajel do prodejny náhradních dílů v Týnci nad Sázavou. Chtěl jsem originál ZADI a tak jsem musel koupit ještě přepínač parkovacích a tlumených světel na pravou stranu řidítek. Jak je u nás v čechách zvykem, zaplatil jsem 1500 Kč a stejně to nešlo jen tak jednoduše propojit. Musel jsem všechny polohy spínačky nastudovat a pak podle vlastního schématu a s výměnou několika konektorů vše propojit. Docela mě překvapilo, že vše fungovalo na první zapojení a bez problémů to funguje dodnes.
O nosičích na kufry HEPCO & BECKER vlasní konstrukce si můžete přečíst u mého předešlého motocyklu Jawa 350/640 Sport, kde najdete také jejich vyobrazení. Na motocykl Jawa 280/594 Tempo jejich namontování nevyžadovalo nijak drastické úpravy. Jen bylo třeba vrtat, ohýbat a lakovat. Také bylo nutné vyrobit speciální podložky, protože zde nebylo možné nosiče připevnit ke šroubům stupaček a jsou tedy uchyceny na chráničích nohou spolujezdce. Jinak se nosiče i kufry ve všem shodují.
Při cestování často potřebuji přesně měřit vzdálenost a rychlost. Navíc jsem
u své Jawy postrádal denní počitadlo kilometrů a tak jsem se rozhodl ke koupi
digitálního tachometru Sigma Targa. Umožňuje měřit celkové i denní kilometry, okamžitou,
průměrnou i maximální rychlost a jsou na něm i hodiny s budíkem. Tento tachmetr
jsem si vybral prot, že má pevný kovový obal, měří dostatečně vysokou rychlost a
je dodáván s magnetem na ráfky z lehkých slitin.
Původně jsem chtěl tachometr připevnit doprostřed řidítek, nakonec však našel místo
na levé staně. U Jawy 280 Tempo s polokapotáží ani při největším dešti není ohrožen
vodou, protože ta je spolehlivě odváděna kapotáží mimo něj.
Magnet jsem nařízl pilkou až vznikl zářez, kterým jsem ho nasadil na litý ráfek a
zalepil vteřinovým lepidlem. Problém nastal při umisťování snímače. Ten byl ve velké
vzdálenosti od magnetu a tak jsem ho podložil několika vrstvami silné gumy. Vše přilepil
a ještě přitáhl přiloženou gumičkou.
Nastavení je jednoduché, obvod kola se změří tak, že si na kole uděláme rysku a pak si
na zeni u této rysky uděláme značku, popojedeme motocyklem o jednu otáčku a zase uděláme
značku. Vzdálenost pak změříme a zadáme do tachometru. Já jsem nakonec přesnou hodnotu
nastavil na německých dálnicích podle kilometrovníků.
Nevím jestli zde popíšu vše a jestli to bude vůbec někomu něco platné, ale myslím, že tyto rozdíly stojí
trochu za zhodnocení. Rozdělit bych je mohl do dvou kategorií: 1) rozdíly v technice a výbavě a 2) rozdíly
subjektivní a jízdní vlastnosti.
- technika a výbava
Obě jsou to jawy a tak mají spostu dílů společných, týká se to především přední vidlice, brzd, řidítek, nádrže
světel a kapotáží. Naopak zásadní věci jsou zde jiné. Rám je jednoduchý kolébkový, dole rozvidlený. Zadní kyvná
vidlice je vyrobena z hranatých profilů a co je podstatná, je odpružena centrální pružící a tlumící jednotkou.
Motor vychází ze soutěžních motorů pro enduro a jedná se tedy o vodou chlazený dvoudobý jednoválec. Pracovní
plocha válce je upravena technologií Nikasil a má tedy značnou životnost. Místo výbrusu se jen mění píst.
Rovod je u tohoto motoru proveden pístem, ale do sání je zařazena klapka, řekl bych přímo monstrózních rozměrů.
Převodovka je zde 5-tistupňová, má kratší a lehčí chod, rychlostní stupně jsou blíž u sebe. Motor se startuje
nožní pákou, která je ovšem naprosto nezávislá na páčce řazení. Primární převod je řešen ozubeným soukolím, které
nevyžaduje údržbu či výměny. Sekundární převod je nezakrytým řetězem. který naopak potřebuje časté ošetřování.
- pocity a jízní vlastnosti
Cekově se dá říct, že na tomto motocyklu jsem měl mnohem lepší pocit. Výkon a jízdní vlastnosti jsou lepší.
Reakce plynu živější a přesnější, člověk nemusí tolik hospodařit s plynem, vždy je alespoň malá rezerva.
Do kopce se nemusí tolik podřazovat a je možné dokonce i zrychlovat a to jsem většinou jezdil ve dvou a plně
naložený. Nejlepším dojmem působí převodovka. Je hustěji odstupňovaná a tak si člověk může vybírat a nemusí
stále kontrolovat kolik jede a kdy má přeřadit. Páčka má kratší chod a tak se i pohodlněji řadí. Posaz je vlastně
stejný a i spolujezdec má stejně místa. Co je však na mnohem lepší úrovni jsou vibrace. Nádrž nevibruje vůbec a
vždy ji můžeme sevřít stehny, do stupaček a řidítek pronikaji vibrace v mnohem menší míře. Rám celkově působí
tužším dojmem a zadní kyvná vidlice neplave tolik jako u třipade. Dovoluje to daleko sportovnější jízdu a
ostřejší průjezdy zatáček