Tradiční výrobce plochodrážních motocyklů Jawa Divišov má už na svém kontě první letošní titul mistra
světa, ale při jeho monopolním postavení na ledové ploché dráze to není nic překvapivého. Zajímavější jsou
jeho plány na klasickém oválu a také v dalších motocyklových disciplínách. O nich jsem si zašel popovídat
s předsedou představenstva Evženem Erbanem.
Co jste říkal našemu týmu při mistrovství světa družstev v Inzellu, kde jsme měli blízko k bronzové
medaily?
Měli jsme velkou šanci. Tonda klatovský, který je naším továrním jezdcem, jel výborně. Škoda toho závěru,
který nás odsunul na páté místo. Jinak si myslím, že tato sezona bude přelomová a přinese generační výměnu.
Švédský tým měl dohromady 101 let a to už je moc. Přichází čas mladých jezdců a věřím, že Tonda k nim bude
patřit. Líbil se mi ale také jeho bratr Honza, který měl od nás zapůjčený tovární stroj. Takže bychom se
zase mohli vrátit k medailím.
Bylo by to příjemné, ale jsou tyhle speciální motocykly pro vás i dobrým obchodem?
Určitě, letos už jsme prodali čtyřicet motocyklů do Švédska, Ruska, Německa, Finska a překvapivě také do
Švýcarska, kde jsou závody zakázané, ale v případě ledové ploché dráhy to dokázali prosadit.
Jak se těšíte na klasické ovály?
Moc, zvlášť, když start v Austrálii nám vyšel. Ryan Sullivan, který je naším továrním jezdcem, se stal
mistram své země.
S kolika závodníky s tovární podporou letos počítáte na krátké dráze?
Společně se Sullivanem to jsou i jeho krajané Leigh Adams a Jason Crump, dále Brit Scott Nicholls, Dán Hans
Andersen, Polák Tomasz Gollob a trojice našich Aleš a Lukáš Drymlovi a Bohumil Brhel. Celkem tedy v Grand
Prix pojede devět továrních jezdců. Loni jsme z devíti závodů šest vyhráli a dvakrát nám patřila i všechna
místa na stupních vítězů. Úspěšný rok čekám i letos.
Hovořilo se o tom, že zájem měl o Jawu i pětinásobný mistr světa Tony Rickardsson?
Tony přišel sám, jednali jsme, ale k dohodě nedošlo. Tři roky už je Jawa bez Rickardssona a jde to, takže
přežijeme určitě i čtvrtou sezonu.
Kdo pojede ve vašich barvách na dlouhé dráze?
Továrními jezdci budou Němec Gerd Riss a Zdeněk Schneiderwind, loni třetí a pátý jezdec šampionátu. No a
vypadá to, že získáme i stříbrného Angličana Kelvina Tatuma. A jen pro zajímavost - mistr světa Robert Barth
jede s naším podvozkem.
Jawa se ale loni představila i v domácím šampionátu v supermotu, jenže Klatovský šampionát na továrním
stroji nedokončil. Budete letos pokračovat?
Určitě, motor Jawa 630 je hotový a jeho výkon je dostatečný. Loni aly byly největší problémy s rámem, a tak nám
Jan Polívka připravil nový. Tonda Klatovský by měl být spokojen a znovu bojovat o titul. Jediné, co v tuto
chvíli zbývá dodělat, je elektrický startér, protože při pádu motor nikdo nenatočí. A s tímhle motorem máme
i další plány. Zkouší to Josef Novotný na sajdkárkrosu, počítáme s ním pro motokros a také do motocyklových
čtyřkolek.
Děkuji za rozhovor.
text a foto: Karel | ČMN 20.únor 2004 |