logo Praga Vivat Praga!
Praga CD 610

1.11.1997 v Pragovce začal vývoj motocyklového programu. Ani ne po dvou letech jsou na světě hmatatelné výsledky!

Praga CD 610   Naše znovuvzkříšená značka pomalu odkládá plenky a proniká mezi dospívající motocyklové výrobce. Svědčí o otm současných dvanáct prodejců v celé České republice, u kterých si již můžete koupit sériovou dvěstěpadesátku (bližší informace získáte na tel.: 02/ 72 102 545, ing. Abrhám nebo p. Hamouz). Kromě naší republiky vyváží Praga do USA, Švédska, Francie, Beneluxu, Finska, Ruska a Polska, kde všude uplatňuje výhody levnější výroby u nás, a tudíž nižší ceny.
   Dvěstěpadesátka, která vyšla z motoru krosové Jawy 250, má dvě verze. Schválená pro silniční provoz má výkon 36 k při 6500 ot/min, přední vidlici White Power a stojí 145.000 Kč, závodní bez schválení na silnice má vzadu Öhlins a stojí 139.000 Kč.
   Ve vývoji je čtyřdobé závodní enduro ED 400, ale zatím je jen ve formě prototypů a hlavní síly se teď soustředí na dotažení projektu kvalitní čtyřdobé šestistovky. Jednoválec má výkon 55k, což je dejme tomu pět koní pod krosovou husquarnou, ale s motorem se dá samozřejmě ještě hodně udělat. Použité materiály a díly jsou stejné, jaké používají světoví výrovbci - rám z chrommolybdenových trubek, karburátor Mikuni, tlumiče Paioli a Öhlins nebo brzdy Brembo. Předpoklady úspěchu jsou tedy velké, a když vše půjde hladce, příští rok na jaře by mohla existovat i homologovaná verze se světly.
   Jedním z velkých přínosů při vývoji nové šestsetdesítky je spolupráce Pragovky s Mirkem Kučírkem, který nejenže letos CD 610 testuje, ale v případě úspěchu a dotažení čtyřdobého projektu by se měl příští rok stát továrním jezdcem na nové Pragovce. Nekompromisní vítězné tažení čtyřtaktů a Mirkovy jezdecké kvality i zkušenosti nám dávají velké naděje na to, že bychom se příští rok mohli radovat jak z úspěchů české značky, tak jednoho z nejlepších motokrosařů snad i na mistrovství světa.
   Jak vidí pragovku sám Mirek?
   "Když jsem poprvé o pragovce slyšel, tak to ve mě moc důvěry nevzbuzovalo. O to více jsem ale překvapený tím, jak motorka funguje. Samozřejmě je na ní ještě spousta práce, ale to je jasný, když se něco staví, pořád je na tom co dělat."
   Jaká máš tedy první dojmy?
   "Jízdní vlastnosti jsou dobré, motoka výborně zatáčí, motor je také vcelku v pořádku. No a věci jako výška řidítek, nastavení přední vidlice, seřízení brzd a převodů, to jsou úkoly, které není problém udělat. Vůle v továrně k tomu je, a pokud bude vše pokračovat jako doposud, jsem optimistou."
   A ci mistrovství světa?
   "Samozřejmě, že by se to mělo zkusit a továrna má o to velký zájem. MS je drahá věc a musí se do něho nastupovat s hotovou motorkou. V průběhu sezony se již moc zkoušet nedá. Já věřím, že se to podaří, i když než do MS Praga vstoupí, bude to stát ještě spoustu peněz a úsilí. Bylo by ale fajn, kdyby český motocykl opět rovnocenně bojoval na nejvyšší úrovni."
   Jasně, držíme tedy palce!

text: Petr Kačer Motocykl 9/1999

Praga CD 610 - přední brzda Brembo Praga CD 610 - zadní brzda Brembo
Praga CD 610 - centrální jednotka White Power Praga CD 610 - motor
Praga CD 610 - válec s karburátorem Mikuni Praga CD 610 - dvoudílná nádrž


Technická data
Motor
Nový čtyřdobý vodou chlazený jednoválec Praga, objem válce 609,6 ccm, vrtání 95 mm zdvih 86 mm, výkon okolo 55 k. Motor je vybaven čtyřventilovou hlavou s rozvodem 1 x OHC, válcem s pracovní plochou z nikasilu, bezkontaktním zapalováním, karburátorem Mikuni a oběhovým tlakovým mazáním motoru s filtrem.
Převodové ústrojí
Primární převod ozubeným soukolím, vícelamelová spojka v olejové lázni, čtyřstupňová převodovka, sekundární převod řetězem.
Podvozek
Podvozek tvoří uzavřený rám z CrMo trubek, s olejovou nádrží v horní části rámu s přední vidlicí Piaoli o zdvihu 300 mm, zadní kyvnou vidlicí z lehkých slitin s centrální pružící a tlumící jednotkou Öhlins nebo White Power se zdvihem zadního kola 320 mm. Přední kolo s duralovým ráfkem 1,6 x 21" s kotoučovou brzdou Brembo o průměru 260 mm. Zadní kolo s duralovým ráfkem 2,15 x 19" s kotoučovou brzdou Brembo o průměru 220 mm.
Základní rozměry
Rozvor1495 mm
Výška sedla940 mm
Světlá výška390 mm
Šířka řidítek850 mm