Ve velkém stylu
Jawa 650 Style
V březnu příštího roku tomu budou dva roky, co týnecká Jawa představila ve velkém stylu
motocykl nové generace se čtyřdobým jednoválcem Rotax 650. Letos na jaře se objevil Bizon,
v září v Mnichově překvapil příznivce světoznámé české značky třetí model v řadě jménem
Style.
Předvedení modelu Jawa 650 Style na Intermotu 2004 bylo překvapením i pro mnohé odborníky.
Ještě příjemnějším zjištěním byl posléze fakt, že Style jezdí. Objevili jsme ho u designéra
Ivana Dlabače, který nám ho s požehnáním týnecké Jawy zapůjčil k testu.
Třetí v pořadí
Tajemství vstupu Jawy na motocyklovou scénu s novým motocyklem se čtyřdobým motorem Rotax
odhalilo Supermoto v lednu 2003. V březnu byl prototyp prezentován na výstavě, k sériové
podobě šestsetpadesátky, která byla později pojmenovaná Classic, jsme se dostali o měsíc
později. Letos na jaře se objevil Bizon a zatím posledním modelem je již vzpomínaný Style.
Sériová výroba této trojice by se měla naplno rojet na jaře příštího roku. Cena strojů
Classic a Bizon by se měla pohybovat někde mezi 160 až 165 tisíci, Style by neměl překročit
psychologickou hranici 200 000 korun českých. O rok později ještě přibude enduro, které
se zřejmě objeví zjara na výstavě.
Jawa 650 Style zaujme na první pohled. Přibylo nových zajímavých prvků, ať už se jedná o
dvojici přístrojů, když k běžnějšímu rychloměru se montuje i otáčkoměr. Svisle umístěný
chladič se už tak nedává na odiv a i s elegantním plastovým krytem, plynule navazujícím na
nádrž, se "schová" do padacího rámu, chránícího v případě pádu motocyklu i motor a část
výfukové soustavy. Jiná je i vytvarovaná palivová nádrž, respektive její kryt, umožňující
kolenům těsnější přimknutí. Zcela nový je pomocný trubková rám, nesoucí dvojsedlo se zadním
držadlem, které je přimontováno k rámu na stranách pod částí spolujezdcova sedla. K pomocnému
rámu je přidělána i dvojice pružících a tlumících jednotek, v dolní části zakotvených ke
kyvné vidlici. Jakkoli odlitek horní části tlumiče včetně vinuté pružiny vypadá poměrně
akčně, Stylu by více slušel, a to i z funkčního hlediska, centrální tlumič. Výčet odlišností
můžeme zakončit podsedlovými kryty vybíhajícími po elegantní křivce k nádrži, kterou už
můžeme doplnit benzínem - a stisknout tlačítko spouštěče ...
Tajemství úspěchu ...
Proti zvuku lze jen těžko něco namítnout, s názory na zdvojenou koncovku výfuku je to už
horší. I když se jedná o přístup individuální, připouštím. Snad se brzké době dočkáme tlumiče
zcela opačného těžkému nevzhlednému tělesu, zavěšenému na levé straně motocyklu. Je pravda,
že v chromu vypadá o něco málo lépe, přesto bych se přimlouval dát hlavy dohromady. Páni
konstruktéři s technology, co říkáte? Že by šlo s tím dvojkanónem něco udělat (viz designérská
studie)! A s tím rejdem jakbysmet. Roadster s rozvorem 1518 mm při hmotnosti kolem 200 kg,
s tím si musíte jen pohrávat, zatímco se Stylem, abyste se otočili na cestě třetí třídy, se
musíte pořádne poprat.
|
|
Převodovka se mi zdá dobrá, funkční, jednotlivé stupně optimálně odstupňované. Zařadit,
vyřadit jedničku žádný problém. problém bych ovšem viděl v "klechtající" páčce spojky,
uchycené obyčejným šroubkem. To by mohl mít motocykl za odhadovaných 200 000 korun
vyřešeno jinak, v což u sériové verze věřím bude. O vibracích se v pravém smyslu slova nedá
mluvit, zůstávají v celkem příjemných mezích.
Manuálu není potřeba
Konečně je čas vzít pořádně za plyn. Sedmačtařicet kobylek, makajících v jednom válci o objemu
652 cm3, odvádí slušnou práci, zvláště když držíme otáčky na vrcholu točivého
momentu 5000 otáček za minutu. Rozhodně by neměly klesnout pod tři tisíce, to se motoru zpět
nahoru už moc nechce a jalovým mumláním volá po rychlém podřazení. Elasticita není silnou
stránkou tohoto agregátu, ale to u jednoválce o výkonu pod padesát koní, naladěného k
zátahu od středních otáček, není nic vyjímečného. Ale návod k použití je celkem jasný, čím
dřív se začne řadit, tím dřív bude "šestpade" o radosti. Style je živý, obratný, o tom už byla
řeč, vzhledem ke geometrii řízení až přeochotný zatáčet. Posaz je vyšší, po několika
kilometrech máte všechno pod palcem. Podvozek eliminuje i větší nerovnosti, tvrdší přední
vidlice by možná neuškodila, ale záleží na jezdci a způsobu jízdy. Vycházejme ale z toho, že
motor touží po otáčkách a jízdě "plyn-brzdy". K obojímu je dobře vybaven, o motoru byla řeč,
brzdy také nejsou proti. Pouze při intenzivním brzdění si potápěním přední vidlice říká o
tvrdší konstrukci.
Nedostatky, které jsme během testu odhalili, nejsou nijak podstatné, do zahájení sériové
výroby má výrobce dost času k jejich odstranění. Nic nového pod sluncem, i japonští konstruktéři
na základě prvních novinářských testů ještě leccos mění. Při této příležitosti si vzpomínám na
ještě jednu vadu na kráse, a tou je postranní stojan; hezký, funkční, při sklopení už nenaráží do
výfuku, ale stroj se nedá v levé zatáčce skoro vůbec naklopit. Vždyť jde do každé zatáčky až
přeochotně rád a skončit vždy na děsivém zvuku stojanu drhnoucího vozovku není příjemné.
Držíme palce
Jawa Style nás v redakci příjemně překvapila. Především moderním designem, rychlostí, s jakou se
zrodila, a v neposlední řadě i svojí kvalitou. Věříme, že vedení značky dodrží slovo a na jaře
příštího roku se trojice motocyklů Jawa 650 objeví na trhu. Zákazníci již čekají.
František Gorczyca, foto autor |
Supermoto 12/2004 |
Jawa 650 Style |
motor |
typ | čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec |
rozvod, ventilů na válec | 2x OHC, 4 |
zvihový objem | 652 cm3 |
vrtání x zdvih | 100,0 x 83,0 mm |
výkon | 34,5 kW (47 k)/6500 1/min |
točivý moment | 57 Nm/5000 1/min |
kompresní poměr | 9,7:1 |
plnění motoru | karburátor Bing |
mazání | tlakové oběžné |
zapalování | elektronické |
spouštění | elektrické |
převody |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | pětistupňová |
sekundární převod | O-kroužkovým řetězem |
podvozek |
rám | trubkový uzavřený,ocelový |
přední odpružení | teleskopická vidlice |
zadní odpružení | dvojice tlumičů |
přední brzda | 1 x 320 mm, dvoupístkový třmen |
zadní brzda | 1 x 220 mm, dvoupístkový třmen |
přední pneumatika | 90/90-16 |
zadní pneumatika | 130/90-16 |
rozměry a hmotnosti |
rozvor kol | 1518 mm |
výška sedla | 820 mm |
palivová nádrž | 17 l |
hmotnost bez náplní | 190 kg |
cena | není dosud určena |