logo Vision Tradice nezemřela

   Slavná motocyklová tradice ještě v Česku nezemřela. Čeští konstruktéři opět předvedli, dokážou dělat zázraky. V neuvěřitelně krátké době a takřka na koleně přivedli na svět malý motocykl, který může konkurovat světovým značkám.

Konstruktéři mopedu Vision MV-01 František Zronek a Miroslav Panský (vpravo).    Vodňany? Domácí motocyklový průmysl překvapil. Během deseti měsíců vyvinul a připravil do výroby malé jednostopé vozidlo moderní koncepce. Největším překvapením však je, že nový motocykl nenese tradiční českou značku Jawa nebo ČZ, ale skrývá se za ním výrobce balící techniky Mašek.
   Autory malé motorky s názvem Vision jsou vodňanští konstruktéři František Zronek a Miroslav Panský. Bývalí zaměstnanci společnosti Motor Jikov odmítli přejít do týnecké Jawy poté, co tam byla z Vodňan převedena motocyklová divize Dandy. Rozhodli se, že zkusí podnikat s vlastním výrobkem.
   "Vybrali jsme si moped. Je to cenově dostupný stroj, který oslovuje všechny generace motocyklistů. A na trhu takový domácí výrobek chyběl," řekl včera Zronek. Pro myšlenku dokázali získat i vhodného sponzora, vlašimskou firmu Mašek balící stroje.
Vision MV-01 je dvoumístný mokik. Motor značky Puch má výkon 2,2 kW a pohání stroj rychlostí až 45 km/h.    "Začali jsme před rokem v lednu s čistým stolem a rýsovacím prknem připravovat první funkční vzorek. V červenci se už rozběhla výroba prototypové řady. První seznámení veřejnosti s motocyklem se uskutečnilo koncem léta na výstavě Země Živitelka v Českých Budějovicích," sdělil Zronek.
   Při vývoji a přípravě výroby jednostopého vozidla, které dostalo jméno Vision MV 01, padly mnohé rekordy, co se týká času a vynaložených nákladů. Důležitý však byl hlavně výsledek. "Obrovský zájem lidí na Zemi Živitelce nás přesvědčil, že jsme volili správně," uvedl Panský.
   "Konstrukční problémy jsme řešili za pochodu. Nikdo nám nediktoval, jakým směrem máme postupovat, ani jaké díly máme použít," řekl Zronek. "A hlavně neexistovalo žádné papírování jako ve velké továrně," konstatoval Panský.
   Společnost Mašek, divize Moto, nyní vyrábí 50 motocyklů měsíčně s tím, že produkci lze až o polovinu zvýšit. Bude to asi potřeba, protože vedle 42 českých prodejců o motorku projevil zájem i slovenský trh. Jeden stroj už odcestoval ke zkouškám do Mexika. Obchodní kontakty se vytvářejí i ve všech evropských zemích. "Přednost však budou mít čeští a slovenští motoristé," slíbil Zronek.

text a foto: Pavel Kačer Motocykl 4/2001
Záběry z firmy Mašek, divize Moto ve Vodňanech, kde se vyrábějí mopedy Vision.