logo Shupa To je teda Shupa!
aneb český trial pro děti

Shupa BC-100

Že tradiční česká značka ČZ zmizela z motocyklového trhu a stejně tradiční Jawa na něm živoří, jsme si zvykli. Stejně jsme si zvykli, že se čas od času objeví nová česká značka, která se začne - nebo alespoň plánuje - vyrábět motocykly. Tak se v minulosti objevily motocykly Pento, Blata, Praga nebo Moto Union alias Dandy. A nyní zde máme další nadšence, kteří se rozhodli vyplnit mezeru v nabídce. Jejich cílovou skupinou jsou ti nejmenší adepti motorismu, kteří ještě nedosáhli dvanácti let. Protože tvůrci stroje jsou bývalí šlapačkáři a věří, že trial je tou nejvhodnější disciplínou k získání obratnosti a dokonalosti v ovládání motocyklu, je jejich produktem trialový motocykl. V souladu se současným "ekologickým" trendem zvolili čtyřdobý motor, a jediným takovým motorem dostupným na českém trhu je motor, který je montován do Jawy Robby. Je to Shupa BC-100 robustní vzduchem chlazená sedmadevadesátka OHC (původní konstrukce Hondy asi z 80. let, vyráběná v licenci kdesi v Asii) s příjemným průběhem točivého momentu, který je v trialu velmi důležitý, a se čtyřstupňovou převodovkou. Motor perfektně zapadá do současných předpisů - letos se již třetím rokem pojede v trialu třída "Žák" pro jezdce do 12 let na motocyklech s dvoudobým motorem do 80 cm3 nebo čtyřdobým motorem do 100 cm3. Pro tyto děti chyběl vhodný motocykl, většinou startovaly buď na automatech s příliš malými koly, nebo mohly zvolit řazenou padesátku, ale na příliš velkých kolech. Shupa BC 100 Junior, jak zní celý název motocyklu, používá kola 19" a 16" s kotoučovými brzdami, pérování je Paioli se zdvihy kol 150 mm. Rám typu deltabox je tvořen tenkostěnnými ocelovými profily a prvky z duralu. Motocykl se světlou výškou 290 mm a výškou "sedla" 625 mm váží 65 kg a vyrábí se zatím jen na zakázku za 77.777 Kč. Zajímavý je údaj o spotřebě: dva litry paliva na víkend... Tvůrci motocyklu připravují také verze motocyklu pro plochou dráhu a motobal!

Supermoto 4/2001