logo Shupa Tati, to je šupa!

   Na prvopočátku výroby českých sportovním motocyklů Shupa byla odvěká touha všech tatínků, kteří své dítko chtějí nasměrovat do stejných šlépějí, jimiž sami kráčeli. Tenkrát ovšem jeden ze spolumajitelů firmy netušil, že si bude muset závodní speciál vyrobit sám.

   Události, kvůli nimž byla Shupa založena, se datují do roku 1999, kdy spolumajitel firmy Jiří Benda svému klukovi jezdícímu motokros koupil ve Španělsku motorku od firmy, která záhy zkrachovala. Nastal tedy problém se servisem, náhradními díly atd, pročež se pan Benda rozhodl postavit motorku vlastní.
Shupa TRJ 100   "Pomohli mi kamarádi, se kterými máme firmu BC Polymer, jež vyrábí konstrukci forem a vstřikování plastů na zakázku a výrobu motorek zpočátku dotovala. Všichni jsme zároveň bývalí zaměstnanci vývojového závodu Jawy a k motocyklům proto máme blízko. Slovo dalo slovo a začali jsme pracovat na konstrukci malého trialu, což se nám záhy povedlo. Tenkrát jsme ale ještě ani náhodou nepředpokládali, že budeme vyrábět a prodávat vlastní motockyly," odhaluje počátky výroby českých trialových motocyklů pro juniory Jiří Benda.
   Zároveň dodal, že název Shupa pochází z hlavy jeho syna, který o těchto motorkách tvrdí, že jízda na nich je opravdová šupa.
   Jako první se vyrobilo několik trialů na středních kolech 16/19" se čtyřdobým motorem o objemu 100 cm3. Pak přibyly plochodrážní motorky na kolech stejných rozměrů, avšak o objemu 125 cm3.

Tříventilová budoucnost
   "Jednou z našich posledních inovací je montáž tříventilové hlavy válce, kterou upravujeme z jiného typu motoru," prozradil Jiří Benda. Tento motor již pracuje v plochodrážkách a brzy bude představen také v rámu trialu na "dospělých" kolech 18/21".
   Tříventilový motor dosahuje 11.000 ot/min a výkonu 12,5 koně, má však mimořádně plochou křivku točivého momentu. Při startu se proto jezdec rozjíždí na trojku, zadní kolo však stejně hrabe na místě.
   "Do budoucna se zaměříme na vývoj a výrobu dětských supermotardových motocyklů, které budou osazeny naším novým výkonným tříventilovým motorem, a samozřejmě také na budování dealerské sítě." svěřil se Jiří Benda.

Text: Zdeněk, foto autor a archiv Shupy ČMN 21.květen 2004

Shupa své motocykly prodává za cenu cca 2500 - 3000 euro. Českým licenčním sportovcům však firma nabízí výrazné slevy jako podporu motocyklového sportu.

Tluče v něm japonské srdce
Motor Shupa 3V   Agregát pohánějící všechny stroje produkované Shupou je v Číně licenčně vyráběná Honda montovaná mj. například do známé Monkey. Koncepce "nezničitelného" ležatého čtyřdobého motoru s rozvodem OHC je stará cca 25 let a ke sportovnímu využití jej předurčuje jednoduchá konstrukce. Agregát je však osazen jiným, duralovým válcem, ve kterém je zalita litinová vložka. Pohonná jednotka pracuje v perimetrickém rámu (deltabox) kompletně vyvinutým Shupou, který se vyrábí v Bítovanech u Skutče. Tlumící a pružící jednotky pro plochou dráhu i pro trial jsou z produkce Paioli.

Motorky na plochou dráhu
Sportovní plochodrážní motocykl pro juniory Shupa LNK 125   Plochodrážní motorky jsou vyráběny ve verzích:

  • Krátká plochá dráha - vzadu neodpérovaná
  • Dlouhá plochá dráha - vzadu s odpružením

      sPro holandský trh se vyrábí speciální plochodrážka na velkých kolech 23/19".
       "Ve čtyřdobé juniorské plochodrážní kategorii pravděpodobně stavíme nejlepší motocykly na světě. Jsme přesvědčeni, že do dvou let budou minimálně v Austrálii jezdit všichni junioři na Shupách," tvrdí Jiří Benda.

    Shupa LNK 125
    motor: 125 cm3, čtyřdobý 6,5 kW/7500 ot/min
    motory jsou dodávány v objemech 80, 100 a 125 cm3
    převodovka: čtyřstupňová
    kola: 19/17"
    brzdy: plochodrážníci žádné nepotřebují

    Stroje pro trial
    Shupa TRJ 100   Shupa vyrábí sportovní trialový motocykl TRJ 100, který má vpředu i vzadu tlumící a pružící jednotky Paioli. Řídítka jsou od italské firmy Tomaselli a ráfky od španělské značky Morad.

       Motocykl získal v roce 2002 1. a 3. místo v MČR v trialu v kategorii žáků.





    Shupa TRJ 100
    motor: 100 cm3, čtyřdobý 4,5 kW/7500 ot/min
    převodovka: čtyřstupňová
    kola: 19/16"
    brzdy: přední i zadní kotoučová (kotouče NG, brzdiče AJP)

    Sportovní úspěchy
      

  • S motocykly Shupa dosáhl osmiletý Jan Balaš v českém mistráku žáků v trialu 2. místo v kategorii do dvanácti let
  • Ve stejné kategorii u našich východních sousedů se může Peter Vranák pochlubit titulem trojnásobného mistra Slovenska
  • V halovém seriálu v Německu a Holandsku bojuje s Shupou úspěšně Maikel van der Helm. V posledních čtyřech soutěžích, kterých se zúčastnil, byl jednou čtvrtý, dvakrát třet a jednou druhý