Tati, to je šupa!
Na prvopočátku výroby českých sportovním motocyklů Shupa byla odvěká touha všech tatínků,
kteří své dítko chtějí nasměrovat do stejných šlépějí, jimiž sami kráčeli. Tenkrát ovšem jeden
ze spolumajitelů firmy netušil, že si bude muset závodní speciál vyrobit sám.
Události, kvůli nimž byla Shupa založena, se datují do roku 1999, kdy spolumajitel firmy
Jiří Benda svému klukovi jezdícímu motokros koupil ve Španělsku motorku od firmy, která
záhy zkrachovala. Nastal tedy problém se servisem, náhradními díly atd, pročež se pan Benda
rozhodl postavit motorku vlastní.
"Pomohli mi kamarádi, se kterými máme firmu BC Polymer, jež vyrábí konstrukci forem
a vstřikování plastů na zakázku a výrobu motorek zpočátku dotovala. Všichni jsme zároveň
bývalí zaměstnanci vývojového závodu Jawy a k motocyklům proto máme blízko. Slovo dalo
slovo a začali jsme pracovat na konstrukci malého trialu, což se nám záhy povedlo. Tenkrát
jsme ale ještě ani náhodou nepředpokládali, že budeme vyrábět a prodávat vlastní motockyly,"
odhaluje počátky výroby českých trialových motocyklů pro juniory Jiří Benda.
Zároveň dodal, že název Shupa pochází z hlavy jeho syna, který o těchto motorkách tvrdí,
že jízda na nich je opravdová šupa.
Jako první se vyrobilo několik trialů na středních kolech 16/19" se čtyřdobým motorem o
objemu 100 cm3. Pak přibyly plochodrážní motorky na kolech stejných rozměrů,
avšak o objemu 125 cm3.
Tříventilová budoucnost
"Jednou z našich posledních inovací je montáž tříventilové hlavy válce, kterou upravujeme
z jiného typu motoru," prozradil Jiří Benda. Tento motor již pracuje v plochodrážkách
a brzy bude představen také v rámu trialu na "dospělých" kolech 18/21".
Tříventilový motor dosahuje 11.000 ot/min a výkonu 12,5 koně, má však mimořádně plochou
křivku točivého momentu. Při startu se proto jezdec rozjíždí na trojku, zadní kolo však
stejně hrabe na místě.
"Do budoucna se zaměříme na vývoj a výrobu dětských supermotardových motocyklů, které
budou osazeny naším novým výkonným tříventilovým motorem, a samozřejmě také na budování
dealerské sítě." svěřil se Jiří Benda.
| Text: Zdeněk, foto autor a archiv Shupy | ČMN 21.květen 2004 |
Agregát pohánějící všechny stroje produkované Shupou je v Číně licenčně vyráběná Honda
montovaná mj. například do známé Monkey. Koncepce "nezničitelného" ležatého čtyřdobého
motoru s rozvodem OHC je stará cca 25 let a ke sportovnímu využití jej předurčuje
jednoduchá konstrukce. Agregát je však osazen jiným, duralovým válcem, ve kterém je
zalita litinová vložka. Pohonná jednotka pracuje v perimetrickém rámu (deltabox) kompletně
vyvinutým Shupou, který se vyrábí v Bítovanech u Skutče. Tlumící a pružící jednotky pro
plochou dráhu i pro trial jsou z produkce Paioli.
Plochodrážní motorky jsou vyráběny ve verzích: sPro holandský trh se vyrábí speciální plochodrážka na velkých kolech 23/19".
"Ve čtyřdobé juniorské plochodrážní kategorii pravděpodobně stavíme nejlepší motocykly
na světě. Jsme přesvědčeni, že do dvou let budou minimálně v Austrálii jezdit všichni
junioři na Shupách," tvrdí Jiří Benda.
| Shupa LNK 125 |
|---|
| motor: 125 cm3, čtyřdobý 6,5 kW/7500 ot/min motory jsou dodávány v objemech 80, 100 a 125 cm3 převodovka: čtyřstupňová kola: 19/17" brzdy: plochodrážníci žádné nepotřebují |
Shupa vyrábí sportovní trialový motocykl TRJ 100, který má vpředu i vzadu tlumící a
pružící jednotky Paioli. Řídítka jsou od italské firmy Tomaselli a ráfky od španělské
značky Morad.| Shupa TRJ 100 |
|---|
| motor: 100 cm3, čtyřdobý 4,5 kW/7500 ot/min převodovka: čtyřstupňová kola: 19/16" brzdy: přední i zadní kotoučová (kotouče NG, brzdiče AJP) |
V halovém seriálu v Německu a Holandsku bojuje s Shupou úspěšně Maikel van der Helm. V posledních čtyřech soutěžích, kterých se zúčastnil, byl jednou čtvrtý, dvakrát třet a jednou druhý