J . H . P e n t o D u
o
Střízlík
Vcelku pohledná stavba a robustní rám tvoří základ
dalšího z řady minimotocyklů z dílny firmy J. H. Pento. Na našich stránkách jste
se již měli možnost seznámit s J. H. Pento Baby. To bylo díky svým rozměrům určeno
pouze pro děti. S J. H. Pento Duo si však na své přijdou i dospělejší řidiči.
Konkurence je v této třídě opravdu velká, ale Pento Duo to, jak se zdá, nijak nevzrušuje
a jde si takříkajíc vlastní cestou. Konstrukční jednoduchost a nenáročná údržba
jsou jednou z jeho hlavních předností.
Pento Duo vzhledově navazuje na starší jednosedadlovou verzi Pento
Morini. Je však vybaveno jiným, oproti motoru Babetta (později Morini M1K) výkonnějším
agregátem Morini RV K. Díky tomu bylo možno předimenzovat motocykl pro dva jezdce. Nápomocna
tomu byla také robustní a pružná konstrukce páteřového rámu. Stejně jako u všech
ostatních modelů značky Pento, je nádrž na palivo integrována přímo v rámu. V případě
modelu Duo pojme 4 l paliva. V podsedlové části tak díky absenci klasické palivové nádrže
vzniká odkládací prostor pro různé drobnosti. Jako materiál střídmé karoserie je
i zde použit laminát. Dílenské zpracování si jednoznačně zaslouží ocenění. Osvědčeným
prvkem ochrany rámu je také takřka nezničitelná prášková barva Komaxit. Pro někoho
může být jistou nevýhodou absence blikačů, ale to je jen detail, který hravě
napravíte mávnutím příslušné paže a ještě se při tom protáhnete. U
minimotocyklů je to zcela běžný jev. Klasickým světlem a koncovou svítilnou je
motocykl samozřejmě vybaven. "Troubit" (spíše zvonit) lze zvonkem dobře známým
z jízdního kola. Jedna "nepříjemná" záležitost vás však nemine. V rámci
nové legislativy nastala povinnost mít i na těchto motocyklech přilbu. Nově bude také
v dohledné době nutné každý stroj zaregistrovat kvůli značce a číslu.
Po motorové stránce na tom Pento Duo není vůbec špatně.
O výkon úměrný minimotocyklu se stará již zmiňovaný klasický dvoudobý vzduchem
chlazený jednoválec Morini RV K. Ten se vyznačuje opravdu výbornými vlastnostmi. Při
delší jízdě netrpí únavou, či přehřátím a podává stále stoprocentní výkon.
Bez ohledu na prostředí, obsazení a styl jízdy se spotřeba pohybovala lehce pod 2
l/100 km. Duo je velmi pohodlné, co se jízdních vlastností týče. Velice příjemné
je dvojité precizně čalouněné sedlo. Nicméně delší vzdálenosti jsou znát. Je to
dáno především časovou náročností, nepohodlím rozhodně trpět nebudete a
minimotocykl to jistě vydrží. Mimochodem jeho výdrž a spolehlivost je dostatečně
odzkoušena na dlouhých cestách kolem republiky a Slovenska, které pan Holík se svým
týmem podnikl již několikrát. Řízení stroje zvládne opravdu každý. O bezpečný
start se stará nožní startér se sytičem. Stačí jen pustit kohoutek benzínu přepnout
klapku sytiče a našlápnout. Sytič se automaticky vypne s razantnějším přidáním
plynu. Pozor jen na poněkud vratký stojánek! Jediným zádrhelem je stupačka řidiče,
kterou je nutné v prostoru startovací páky vždy před každým našlápnutím sklopit.
Také je pravdou, že ačkoliv stroj disponuje kvalitním odpružením, brát druhého
pasažéra je spíše nouzové řešení, zvláště pokud jste robustnější postavy.
Zmiňovaný problém se stupačkou vám samozřejmě odpadne, pokud si objednáte verzi s
elektrickým startérem, ten je montován na přání. Velice potěšujícím faktorem je
převodovka s variátorem, která vám automaticky mění převodový poměr. Dvoumístný
model byl tak první český motocykl s touto převodovkou. Pento Duo je svými malými
rozměry a nákupním košem (u testovaného modelu chyběl) předurčeno pro městské nákupy
a cesty do přírody. Jízda zatáčkami je vcelku bez problémů, jen je třeba počítat
s menším průměrem (bezdušových) kol a tedy díky tomu i větší nestabilitě. Pento
také lehce dostanete do auta, především díky sklápěcím řidítkům bez velkého
množství ovládacích prvků. Najdete na nich pouze rychloměr s tachometrem, přepínač
světel a tzv. "chcípák". Stroj se tak stává velice skladným a může sloužit
jako dokonalý společník na vaši dovolené při zkoumání okolí.
J. H. Pento Duo |
Motor |
vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec
Morini RV K s rozvodem pístem a membránovým ventilem, objem 49,8 cm3, karburátor Dell
Orto |
Největší výkon |
2,35 kW (3,2 k) při 7200 ot/min |
Točivý moment |
4 Nm při 4500 ot/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
Vrtání × zdvih |
39 × 41,7 mm |
Převodovka |
samočinná variátorová |
Vnější rozměry |
1500 × 640 × 750 mm |
Světlá výška |
150 mm |
Rozvor kol |
1050 mm |
Výška sedla |
750 mm |
Hmotnost |
53 kg |
Objem palivové nádrže |
4 l |
Maximální rychlost |
40 km/h(přiškrceno) |
Rám |
páteřový z ocelových trubek kruhového průřzu |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická/¤ 70 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice s centrální pružící
jednotkou/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
90/90-10 / 90/90-10 |
Brzdy vpředu/vzadu |
bubnová 90 mm/bubnová 90 mm |
Sekundární převod |
řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
do 2 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
28 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 9. srpnu 2001. |
|
|
Závěr:
J. H. Pento Duo je díky své nízké hmotnosti (53 kg) a lehké ovladatelnosti
vhodné pro začátečníky a "sváteční jezdce", ale i ostatním velice dobře
poslouží jako ideální dopravní prostředek na kratší trať. Drobnou vadou na kráse
může jen pro někoho být nutnost míchání oleje do paliva. Ty náročnější z vás,
co rádi řadí, jistě potěší informace, že se chystá i ostřejší verze s manuálním
řazením. Ta by měla podle výrobce nést označení Sport. Testovaný model J. H. Pento
Duo je v prodeji za 28 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička