logo FGR Stopětadvacet českých

Motor FGR 125GP    Přes dvacet roků nebyl v silničních závodech vidět český motor, natož celý motocykl. Letošní rok tuto pro Čechy smutnou skutečnost změní. Žádné dědictví naší slavné motocyklové historie ovšem takový projekt nenakreslí, nepostaví ani nezaplatí. Za vším jsou lidé a nesmrtelné otázky: Proč? Jak?

   Upřímně přiznáno, brali jsme první telefonické ohlášení o chystaném představení nového českého závodního motoru trochu jako silvestrovský vtípek. Byl totiž konec prosince a takové telefonáty nemáte v každém týdnu dvakrát ...
   Už to, že jste na této dvoustraně, znamená, že to ten člověk na fotografii, Miroslav Felgr, myslí naprosto vážně. Jinak by asi nemohl dát dohromady malý tým českých odborníků, který pod hlavičkou Moto FGR v areálu ústeckoorlické firmy FPOS pana Felgera a za ohromné finanční prostředky plynoucí z její prosperity vyprojektoval, vyrobil a zkouší prototyp závodního jednoválce 125 cm3.

   Jak?
   "Od okamžiku, kdy jsme si tady s panem Folgerem řekli, že si konečně uděláme TEN motor, do dnešního zveřejnění uplynulo osmnáct měsíců," říká v rozhovoru hlavní konstruktér projektu FGR Oldřich Kreuz. Z jeho hlavy a ruky vyšel nejeden sportovní motor strakonické "čízy" a v současné době je také podepsán pod jiným novým českým motocyklem, který vám snad budeme moci představit později.
   Miroslav Felgr žije motocyklovými závody a přesnou strojařinou celý život. Zkušenosti se stavbou závodních strojů už má, ale jeho snem, který v této stopětadvacítce došel částečného naplnění, bylo postavit konkurenceschopný motocykl. Po rozhodnutí o kategorii následoval průzkum, který ukázal, že nejrozšířenějším strojem českého i evropského mistrovství stopětadvacítek je Honda 125RS. Jednoválec FGR je tedy postaven tak, že jej lze bez úprav zabudovat do tohoto podvozku.
Moto FGR zleva: šéf projektu Miroslav felgr, konstruktéři Oldřich Kreuz a ing. Zdeněk Špindler a mechanik Petr Zářecký.    "...jenže nemůžete někomu, kdo jezdí Hondu, jen tak říct - vyhoď starý motor i s laděným válcem a výfukem za desetitisíce a zkus ten náš," dotýká se Oldřich Kreuz tématu záměnných dílů. A tak lze pro motor FGR použít píst i válec Honda, kompletní zapalovací soustavu, sací "klapky" i karburátor Keihin. Tím ale podobnost končí. Tam, kde byla Honda nucena ustoupit kompromisům ekonomických anebo technologických požadavků sériové výroby, hledá Felgrův tým místo na předjíždění. Motor FGR, i když by jej potkalo to štěstí a byl o něj zájem, bude vždy kusovou výrobou s přepečlivým zpracováním. Na rozdíl od Hondy je například celá vyjímatelná kazetová převodovka namísto kluzně uložena ve valivých jehlových ložiskách, přičemž ji lze vymontovat celou i s vidličkami a řadícím bubínkem, což také není běžné. Pro zajištění dostatečné tepelné stability motoru je jeho kliková skříň chlazena kapalinou společně s válcem a hlavou. Klikový mechanismus je lisovaný a především při poruše opravitelný běžnými postupy.
   O pečlivém zpracování motoru FGR 125, jehož kmotrem je úspěšný závodník Bohumil Staša, svědčí přesné lícování všech hran odlitků z hliníkové slitiny a elektronu a také povrchová úprava všech vnitřních dílů.

   Proč?
   Motor FGR je na videozáznamu zkoušek umístěn v podvozku závodní Hondy. V této sestavě se také ukáže veřejnosti v seriálu závodů MČR 2003, kde jej nejspíše pojede jezdec Michal Filla. Tým lidí kolem pana Felgra se nijak netají mnohem většími ambicemi, ovšem přebujelým sebevědomím napumpovaných projektů jsme zažili už celou řadu. Lidé kolem motoru FGR jsou spíše realisté, když tvrdí, že je mnohem lepší pro začátek uspět v MČR než riskovat potíže v "Evropě". Na příští rok také plánují dokončení vývoje vlastního českého podvozku FGR, čímž by měl být nový český závodní motocykl kompletní.
   Do zahájení silničních závodů zbývá několik týdnů. A za pár měsíců budeme vědět víc - jestli tahle česká pohádka bude mít šťastný konec. Držme jí palce.

text: Pavel Suchý, foto: Jan Dvořáček Supermoto 3/2003

Konstrukce kazetové převodovky FGR umožňuje vyjmout celý mechanismus i s vidličkami a bubínkem řazení. Pravá polovina motorové skříně a její první dřevěný model, jenž předcházel dalšímu ze speciálního plastu. Příprava forem je jednou z nejsložitělších technologických operací.
Klikový mechanismus je lisovaný a opravitelný. Ke zpracování jednotlivých dílů není co dodat. Válec s hlavou a výfukovou přírubou. Srdce motoru - píst s válcem - je zaměnitelné s díly Hondy 125RS.
Šestistupňová převodovka je ve skříni motoru FGR uložena výhradně v jehlových ložiskách.