logo Praga Praga ED 250/Policie
Běžec pro těžkou práci

Policejní motocykl je nasazen v tak tvrdé službě, že musí splňovat daleko přísnější kriteria, než běžný stroj. Vysočanská automobilka připravila zdařilý prototip, který takovým nárokům odpovídá.

Praga ED 250/Policie    Technickou charakteristiku Pragy 250 v základní verzi jsme již přinesli v minitestu Světa motorů 2/99, ale v minulých dnech jsme měli příležitost ke krátkému seznámení s její speciální verzí v základní policejní úpravě.
   Je odvozena od endura ED 250 s mýrným posunem k cestovnímu enduru. Současně je samozřejmě vybavena soupravou náležitostí pro policejní službu (siréna, modré zábleskové svítilny, úprava elektroinstalace pro připojení vysílačky...) a design je shodný barevným řešením policejních automobilů. Úprav se však dočkal i motor, který je v tomto případě vyladěn na vyšší výkon než sériová varianta.
   Přestože je policejní verze pragovky vybavena přídavnými světlomety a sirénou, vystačila s původní elektroinstalací i alternátorem. Výsledkem je lehký, rychlý, velmi obratný a dobře ovladatelný motocykl s kvalitním pérováním. Univerzalita spočívá ve vhodnosti jak pro městský provoz, tak pro běžný silniční (zde však vzhledem k základní koncepci není pragovka vhodná jako rychlý stíhač, o což ani neusiluje), ale také pro pro lehčí terén včetně polních cest. Vyšší stavba motocyklu dává jezdi výhodu přehledu v hustém provozu, dlouhé zdvihy pérování pak umožňují zvládat nebezpečné záludnosti devastovaných vozovek našich měst.
   Měli jsme k dispozici sice první exemplář předpokládané speciální prdukce určený k ověřování vhodnosti k policejní službě, ale na mnoha detailech bylo zřetelně vidět, že výrobce již rozběhl výrobu základní verze v sérii. Dílenské zpracování se již stabilizovalo, drobné chyby vymizely. Celkovému vzhledu a dobré životnosti choulostivých částí výrazně přispívá použití kvalitních plastových prvků Acerbis.
   Výrazným pozitivem je vyladění motoru. Z pouhého čtvrtlitrového objemu dokázal výrobce "vytěžit" podle neoficiálních ůdajů více než 25 kW, což pragovce poskytuje velmi dobrou dynamiku. Nutno si však zvyknout na to, že motor je rychloběžný s poměrně strmou výkonovou křivkou. Vyžaduje tedy dosti sportovní zacházení, občasné použití triku s kratičkým prokluzem spojky. Ta je mimochodem přesně a citlivě ovladatelná a má i příjemně lehký chod, což Praga ED 250/Policie uživatel ocení zejména při jejím častém používání v městském provozu. Charakteristice motoru výtečně odpovídá odstupňování převodovky fungující naprosto bezproblémově. Ocenění zaslouží i naprosto bezproblémové spouštění motoru jak zcela chladného, tak horkého.
   Jestliže jsme ocenili pozitivně jízdní vlastnosti u základního typu, nutno je podtrhnout u policejní verze, která měla o poznání měkčí nastavení, což je logické vzhledem k předpokládanému mnohahodinovému sedlání jezdcem ve službě. Moderní brzdy jsou plně srovnatelné s dobrými motocykly stejné kategorie.
   Policejní cestovní enduro Praga ED 250 je solidní motocykl pro specifický těžký provoz v nejrůznějších podmínkách s velmi dobrou perspektivou uplatnění zejména u skutečné policie, zejména dopravní, ale také policie městské. Jeho výhodou je poměr prodejní ceny a užitné hodnoty, nenáročnost na údržbu a seřizování, snadná opravitelnost i příznivá spotřeba paliva (pohybovala se podle způsobu jízdy mezi 3,8 - 5,4 l/100 km). Nemohli jsme v našem krátkém testu posoudit životnost stroje, která bude hrát důležitou roli.


Technické údaje
motor
Dvoudobý kapalinou chlazený zážehový jednoválec z lehké slitiny s rozvodem pístem a jazýčkovým ventilem uložený v rámu svisle napříč a o 15° skloněný vpřed. Zdvihový objem 246,2 cm3, vrtání a zdvih 70 x 64 mm. Kompresní poměr 10,9:1. Největší výkon 25 kW při 6250/min., největší točivý moment 34 Nm při 5850/min. Karburátor Bing 84-2. Mazání směsí 1:60. Elektronické digitální zapalování Ducati s programovou regulací předstihu zážehu, zapalovací svíčky Brisk L 15. Mechanické spouštění nožní pákou.
převodové ústrojí
Primární převod ozubenými koly. Vícelamelová spojka v olejové lázni a s mechnickým ovládáním. Pětistupňová dvouhřídelová převodovka s postupným přímým řezením nožní páčkou. Převodové stupně 2,545 - 1,667 - 1,158 - 0,913 - 0,760. Sekundární převod 3,430 částečně krytým řetězem.
podvozek
dvojitý uzavřený rám typu svařený z chrommolybdenových trubek. Přední kolo uloženo v seříditelné teleskopické vidlici Marzocchi Magnum 50 (Paioli 46). Zdvih kola 285 mm. Zadni kolo vedeno v kyvné vidlici systému Pro-Link s jedinou seřiditelnou kapalinovou centrální pružící a tlumící jednotkou White Power a pákovým převodem. Zdvih kola 320 mm. Kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním. Přední s dvoupístkovým třmenem a kotoučem o průměru kotouče 220 mm, zadní s jednopístkovým třmenem a o průměru kotouče 220 mm. Kola s drátěným výpletem a ráfky lehké slitiny, vpředeu 1,60 x 21, vzadu 2,15 B x 18. Pneu vpředu 90/90 x 21 C26, vzadu 130/80 x 18 ED 95. Palivová nádrž o objemu 8,5 l, z toho 1,2 l zásoba.
rozměry a hmotnosti
Délka 2230 mm, šířka 824 mm, výška 1266 mm, rozvor 1495 mm, světlá výška 274 mm, výška sedla nad zemí 940 mm, pohotovostní hmotnost 130 kg, užitečná 75 kg.
naměřené hodnoty
Největší rychlost 130 km/h, zrychlení 0-100km/h 6,5 s, spotřeba paliva (Natural) při 90 km/h 3,8 l/100 km, průměrná po dobu testu 4,2 l/100 km.
cena
139.000 Kč

Ondřej Horský Svět Motorů 20/99