logo Praga Policejní motorky

   Motocykly se opět stávají nezastupitelným dopravním prostředkem pro policii. Pražská městská policie vybavuje svůj strojový park motocykly Praga a pořádková policie se letos dočkala pěkného přírůstku v podobě šedesáti strojů Honda CB 250.
Snad jediný společný rys, který oba motocykly spojuje, je jejich služba v ozbrojených složkách. Přesto nás napadla absurdní myšlenka oba stroje porovnat.


Praga versus Honda Honda je od základu policejní speciál. Díky nízko položenému sedlu je ideální na kratší trasy a do městského provozu. Mimo město však začíná postrádat dostatečný výkon motoru. Zdvihový objem vzduchem chlazeného 2-válce činí pouhých 234 ccm. Motor je velmi spolehlivý. CB 250 se dá označit za velmi pohodlný a dobře ovladatelný stroj.

Speciální policejní výbava Hondy je vskutku profesionální – záblesková modrá světla jsou perfektně viditelná, lampy pěkně natočené do strany, takže úhel záběru je dostatečně široký. Siréna má tři tóny, řidiči tedy snadno rozpoznají, zda se policista na motorce blíží, nebo je v povzdálí. Kolébkový rám motocyklu je svařený z ocelových trubek, vpředu je teleskopická a vzadu kyvná vidlice – vpředu také najdeme jednoduchou kotoučovou brzdu o průměru 240 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu je bubnová o průměru 130 mm. Policejní Honda CB 250 je rovněž vybavena padacími rámy, které zabraňují jejímu poškození. A proč si policie vybrala konkrétně tento typ?

Hovoří policista:
„Jeden důvod byl zcela perfektní ovladatelnost tohoto motocyklu, nízká spotřeba a nízký posez. Výhledy tohoto motocyklu jsme si mohli ověřit na zasedání Měnového fondu v hustém městském provozu. Nejvíce to bylo znát při rušení radiového signálu, kdy jediné spojení byl policista na motorce.“

Pragu můžeme označit za čistokrevné enduro, které má dobré jízdní vlastnosti v terénu a na rozbitých silnicích. V běžném provozu je to však o něco horší. Nevýhodou je vysoké sedlo a dvoutaktní motor. Při vyšších rychlostech jsou znatelné vibrace do řiditek. Praga postrádá elektrický startér. S nožním spouštěčem však chytá bez zaváhání. Nespornou výhodou je skutečnost, že jde o český výrobek.

Také Praga má kolébkový rám svařený z ocelových trubek, vpředu teleskopickou a vzadu kyvnou vidlici, najdeme zde centrální, plně nastavitelnou pružící a tlumící jednotku, vpředu jednoduchou kotoučovou brzdu Brembo s dvoupístkovým třmenem o průměru 260 mm, vzadu kotoučovou brzdu s jednopístkovým třmenem stejného průměru. Výstražné a zvukové znamení policejní výbavy by si zasloužilo větší péči, neboť záblesková poziční světla jsou viditelná pouze z velmi malého úhlu a u sirény nejde měnit tón. Benzinová nádrž pojme jen 8 litrů paliva, což vyžaduje tankování zhruba každých 150 km, špatně je provedený postranní stojánek, který je příliš dlouhý a málo skloněný, v důsledku čehož stroj bezpečně stojí jen tehdy, nefouká-li silný vítr. Přesto si městští strážníci českou motorku vesměs pochvalují.

Hovoří policista:
„Já osobně jsem rád, že se pragovka dostává do služeb policie. Jsem přesvědčen, že vzhledem k členitosti terénu, ve kterém vykonáváme službu - např. zahrádkářské kolonie apod.“

Při nasazení ve městě je to však s Pragou o poznání menší zábava: Sedlo je skutečně extrémně vysoko a při každém zastavení na křižovatce musí jezdec průměrného vzrůstu natahovat špičky u nohou, aby nespadl. Dvoudobý motor se do města už vůbec nehodí nejen kvůli charakteristice, ale také kvůli emisím. Pro městský provoz by se jistě užily i více silniční pneumatiky, elektrický spouštěč by měl dnes už také být samozřejmostí. Výhodou Pragy jsou výrobcem garantované nižší ceny oprav a náhradních dílů, velkou neznámou je v tuto chvíli její spolehlivost, kterou bude v každodenních tvrdých podmínkách muset prokázat.

Jasnou předností Hondy je ovladatelnost, neboť na tu byl při vývoji tohoto policejního speciálu kladen hlavní důraz. Podstatně nižší posaz umožňuje náročné městské manévry, mimo aglomerace se však, podobně jako u Pragy, projeví nedostatek výkonu. Podvozek Hondy je poměrně měkký a ti, kteří byli zvyklí na silnější stroje si stěžují na nestabilitu, které napomáhají zadní kufry, jež posouvají těžiště dozadu a odlehčují přední kolo. U testovaného stroje jsme se však s tímto problémem nesetkali.

Jak nakonec rozsoudit souboj mezi republikovou a mětskou policií? Ani jeden motocykl jistě není určen pro stíhání prchajících zločinců, neboť maximální rychlost 114 km/h u obou strojů je z tohoto pohledu úsměvná: Obě motorky však mohou být užitečné tam, kde ostatně už dnes slouží: Honda v městských ulicích – a Praga při obhlídce zahrádkářských kolonií.

Česká televize - Jízda


Honda CB 250
Motor : 234 ccm
Výkon motoru při 9000 ot./min : 15 kW
Točivý moment při 6500 ot./min : 18 Nm
Maximální rychlost : 114 km/h
Zrychlení 0-100 km/h : N/A s
 
Spotřeba dle normy 93/116
(l/100 km)
Město : N/A
Mimo město : N/A
Průměr : 5.5
 
Praga ED 250
Motor : 243 ccm
Výkon motoru při 6000 ot./min : 13 kW
Točivý moment při 4700 ot./min : 26 Nm
Maximální rychlost : 114 km/h
Zrychlení 0-100 km/h : N/A s
 
Spotřeba dle normy 93/116
(l/100 km)
Město : N/A
Mimo město : N/A
Průměr : 5.1