První český minimotocykl s variátorem se zjevně nemusí obávat nedostatku zájemců.
Zdařilá konstrukce i přijatelná cena jej favorizují v nejnabitější kategorii českého
trhu.
Pohledná stavba i robustní rám tvoří základ, který je společný vlastně všem typům značky.
Liší se však zásadně použitou hnací jednotkou a jejím vyladěním, stejně tak i zmíněným
variátorem. Jednoduchost a provozní nenáročnost jsou pak téměř samozřejmostí. Ocenění
zaslouží kvalitní dílenské zpracování, ochrana kovových dílů prakticky nezničitelnou
práškovou barvou Komaxit i materiál i vzhled plastových prvků...
U nových modelů někdejší motor Babetta nahradil moderní italský Morini M1 k, poslední typ
má dokonce motor Morini RV K, místo šroubovaných kol Stella jsou instalována lehká litá
italská Mozzi a nový je také design. Nutno říci, že zdařilý. Nemluvě již o tom, že moped
(přesněji řečeno mokik či minimotocykl, protože postrádá šlapadla k nožnímu pohonu a má
jen motocyklové stupačky) je také cenově přijatelný.
Robustní podvozek na první pohled slibuje (a slib plní po prvním metrech jízdy) pohodlí
a solidní jízní vlastnosti. Zajímavostí je zavěšení zadního kola. Kyvná vidlice se
prostřednictvím pákového převodu opírá o jedinou, šikmo uloženou pružící a tlumící
jednotku s progresivní charakteristikou. Byla vyvinuta Zbrojovkou Březnice, pro Pento
dostala zkrácený zdvih a pomocný pryžový doraz. Tento konstrukční prvek spolu s kvalitní
přední vidlicí staví podvozek Penta mezi velmi pokrokové konstrukce. Má samozřejmě
současně zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Zejména zásluhou zdvihu kola 120 mm! Vedle
toho jsou sklopná řidítka (výška stroje se sníží na 750 mm), a tedy možnost uložení mokiku
v zavazadlovém prostoru automobilu, již jen méně podstatným detailem.
Druhým rozhodujícím konstukčním prvken je motor. Klasický dvoudobý vzduchem chlazený
jednoválec, relativně rychloběžný, ale pružný a se solidním výkonem 2,35 kW. Navíc je
již připravena pro zavedení do série výkonnější verze RV ES s elektrickým spouštěčem.
Odstředivá spojka funguje dobře a spolehlivě, umožňuje dostatečně razantní rozjezd.
V provozu je Pento velmi skromné. Za dobu téměř tříměsíčního soužití jsme se nesetkali s
jediným problémem a přes razantní jízdu prakticky stále na konstrukčním rychlostním
limitu 40 km/h (tudíž s možností jízdy bez přilby a SPZ) se spotřeba nedokázala dostat
na hranici dvou litrů. Celkový průměr činil 1,88 l/100 km. Vedle spolehlivosti a
nenáročnosti vyniká jezdeckým pohodlím. Sedle (1+1) je dostatečně dlouhé a dobře
čalouněné, rozmístění obojích stupaček a ovládacích prvků vyhovuje jezdcům i spolujezdcům
různých postav. Mezi nevýhody či slabší místa lze zařadit jen nutnost používat směs
benzínu s olejem a malá kola komplikující jízdu na rozbitých vozovkách našich měst.
|
Technické údaje |
motor |
Dvoudobý vzduchem chlazený zážehový jednoválec Morini RV K s rozvodem pístem
a membránovým ventilem uložený pod rámem svisle se sklonem vpřed. Zdvihový objem
49,8 ccm, vrtání a zdvih 39,0 x 41,7 mm. Největší výkon 2,35 kW při 7200/min,
největší točivý moment 4 Nm při 4500/min. Příprava směsi karburátorem Del´Orto.
Elektronické digitální zapalování Ducati s progrmovou regulací předstihu zážehu.
Mechanický spouštěč. Alternátor 12 V/60 W. |
převodné ústrojí |
Primární převod řemenem. Samočinná odstředivá spojka a jednostupňová
kontinuální převodovka/variátor. Sekundární převod částečně krytým řetězem. |
podvozek |
Páteřový otevřený rám svařený z ocelových trubek kruhového průřezu s
podvěšeným motorem nesoucím stupačky. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici.
Zdvih kola 70 mm. Zadní kolo vedeno v kyvné vidlici s jedinou šikmo umístěnou
centrální pružící a tlumící jednotkou značky BA a pákovým převodem. Zdvih kola
120 mm. Bubnové brzdy s mechanickým ovládáním o průměru 90 mm. Třípaprsková kola
Mozzi z lakované lehké slitiny. Pneu Mitas Zlín 90/90 x 10, vpředu i vzadu shodné.
Palivová nádrž o objemu 4 l, z toho 1 l zásoba. |
provozní vlastnosti |
Délka 1500 mm, šířka 640 mm, výška 750 mm, rozvor kol 1050 mm, výška sedla
nad zemí 750 mm, světlá výška 150 mm. Hmotnost bez náplní 43 kg. Užitečná hmotnost
150 kg. | základní cena |
Předpokládaná přibližně 28.000 Kč. |
|