Pento Morini Duo
Neunavitelná muší váha

Pento Morini Duo První český minimotocykl s variátorem se zjevně nemusí obávat nedostatku zájemců. Zdařilá konstrukce i přijatelná cena jej favorizují v nejnabitější kategorii českého trhu.

   Pohledná stavba i robustní rám tvoří základ, který je společný vlastně všem typům značky. Liší se však zásadně použitou hnací jednotkou a jejím vyladěním, stejně tak i zmíněným variátorem. Jednoduchost a provozní nenáročnost jsou pak téměř samozřejmostí. Ocenění zaslouží kvalitní dílenské zpracování, ochrana kovových dílů prakticky nezničitelnou práškovou barvou Komaxit i materiál i vzhled plastových prvků...
   U nových modelů někdejší motor Babetta nahradil moderní italský Morini M1 k, poslední typ má dokonce motor Morini RV K, místo šroubovaných kol Stella jsou instalována lehká litá italská Mozzi a nový je také design. Nutno říci, že zdařilý. Nemluvě již o tom, že moped (přesněji řečeno mokik či minimotocykl, protože postrádá šlapadla k nožnímu pohonu a má jen motocyklové stupačky) je také cenově přijatelný.
   Robustní podvozek na první pohled slibuje (a slib plní po prvním metrech jízdy) pohodlí a solidní jízní vlastnosti. Zajímavostí je zavěšení zadního kola. Kyvná vidlice se prostřednictvím pákového převodu opírá o jedinou, šikmo uloženou pružící a tlumící jednotku s progresivní charakteristikou. Byla vyvinuta Zbrojovkou Březnice, pro Pento dostala zkrácený zdvih a pomocný pryžový doraz. Tento konstrukční prvek spolu s kvalitní přední vidlicí staví podvozek Penta mezi velmi pokrokové konstrukce. Má samozřejmě současně zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Zejména zásluhou zdvihu kola 120 mm! Vedle toho jsou sklopná řidítka (výška stroje se sníží na 750 mm), a tedy možnost uložení mokiku v zavazadlovém prostoru automobilu, již jen méně podstatným detailem.
   Pento50duo Druhým rozhodujícím konstukčním prvken je motor. Klasický dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec, relativně rychloběžný, ale pružný a se solidním výkonem 2,35 kW. Navíc je již připravena pro zavedení do série výkonnější verze RV ES s elektrickým spouštěčem.
   Odstředivá spojka funguje dobře a spolehlivě, umožňuje dostatečně razantní rozjezd. V provozu je Pento velmi skromné. Za dobu téměř tříměsíčního soužití jsme se nesetkali s jediným problémem a přes razantní jízdu prakticky stále na konstrukčním rychlostním limitu 40 km/h (tudíž s možností jízdy bez přilby a SPZ) se spotřeba nedokázala dostat na hranici dvou litrů. Celkový průměr činil 1,88 l/100 km. Vedle spolehlivosti a nenáročnosti vyniká jezdeckým pohodlím. Sedle (1+1) je dostatečně dlouhé a dobře čalouněné, rozmístění obojích stupaček a ovládacích prvků vyhovuje jezdcům i spolujezdcům různých postav. Mezi nevýhody či slabší místa lze zařadit jen nutnost používat směs benzínu s olejem a malá kola komplikující jízdu na rozbitých vozovkách našich měst.

Shodná litá kola a bubnové brzdy patří k ozdobám lehkého minimotocyklu Pento. Zavěšení zadního kola systémem Pro-link výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti. V prostoru pod sedlem je hrdlo palivové nádrže i malý odkládací prostor pro drobnosti, které nutno vozit.

Technické údaje
motor
Dvoudobý vzduchem chlazený zážehový jednoválec Morini RV K s rozvodem pístem a membránovým ventilem uložený pod rámem svisle se sklonem vpřed. Zdvihový objem 49,8 ccm, vrtání a zdvih 39,0 x 41,7 mm. Největší výkon 2,35 kW při 7200/min, největší točivý moment 4 Nm při 4500/min. Příprava směsi karburátorem Del´Orto. Elektronické digitální zapalování Ducati s progrmovou regulací předstihu zážehu. Mechanický spouštěč. Alternátor 12 V/60 W.
převodné ústrojí
Primární převod řemenem. Samočinná odstředivá spojka a jednostupňová kontinuální převodovka/variátor. Sekundární převod částečně krytým řetězem.
podvozek
Páteřový otevřený rám svařený z ocelových trubek kruhového průřezu s podvěšeným motorem nesoucím stupačky. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici. Zdvih kola 70 mm. Zadní kolo vedeno v kyvné vidlici s jedinou šikmo umístěnou centrální pružící a tlumící jednotkou značky BA a pákovým převodem. Zdvih kola 120 mm. Bubnové brzdy s mechanickým ovládáním o průměru 90 mm. Třípaprsková kola Mozzi z lakované lehké slitiny. Pneu Mitas Zlín 90/90 x 10, vpředu i vzadu shodné. Palivová nádrž o objemu 4 l, z toho 1 l zásoba.
provozní vlastnosti
Délka 1500 mm, šířka 640 mm, výška 750 mm, rozvor kol 1050 mm, výška sedla nad zemí 750 mm, světlá výška 150 mm. Hmotnost bez náplní 43 kg. Užitečná hmotnost 150 kg.
základní cena
Předpokládaná přibližně 28.000 Kč.


Svět Motorů 32/2000