J . H . P e n t o B a
b y
Baby cross
Stejně tak jako mezi námi staršími, tak i mezi
naší nejmladší generací je řada špuntů, kteří jsou po jízdě na čemkoli, co
má motor a plyn, jako diví. Ti šťastnější se stejně zapálenými rodiči mohou
zkusit obstarožního "pionýra" či "bábu", ti ještě
šťastnější nějaký ten zahraniční speciál pro malé se sportovními ambicemi.
Nicméně, ať ti, co to myslí s ježděním vážně, nebo ti, co chtějí jen něco pro
radost, mají teď příležitost v podobě motocyklu pro nejmenší,
J. H. Pento Baby.
Pento Baby je další povedený kousek ze stáje zlínské
firmy pana J. Holíka. Jedná se o minikrosový motocykl určený především pro výuku
začínajících jezdců v terénu. Pento se ale hodí i pro ty jezdce (děti), kteří se
teprve základy jízdy na motocyklu snaží pochytit. Vzhledem k terénním ambicím je
stroj jako stvořený na závodní trať, ale i na různé louky či polní cesty.
Konstrukčně je určen pro děti tak od 6 do 10 let, zde však vše záleží
především na hmotnosti a vzrůstu.
Vzhledově se pento snaží přiblížit svým větším a
silnějším motokrosovým bratrům a nutno říci, že se mu to vcelku daří. To jistě
potěší především naše nejmenší jezdce. Je sice pravdou, že laminátová
kapotáž není to pravé ořechové (přiznává i výrobce), ale vzhledem k nákladům
na plastové formy a množství současné výroby je plast zatím nerentabilní.
Základem motocyklu je páteřový rám z ocelových trubek, u nějž stojí za
povšimnutí třílitrová nádrž na benzín, jež je přímo jeho součástí. Všechny
podvozkové části jsou kryty práškovou barvou Komaxit, která se vyznačuje vysokou
odolností proti mechanickému poškození. Řidítka nejsou zas až tak typickou
motokrosovou záležitostí a připomínají spíše ty z legendárních jízdních kol
BMX 20, která našinec jistě zná. To však špuntům donedávna sedlajícím jízdní
kola či bikrosové speciály může přijít jedině vhod. Řidítka jsou uchycena
čtyřmi šrouby a lze je tedy libovolně nastavit dopředu nebo dozadu. Motocykl má
zadní kolo odpruženo moderním systémem pro-link s jednou pružící jednotkou firmy
Bohemia Art Březnice, která má opravdu široké rozpětí ponoru. Díky ní je průjezd
jakéhokoliv terénu jako procházka růžovým sadem a jezdcovy sedací partie nijak
netrpí. Přední vidlice (mimochodem vlastní konstrukce!) by mohla být podle našeho
jezdce o něco měkčí.
Co se týče ovládacích prvků, nemohou činit
začátečníkovi sebemenších problémů. Ono jich zas tolik není. Na řidítkách
najdeme jen tzv. "chcípák á la Babeta" a páčky slušných bubnových brzd.
Ty dokáží snadno zabránit jakékoliv komplikaci. Nožní startování italského
motoru výrobce Franco Morini o objemu 49,8 cm3 je jednoduché i pro začínajícího
jezdce (pokud nezapomene zapnout kohoutek). Odpadá také problém s rozjezdem a
řazením, jelikož motor je vybaven samočinnou variátorovou převodovkou. Výkon není
příliš velký a dávkování plynu zvládne i úplný začátečník. Stroj nemá
sebemenších náznaků nějak cukat či jinak překvapovat. Konstrukční rychlost je
udávána asi kolem 40 km/h, nicméně při souběžné jízdě s jiným strojem jsme
dosáhli úctyhodných 55 km/h. Spotřeba paliva činí zhruba 2 l/100 km. Jelikož se
jedná o dvoutakt, je nutné benzín ředit s olejem v poměru cca 1:50. K jízdním
vlastnostem jen tolik, že motocykl je určen především do terénu a tam se cítí jako
doma. Vypovídají o tom i pneumatiky s terénním vzorkem o rozměru 2,50 - 10, obuté na
kola z lehké slitiny. Na asfaltové silnici díky tomu motocykl nedrží tolik stopu a
průjezd zatáček může být občas složitější. Hmotnost kolem 47 kg není sice
příliš málo pro mladé jezdce, ale věřte mi, že si na ni velice rychle a ochotně
zvyknou.
J. H. Pento Baby |
Motor |
vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec 49,8 cm3 rozvod membránami přes klikovou skříň |
Největší výkon |
2,94 kW (4 k) při 7200 ot/min |
Točivý moment |
4 Nm při 4500 ot/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
Vrtání × zdvih |
39 × 41,7 mm |
Převodovka |
samočinná variátorová (převodový poměr od 1:1,95 do 1:0,85) |
Rám |
páteřový z ocelových trubek |
Přední vidlce / zdvih |
teleskopická / 70 mm |
Zavěšení zadního kola / zdvih |
systém pro-link, centrální pružící a
tlumící jednotka / 120 mm |
Pneumatiky |
2,50 - 10 (terénní) |
Brzdy / průměr |
bubnové 85 mm |
Vnější rozměry |
1450 × 640 × 750 mm |
Hmotnost s plnou nádrží |
47 kg |
Maximální rychlost |
40 km/h |
Objem palivové nádrže |
3 l |
Rozvor kol |
950 mm |
Výška sedla |
750 mm |
Průměrná spotřeba paliva |
2 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
21 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. srpnu 2000. |
|
|
Závěrem snad jen podotknout, že J. H. Pento Baby
je zatím jediným českým motocyklem na našem trhu, který je určen pro nejmladší
jezdce. Oproti zahraniční konkurenci vyniká hlavně cenou. Za obnos 21 000 Kč
získáte stroj nenáročný na údržbu, který navíc udělá ratolestem opravdu radost.
O jeho kvalitách jistě přesvědčí i nedávný úspěšný vývoz 40 ks do Holandska.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička