Agilní česká firma Pento dosud vyráběla malé motocykly pro dospělé. Letos přišla
se zajímavou novinkou pro nejmladší začínající sportovce. Motokrosová miniatura Pento
baby se solidními parametry a vynikajicí cenou nemá problémy s odbytem.
Základem konstukce je páteřový rám z oválné ocelové trubky spojený s motorem jednoduchými
nosníky z ocelového plechu. Slouží současně jako nádrž paliva, což je menší slabinou,
protože nádrž má poměrně malý objem pouhých tří litrů (používá se směs Naturalu 95 a
syntetického oleje Castrol TTS v poměru 1:50). To v praxi znamená nutnost tankovat již
po necelé hodině jízdy. Nedostatkem je také netěsný uzávěr nádrže bez závitu (pouhé
nasazovací víčko), což komplikuje dopravu Penta v zavazadlovém prostoru automobilu, kde
většinou musí ležet.
Rám je však velmi bohatě dimenzovaný a příkladně tuhý. Ocenění zaslouží uložení zadního
kola v kyvné vidlici, jejíž pohyb se přenáší na svisle umístěnou tlumící a pružící
jednotku české provenience. Pérování má zásluhou této stavby bohatě dlouhý zdvih a
progresivní charakteristiku. Náš testovací jezdec (8 let/28 kg) byl sice s jízdními
vlastnostmi velmi spokojen, ale uvítal by nepatrně měkčí pérování, na které je zvyklý
ze svého stroje renomované značky.
Nevýhodou stavby penta je nutnost sklopit levou stupačku, aby bylo možno stroj
"našlápnout" (motor se však rozběhne vždy bez nejmenších potíží jak zcela chladný, tak
důkladně zahřátý). Dráha spouštěcí páky s ní totiž koliduje. Navíc stupačky jsou
sklopné vzad a nikoli nahoru, jak je obvyklé, což mladičkému jezdci zpočátku činilo
potíže, než si zvykl. Trochu nepřesné je také ovládání brzd vinou pružení bowdenů.
Přestože jsou brzdy pouze bubnové a jednoklíčkové, jejich účinnost je dostatečná.
Vynikající parametry má především osvědčený italský motor s nenáročným chlazením
vzduchem a dobře utlumeným hlukem. Ve spojení s přesně a brzy reagující odstředivou
spojkou umožňuje jak plynulý "měkký" rozjezd, tak razantní, zdvihající přední kolo.
Více než dostatečná je i konečná nejvyšší rychlost. V našem případě 52 km/h. Záměnou
"rozety" na zadním kole, tedy poměru sekundárního převodu, lze tento parametr snadno
změnit nahoru nebo dolů.
Snadné ovladatelnosti přispívá i geometrie řízení a tvar sedle i konfigurace řidítek
a stupaček. Náš testovací jezdec si pochvaloval i možnost nastavení řidítek ve směru
vpřed/vzad a zvolil polohu pro "dlouhou ruku", tedy nepatrný vpřed proti základní poloze
navazující na úhel vidlice.
Pento Baby je pohledný, příkladně dílensky zpracovaný stroj s velmi dobrými parametry
srovnatelnými s konkurencí. Robustnost konstrukce slibuje mimořádnou odolnost proti
poškození při pádech, kterým se začínající jezdec samozřejmě nevyhne, ale i dlouhou
životnost. Naprosto mimořádným parametrem je však vynikající cena.
|
Technické údaje |
motor |
Dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec Morini s jazýčkovým ventilem. Zdvihový
objem 49,8 ccm, vrtání a zdvih 39 x 42 mm. Největší výkon 3 kW při 7200/min,
největší točivý moment 4 Nm při 4500/min. Karburátor Del´Orto. Elektronické zapalování
CDI s programovou regulací předstihu zážehu. Mechanický spouštěč. |
převodné ústrojí |
Primární převod ozubenými koly. Samočinná odstředivá spojka v olejové lázni
nahrazující převodovku. Sekundární převod ozubeným řetězem. |
podvozek |
Páteřový otevřený rám svařený z ocelových trubek s podvěšeným motorem
nesoucím stupačky. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici. Zdvih kola 70 mm.
Zadní kolo vedeno v kyvné vidlici s jedinou svisle umístěnou centrální pružící a
tlumící jednotkou BA a pákovým převodem. Zdvih kola 120 mm. Bubnové brzdy s
mechanickým ovládáním o průměru 90 mm. Třípaprsková kola Mozzi z lehké slitiny,
pneu 2,50 x 10. Palivová nádrž o objemu 3 l. |
rozměry a hmotnosti |
Rozvor kol 950 mm, výška sedla nad zemí 550 mm, světlá výška 150 mm.
Hmotnost bez náplní 43 kg. |
provozní vlastnosti |
Největší rychlost 52 km/h, zrychlení z 0 na 30 km/h 2,2 s, spotřeba
paliva 3,6 l/h |
základní cena |
21.900 Kč |
|