logo Praga Nový čtyřtakt
Praga ED 430

   Dobývat nejen tuzemské, ale i zahraniční trhy se rozhodla společnost Praga Hostivař. K tomu ji má pomoci také nový čtyřstovkový čtyřtaktní motor. Pragováci na to ale jdou docela tvrdě a nové motorky mají hned dvě. Jedná se o ostrou Pragu ED 400 a civilnější ED 430.

   Akciová společnost Praga Hostivař hodlá s novým motocyklem proniknout na exportní trhy, zejména do Austrálie, USA a také některých evropských zemí. "Příští rok už plánujeme prodat 500 těchto motorek," uvedl ředitel marketingu Pragy Jiří Hynek. Jeho optimistické plány jsou založeny na nižší ceně proti konkurenci a také velkém zájmu o Pragovky po sedmém místě na MS v enduru před dvěma lety.
   Pohled do technických nákresů a dat nám potvrdil, že podvozek je identický s ED 610, rozdíl je pouze v pohonné jednotce, která však také vychází ze silnější verze a u objemu 430 je navíc vybavena elektrickým startérem. Odlišné jsou však prvky navazující na motor, tedy výfuk a karburátor.
   "Motocykl Praga ED 400 je závodní motocykl pro soutěžní sport. ED 430 je dvoumístný sportovní motocykl homologovaný pro provoz, se kterým se dá vcelku slušně jezdit i v terénu," řekl Luboš Hamouz, vedoucí pragovácké divize moto. S prodejem obou motorek se počítá na jaře 2003 a jejich cena bude cca 185.000 Kč. "Samozřejmě budeme na výstavě Motocykl 2003, kde si zákazníci budou moci motocykly prohlédnout a dostanou všechny potřebné informace," dodal Hamouz.

A co v příštích letech?

   Praga, jež je dnes jediným českým výrobcem endura, dosud prodávala hlavně dvoudobé stroje. Výroba čtvrtlitrových dvoutaktů, které nejsou pro export homologovány, však skončí v roce 2004 a firma se bude dále soustředit jen na čtyřtakty, které jsou podle Hamouze pro Pagovku jedinou možnou cestou. Firma proto buduje dealerskou síť v Evropě. Jedná také s americkým konsorciem, kterému by dodávala nejen motocykly, ale i samotný čtyřtaktní motor.

Technické údaje - Praga ED 400/430
objem 398,8 ccm/426 ccm
vrtání/zdvih 92x60 mm/95x60,2 mm
výkon 45 k/7500 ot./min
40 k/7000 ot./min
točivý moment 48 Nm/40 Nm
kompresní poměr 9,3:1/9:1
karburátor Dell-Orto dif. 38 mm
Bing rovnotlaký dif. 36 mm
výrobní cena neuvedena
ČMN 8. listopad 2002