logo Jawa Divišov Nová Jawa
Plochodrážní čtyřventil

Slavný čtyřventolový dvouvačkový motor typu 894 byl skutečně roměrově velký.

Plochodráží motory jsou od nepaměti spojeny s objemem 500 cm3, s lihovým palivem a rozvodem OHC. Jzorem pro všechny výrobce byl v minulosti anglický JAP. S požadavky na zvyšování výkonu motoru v tvrdé konkurenci přišla i nutnost zvedat otáčky. A zde byl již rozvod 1x OHC s těžkými vahadly na překážku. Zásadní zlom do konstrukce motorů přinesla Jawa v roce 1976, kdy postavila zcela nové motory 2x OHC, bez většího ověřování je nasadila na světové finále dlouhé ploché dráhy v Mariánských Lázních a tovární jezdec Ivan Mauger suverénně zvítězil. Dvouvačkové motory se postupně uplatňovaly i v motorech na krátkou plochou dráhu a shodou okolností to byl právě Ivan Mauger, který proti nim měl výhrady. Hlava byla příliš těžká a motocykl se mu zdál hůře ovladatelný. Nový jednovačkový motor měl stejný výkon jako slavný dvouvačkový a po určitou dobu nastala opět spokojenost. Konkurence však rostla dál. Ladiči štvou motory do nejvyšších otáček a hmotnost sebevíce vylehčovaných vahadel byla opět na překážku. S odpovědí přichází opět Jawa Divišov, a to s novým motorem Nový motor JAWA 871: nejvýkonnější motor na lihové palivo s dvěma vačkovými hřídeli. Jawa 500, typ 871, který se objeví již v letošní sezoně. Na rozdíl od bývalého dvouvačkového motoru typu 894 se jedná o kompaktní malý motor, určený především do ležící polohy. Otáčky motoru mohou překračovat 10.000 1/min a konečné slovo o výkonu řekne Jawa i spolupracující zahraniční ladiči. Motor má objem 494 cm3 při vrtání 85 a zdvihu 87 mm, pohon řetízkem na ozubená kola v hlavě válce, kde jsou dva vačkové hřídele a samozřejmě čtyři ventily. Chlazení je vzduchem, krátkými, ale moderně řešenými žebry pro ležatou polohu motoru. Zapalování je od německé firmy PVL, karburátor o předepsaném průměru difuzoru 34 mm pro ležící motor se vyrábí přímo v divišovské Jawě. Motor je určen pro dlouhé tratě i klasické ploché dráhy a po odzkoušení bude již na jaře k dispozici také na našem trhu.

Text: Pavel Husák Motocykl 3/2001