charset=utf-8
 Návrat ke slávě
   Návrat ke slávě 
  Začneme pěkně od začátku. Již několik let není žádnou novinkou, 
  že situace v Týnecké Jawě není tak růžová jako v slavných letech 
  československého průmyslu, kdy v Jawě ročně sjíždělo z linek na 100 000 kusů ročně. 
  Bohužel žádné požadavky na modernizaci a vývoj mohou za to, že motocykly Jawa vzhledem k 
  zahraničním, především japonským, motocyklům značně zaostávaly. Tato situace,
  která vládne v Jawě, již byla téměř neúnosná a pro mnohé je téměř s podivem, že Jawa 
  přečkala rok 2000. Tento fakt si naštěstí 
  začali uvědomovat i v Týnci a začali se smiřovat s tím, že slavné Jawy "třipade" 
  nebudou pro vždy a že jednoho dne se stane tento motocykl neprodejným. Tento den 
  se nezadržitelně blíží, především díky vysoké ceně. Týnečtí ovšem nelenili a 
  začali vyvíjet nový, vekoobjemový čtyřtakt. Mohli jsme tak již 
  začátkem letošního roku (2003) v časopisech  číst o "Týneckém 
  tajemství".
   Motocykl byl oficiálně představen na výstavě Motocykl v 
  březnu  2003 ve standardní "jawácké" červené a pak též v modré barvě. 
  Motocykl byl teprve ve stádiu studia, nebylo tedy ještě ani rozhodnuto, zda se 
  bude sériově vyrábět. K tomuto rozhodnutí se  naštěstí postupem 
  času došlo a během roku 2004 by k 75. výročí značky měl vstoupit na výrobní 
  pásy. Stroj ovšem vzbudil veliký rozruch, především díky svému rozporuplnému 
  designu. Mnozí lidé byli nadšeni, že Jawa začala vyvíjet nový stroj, ve kterém byly
  použity zcela nové díly a především - nový motor. Některým lidem se 
  nelíbí výfuk a zadní blatník, jiným použitý tvar nádrže. Nevýhodou bylo 
  možná i to, že Jawa začala vyvíjet jako první motocykl typu Cruiser. Zákazníci 
  by pravděpodobně uvítali něčeho "univerzálnějšího". I na Jawamanii se vedla živá diskuze o 
  tomto motocyklu.
  Motocykl byl oficiálně představen na výstavě Motocykl v 
  březnu  2003 ve standardní "jawácké" červené a pak též v modré barvě. 
  Motocykl byl teprve ve stádiu studia, nebylo tedy ještě ani rozhodnuto, zda se 
  bude sériově vyrábět. K tomuto rozhodnutí se  naštěstí postupem 
  času došlo a během roku 2004 by k 75. výročí značky měl vstoupit na výrobní 
  pásy. Stroj ovšem vzbudil veliký rozruch, především díky svému rozporuplnému 
  designu. Mnozí lidé byli nadšeni, že Jawa začala vyvíjet nový stroj, ve kterém byly
  použity zcela nové díly a především - nový motor. Některým lidem se 
  nelíbí výfuk a zadní blatník, jiným použitý tvar nádrže. Nevýhodou bylo 
  možná i to, že Jawa začala vyvíjet jako první motocykl typu Cruiser. Zákazníci 
  by pravděpodobně uvítali něčeho "univerzálnějšího". I na Jawamanii se vedla živá diskuze o 
  tomto motocyklu.
   Věnujme  nyní pozornost  motocyklu jako takovému a jeho 
  parametrům. Rám je zcela nový, není shodný ani podobný žádnému z předchozích 
  motocyklů. Kotoučová brzda na obou kolech je příjemným překvapení. Motor, jak 
  již název napovídá, má obsah necelých 650 ccm. Jednoválcový motor Rotax o rozvodu 
  OHC disponuje výkonem 50 k (37 kW). Podobné motory se používají 
  v motocykech BMW. Předpokládaná hmotnost stroje je kolem 180 kg, 
  maximální rychlost se pohybuje mezi 165-170 km/h. Převodovka je pětistupňová, 
  chlazení motoru je kapalinové. Za projektem stojí po desingové stránce Václav 
  Král a za vývojové oddělení Oldřich Kreuz a Libor Kouřimský. Předpokládaná cena 
  by se měla pohybovat mezi 160-170 tis. Cena je to na takovýto výkonný motocykl 
  odpovídající a mnozí lidé by si jej zcela rádi koupili. Jestliže tuto cenu 
  porovnáme s nynější nabídkou Jaw 350, je to cena výborná.
  Věnujme  nyní pozornost  motocyklu jako takovému a jeho 
  parametrům. Rám je zcela nový, není shodný ani podobný žádnému z předchozích 
  motocyklů. Kotoučová brzda na obou kolech je příjemným překvapení. Motor, jak 
  již název napovídá, má obsah necelých 650 ccm. Jednoválcový motor Rotax o rozvodu 
  OHC disponuje výkonem 50 k (37 kW). Podobné motory se používají 
  v motocykech BMW. Předpokládaná hmotnost stroje je kolem 180 kg, 
  maximální rychlost se pohybuje mezi 165-170 km/h. Převodovka je pětistupňová, 
  chlazení motoru je kapalinové. Za projektem stojí po desingové stránce Václav 
  Král a za vývojové oddělení Oldřich Kreuz a Libor Kouřimský. Předpokládaná cena 
  by se měla pohybovat mezi 160-170 tis. Cena je to na takovýto výkonný motocykl 
  odpovídající a mnozí lidé by si jej zcela rádi koupili. Jestliže tuto cenu 
  porovnáme s nynější nabídkou Jaw 350, je to cena výborná.
 
  V  nynější době se již v Týnci pracuje na zlepšení designu, došlo k přepracování 
  ovládacích prvků, především "budíků." Dle výkresů, které byly zveřejněny v 
  jednom časopisu se dá předpokládat, že bude na trh uvedena i verze v 
  univerzálnějším provedení jako je 640 Style či cestovní enduro.
 
  Dle krátkého článku v časopise Supermoto Jawa v současné době 
  motocykl testuje a bez větších problémů již najezdili 50 000 km. Redaktoři 
  zmiňovaného časopisu připravovanou Jawu již dokonce viděli při testování na našich 
  silnicích... Byl též otisknut obrázek poslední fáze vývoje, motocykl byl osazen 
  pěkným plexisklem a nastříkán do stříbrné barvy. Tento motocykl je pravděpodobně 
  hezčí, ačkoli se mnoho nezměnilo. Zadní hluboký blatník a "podivný" výfuk 
  nastříkám do černa, zůstal stále.
 
  Poslední velký čtyřtakt značky Jawa byl vyroben před více 
  jak 40 lety. Byla to slavná Jawa 500 OHC. Sériový motocykl značky Jawa o 
  větším obsahu nikdy do výroby uveden nebyl. Pokud tento motocykl bude alespoň 
  trochu tak slavný jako "půllitr," což bychom si všichni přáli, mohla by opět 
  Jawa dobývat trhy jako kdysi. Proto věříme, že do té doby než bude tento motocykl uveden do 
  sériové výroby, budou odstraněny všechny  "dětské nemoci" a tento motocykl bude 
  ve velkém počtu prodáván i daleko za hranicemi. Obchodní název tohoto motocyklu 
  dosud není znám, proto můžete i Vy přispět svým nápadem a napsat svůj názor na 
  tento projekt přímo do Jawy.
  
  
| text: Honza Vošalík | Jawamania (srpen 2003) |