logo Jawa Divišov Motocyklový úspěch

   Jawa Divišov je jedinou českou firmou vyrábějící vlastní motocykly, která je známá po celém světě. Navíc její plochodrážní speciály patří již mnoho let mezi absolutní světovou špičku.
   Jawa 884-5 pro krátkou plochou dráhu
Divišovští opustili včas potápějící se týnecký kolos, ponechali si však značku Jawa, která se dnes jen díky jim objevuje na prvních stránkách motoristického tisku. První léta samostatného podniku nebyla lehká pro zpožděnou privatizaci a ztrátu bývalého sovětského trhu, avšak v Jawě Divišov vše s úspěchem přestáli a dnes jsou špičkovým výrobcem plochodrážních motocyklů, přičemž jistě není daleko doba, kdy o Jawě Divišov uslyšíme i z jiných sportovních disciplín. Soukromá akciová společnost se 120 zaměstnanci a celoroční výrobou 500 špičkových plochodrážních motocyklů je chloubou i živitelkou malého městečka Divišov.
   Jawa 884 motor - nejlepší plochodrážní motor na světě Přivítal nás generální ředitel Ing. Jíří Semela s šéfkonstruktérem Ing. Václavem Míkou a hned v úvodu nám vysvětlil důvody stability i úspěchu Jawy Divišov: "Do výzkumu a vývoje investujeme mnohem víc, než dávají bohužel současné české podniky. Máme mladý konstrukční kolektiv, spolupracujeme externě se špičkovými odborníky a vytvořili jsme i tým továrních jezdců, s nimiž jsme navázali férový a přátelský vztah. Radost máme i z našeho nového jezdce Grega Hancocka z USA, kterému jsme připravili čtyři tovární motocykly, ale šest dalších si sám koupil. Povzbudivý je i stoupající zájem o naši značku na perspektivním americkém trhu."
   Jawa 885 pro dlouhou plochou dráhu Výroba v divišovké Jawě navzuje na tradice , fandovsví a zkušenost místních zaměstnanců, ale průběžně se modernizuje nákupem nových elektronicky řízených obráběcích strojů CNC. Ke slovu však stále přichází odborná ruční práce, například při opracování kanálů v hlavě válce nebo ruční odlehčování pístů, které si v Jawě Divišov sami vyrábějí z výkovků ze Strojmetalu Kamenice. I řada dalších dílů má český původ. Hliníkové odlitky jsou z Metazu Týnec, ocelové výkovky z Jihlavských kováren a Jawy Jiříkov, pneumatiky dodává Mitas Praha. Všechny ostatní machanické díly a součásti si v Divišově vyrábějí sami, včetně ozubených kol a rámů.
   Do Jawy Divišov jsme přijeli v době budování nových prostor pro konstrukci, která se dnes již přetěhovala do závodu z budovy na plochodrážním zkušebním stadionu, který je situován na okraj Divišova. Vývoj má k dispozici i moderní válcovou brzdu na testování a seřízení kompletního motocyklu, která umožňuje měření jak celého motocyklu, tedy parametrů na zadním kole, tak měření pouze samostatného motoru. Motorkáři, pozor! Po telefonické dohodě s Ing. Míkou (číslo telefonu 0303/855 218) vám ve volných termínech na objednávku odbrzdí i váš stroj.
   Jawa 886 pro ledovou plochou dráhu JAWA Divišov vyrábí kromě klasických plochodrážních motocyklů i stroje pro dlouhé tratě. Jedná se o motocykly se zadním pérováním a dvoustupňovou převodovkou. V nabídce jsou rovněž i ohřebíkované stroje na ledové ploché dráhy. Se značkou Jawa na prsou, a tudíž i stovární podporou jezdí v současné době přední plochodrážníci, za všechny jmenujme alespoň Antonína Kaspera či Marka Lorama.
   Vypadá to však, že ekonomické i sportovní úspěchy v oblasti plochodrážních motocyklů jsou pro Jawu Divišov málo, benzínové motory se již uplatňují v USA, Husaberg 250 s divišovskou hlavou měl již svůj křest na loňské Šestidenní a jednoválcový motor pro sportovní motocykly byl ny podzim '99 představen na výstavě v Miláně.
   "V pravý čas, a doufám, že to bude brzy, vás pozveme," ukončil rozhovor ředitel Semela.

Ing. Pavel Husák a Radim Zelinger Motocyl 10/2000