Minibiky z Blanska
Znalci vědí, že pod tímto označením se ukrývají zmenšeniny závodních motocyklů se vším co k tomu
patří. Nechybí tuhý rám svařený z chrommolybdenových trubek, kotoučové brzdy, nebo výkonný vodou
chlazený motor. Svými rozměry je určený především pro ty nejmenší začínající motorkáře, ale rádi si
na nich zajezdí i dospěláci. Abyste byli v obraze, nejsou to žádné líné hračky. Dnes se dá u těch
nejlepších , z motoru o zdihovém objemu 40 ccm, vyždímat víc než 13 k při 11.000 ot/min. Slušné,
co říkáte? Mezi velmoci v tomto u nás zatím málo známém motocyklovém sportě, patří už tradičně státy
jižní Evropy, jako Itálie a Španělsko. Ale ani naši západní sousedi nestojí mimo hru. Možná víte,
možná ne, ale jeden z nejvýznamějších výrobců těchto zajímavých vozidel sídlí v Blansku.
O úspěších firmy Blata jsem už mnoho slyšel a tak jsem se rozhodl pro osobní návštěvu. Vždyť i lidová
moudrost říká: Lepší je jednou vidět, než stokrát slyšet. Musím poznamenat, že najít volný termín v
nabitém programu majitele firmy Pavla Blaty, nebylo vůbec jednoduché. Jeho vysoké pracovní vypětí
souviselo s postupným přemisťováním výroby do nových prostorů. Nakonec jsem dlouho odkládanou návštěvu
uskutečnil a můžu říct, že to stálo za to. Jen málokdo se může setkat s lidmi tak zapálenými pro
správnou věc. Je to vidět i na dosažených výsledcích. Vždyť za krátkou dobu deseti roků dokázali
vybudovat téměř soběstačnou firmu, o jejíž výrobky má zájem i taková motocyklová velmoc jakou je
Itálie.
Zní to jako učebnicový příklad pro absolventy kurzu managerů. Pro dnešní podnikatelskou činnost
Pavla Blaty byl důležitým impulsem jeho blízký vztah k motocyklům. Učarovali mu hlavně terénní soutěže.
V roce 1977 dokonce reprezentoval na Šestidenní v Povážskej Bystrici, kde se startovním číslem 1 jezdil
spolu s Čunderlíkem a Sirúčkem za tovární tým na stroji Tatran 75.
Když začínal montovat první minibiky v garáži svého rodinného domu, v Itálii jezdili teprve druhou
sezónu. Skutečnost, že dokázal vystihnout nástup nové sportovní disciplíny byla velmi důležitá. Jeho
první představa o podnikání byla taková, že z finančních prostředků půjčených od přátel nakoupí materiál
na 10 kusů. Když vyrobené motockly prodá, přijde dávka dvacet kusů a tak dále. Do prvních motocyklů se
montovali motory z produkce známé italské firmy Franco Morini, až později se rozhodli pro značku Polini.
Co se týká ostatních dílů, jako jsou disky kol, brzdy, rám, nebo kapotáže, ty se hned od začátku snažili
vyrábět ve vlastní režii. Obvykle to probíhalo tak, že obešli několik specializovaných výstav, kde
vybrali tu nejvhodnější technologii. Snaha o dosáhnutí maximální soběstačnosti byla nakonec korunivána
úspěchem. V Blansku se dnes vyrábí téměř 80% všech součástek.
Výrobní program firmy Blata zahrnuje kromě několika typů minibiků také motorovou koloběžku. Současná
výrobní kapacita představuje cca 1000 kusů měsíčně. I přes to nedokáží pokrýt požadavky trhu, vždyť
svoje přímé zastoupení mají už ve čtyřiceti třech zemích čtyřech kontinentů. Proto ještě v tomto roce
chtějí výrobu zdvojnásobit.
Jedním z největších úspěchů, kterého v poslední době dosáhli, je spuštění výroby vlastního motoru.
Vzduchem chlazený jednoválec se montuje do nejvýkonnějších minibiků Elite 13. Je pozoruhodné, jak krátká
doba uplynula od myšlenky po slavnostní okamžik, kdy poprvé zavrčel. Vše se podařilo stihnout do půl roku.
Za další půlrok už začala sériová výroba. Jasným důkazem vysoké kvality a dosahovaných parametrů je
skutečnost, že dnes dostávají faxy z Itálie s požadavky na jejich koupi. To je jako kdyby někdo z Evropy
začal vozit motory do Japonska. Postupně chtějí v Blansku začít vyrábět i zatím dovážené slabší motory.
Na úspěšném vývoji má velkou zásluhu úzká spolupráce s Ing. jarošem, který je v celém světě známý
výrobou speciálního zařízení na zviditelnění proudění vzduchu ve válcích. Jedno z nich se využívá i ve
firmě Blata. Díky němu si dokáží velmi rychle ověřit, jaký vliv mají učiněné úpravy na výměně směsi
va válci. Přínosem jsou i dobré osobní kontakty se šéfem sportovního oddělení značky Derbi. Kdo
sleduje MS silničních motocyklů ví, že pod vedením rakušana Bartola se hned po návratu do seriálu GP
dostala na špičku. Stává se už pravidlem, že když jezdci Derbi nespadnou, tak se určitě umístí na prvních
místech. To jsem ale trochu odbočil.
V porovnání se zahraniční konkurencí dosahují motory Blata uctyhodného výkonu při nižších otáčkách. Na
členitých minibikových tratích je to velmi důležité, neboť odpadá možnost řazení rychlostí. Velmi záleží
i na bezchybné funkci odstředivé spojky. I zde přišli s vlastní konstrukcí, kterou mají celosvětově
patentovanou. Dá se říct, že další vývoj motorů už nepovede ke zvyšování výkonu. Spíš se budou hledat
cesty, jak docílit velmi plochou momentovou charakteristiku. Ve firmě myslí do budoucnosti a už dnes
mají vyvinutý svůj malý čtyřtakt. Je to podmíněné legislativou, protože například do Kalifornie se už
nemůžou dovážet vozidla určené do běžného provozu s dvoutaktním motorem. jednoválec o zdvihovém objemu
35 ccm s rozvodem OHC má dva ventily v hlavě. Měl by se montovat do motorových koloběžek, ale možná se
časem něco podobného objeví i minibicích. Podobně jako u velkých motocyklů i u minibiků se stále
vylepšují jízdní vlastnosti. Díky tomu, že v Blansku zachytili nástup ještě na začátku a dnes investují
nemalé prostředky do vývoje, patří mezi světovou špičku. Jak vyplynulo z rozhovoru s Pavlem Blatou, ve
firmě mají velké plány do budoucna. Po dobudování nových výrobních hal chtějí vyrábět 100.000 vozidel
ročně. Určitě při tom nezůstanou jen u motorových koloběžek a minibiků, i když stále ještě nedokáží
pokrýt požadavky trhu. Zda z jejich hal budou za několik roků vycházet skútry, nebo velké motocykly ukáže
čas. Určitě svým výrobním a hlavně lidským potencionálem na to mají všechny předpoklady.
Pro ty, kterým se minibiky zalíbiy a chtějí se dozvědět víc detailů o jejich konstrukci, parametrech a
jízdních vlastnostech v příštím čísle představíme nejvýkonnější model z produkce firmy Blata.
text a foto: M.Masničák, překlad: Bert |
Svet Motocyklov 7/2001 |