logo Jawa Malí a velcí
Jawa 585.1 Mosquito
MJ Dandy 50

Před třiceti lety se malým Jawám říkalo "pionýr", podobné padesátky (simsony) importoval na náš trh bývalý východoněmecký výrobce ze Suhlu. Na těchto malých motocyklech vyrostly skoro dvě generace "náctiletých". Potom jsme upadli do hlubokého spánku. Tak dlouhého, že kromě rychlíku nám ujel i osobní vlak. Bylo nutné začít znovu...

Jawa 50 Mosquito   Vloni a na začátku letošního roku se na trhu objevily dva malé motocykly, které chtějí v násilně přerušené tradici pokračovat. Výrobní linku v Týnci nad Sázavou opustil motocykl s označením Jawa 585.1 Mosquito a ve vodňanském závodě Motor Jikov vyrobily MJ 50 Dandy, pokračovatele oblíbeného mopedu Stadion, jenž se vyráběl v nedalekých Českých Budějovicích.
   Jelikož není na domácím trhu žádná odpovídající pohonná jednotka a její vývoj by byl zřejmě finančně neúnosný (předpokládám, že to není ptoro, že bychom to neuměli), sáhli oba výrobci po relativně jednoduchém a nejdostupnějším motoru. Jawa se shlédla ve slovinském tomosu, vodňanští dali přednost jednoválci Fichtel a Sachs, který se licenčně vyráí v Českých Budějovicích. Oba dva vyvojení nejsou na motocyklové scéně žádnými nováčky, naopak mají blíže k vysloužilým veteránům, ale jsou majiteli homologace, a to je v současné době asi nejdůležitější.
   Tomos má zdvihový objem 49 cm3, jednoválci Sachs schází jedna desetina krychlového centimetru do rovných padesáti. Důležitější než zdvihový objem je samozřejmě výkon. Slovinský motor disponuje 4 kW, Sachs se zatím musí spokojit s necelými třemi, přesněji s 2,6 kW. Není to maximum, motor "umí" až 4,6 kW, ale s hlučností a exhalacemi, které zatím nemají šanci vyhovět homologačním předpisům. Doufejme, že to ve Vodňanech brzy stihnou, protože s nynějším motorem je na tom Dandy v porovnání s Tomosem montovaným do Mosquita podstatně hůře. To ale neznamená, že si Jawa vybrala pohonnou jednotku bez jakýchkoliv problémů. Největším nedostatkem je řazení. Neutrál totiž není jenom mezi jedničkou a dvojkou, ale bohužel nalezneme ho, když to nejméně čekáme, i mezi ostatními rychlostními stupni. S tak tvrdým řazením se v současné době už jen těžko člověk nějde setká.
   Samozřejmě, že by se ještě našly nějaké vady na kráse, ale ty lze s klidným svědomím připsat na konto drobných kosmetických vad, kterým se málokdo vyhne.
   U strojů, které jsme měli krátkodobě k dispozici, se spouštění motoru obešlo bez výraznějších problémů. Správné přeplavení karburátoru u Jawy, prošlápnutí a zapnutí zapalování je otázkou zkušenosti, stejně jako dávkování sytiče u Dandy. Sluchu velice lahodí zvuk motoru linoucí se z výfuku Dandy než z efektně vedené výfukové soustavy Mosquita.
   Na absenci nějakého toho kilowatu u motoru Sachs si brzo zvykáme. Soustřeďujeme se na jízdu. Optimálně odstupňovaná převodovka vyžaduje časté řazení, ale to nevadí, protože pracuje skvěle. Žádný problém. Bez problémů fungují i ostatní prvky, jen přepínač blikačů je třeba ovládat s citem, rád totiž přskakuje do opačné krajní polohy.
Dandy 50   Brzdy jsou účinné a plně odpovídají charakteru a použití motocyklu. pozitivně lze hodnotit i ergonomii, která má příznivý vliv na ovladatelnost. Celkový dojem je dobrý, jen se nemohu zbavit dojmu, že stupačky umístili konstruktéři zbytečně vysoko. Totéž platí o stupačkách spolujezdce.
   Jawa je živější, ochotněji se vatáčí, o tvrdém řazení už byla řeč. Pohodlněji se na ní sedí, ovládací prvky jsou notoricky známé a praxí ověřené... O brzdách lze říct to samé jako u Dandy. Optimálně dimensované, lehce ovladatelné a účinné.
   V podstatě stejné vlastnosti vykazují i podvozky, i když každý výrobce použil jiné odpružení zadního kola. Jawa dala přednost klasickým dvěma tlumičům, kdežto konstruktéři Dandy použili pouze jeden, centrálně umístěný. Oba motocykly zvládají drobné nerovnosti, větším dírám je lepší se vyhnout.

   Motor Jikov dodává na trh v současné době kromě námi testovaného malého motocyklu MJK kapotovanou verzi s označením MJF, připravuje se i třetí verze - terénní enduro - které by se mělo na trhu objevit během příštího roku. Doufejme, že všechny modely dostanou do vínku výkonnější motor, který by jim opravdu slušel.
   V Jawě také nesložili zbraně. Kromě 585.1 vyrábí na přání norského zákazníka trochu odlišný model odpovídající místním předpisům s motorem 2,2 kW. Připravuje se i čisté enduro a "chudší" roadster s drátovými koly a bubnovými brzdami, který by měl být cenově ještě dostupnější.
   Doufejme jen, že snaha vyrábět a prodávat co nejlevněji nebude na úkor kvality. Cesta je podle nás jediná. Vyrábět širokou paletu výrobků od těch nejlevnějších až po ty, které budou konkurenceschopné i na zahraničních trzích. Zákazník musí mít právo volby. A jestli se bude rozhodovat srdcem, nebo podle stavu konta, to už ponechme na něm.
František Gorczyca Motocykl 8/1996

Jawa Mosquito 50 Dandy 50
Jawa 50 Mosquito Dandy 50
Motor Motor
Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec. Zdvihový objem 49 cm3. Největší výkon 4 kW/8000 1/min. KOmpresní poměr 11:1. Mazání směsí benzínu a oleje v poměru 1:60 (na přání oddělené mazání pomocí olejového čerpadla). Karburátor Bong s průměrem difusoru 18 mm. Spouštění nožní pákou. Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec. Zdvihový objem 49,9 cm3. Největší výkon 2,6 kW/5700 1/min. Největší točivý moment 5,1 Nm/3500 1/min. Kompresní poměr 11:1. Mazání směsí benzínu a oleje v poměru 1:50 (na přání oddělené mazání pomocí olejového čerpadla). Karburátor Bong s průměrem difusoru 15 mm. Spouštění nožní pákou.
Převodové ústrojí Převodové ústrojí
Primární převod ozubeným soukolím. Vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným nožním řazením. Sekundární převod částečně krytým řetězem. Primární převod ozubenými koly se šikmými zuby. Mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným nožním řazením. Převodové stupně: 4,6 - 2,73 - 1,95 - 1,59 - 1,38. Sekundární převod částečně krytým řetězem.
Podvozek Podvozek
Páteřový rám z ocelových trubek kruhového průřezu. Přední kolo vedeno teleskopickou vidlicí s kapalinovým tlumením o průměru nosných trubek 28 mm. Zdvih 77mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici svařené z ocelových profilů, odpružené dvojicí pružících a tlumících jednotek s kapalinovým tlumením s možností nastavení předpětí vnějších vinutých pružin. Zdvih 70 mm. Litá kola, přední i zadní 1,6 X 16", pneumatiky, přední 2,5 x 16", zadní 3 x 16". Brzdy, přední kotoučová o průměru 200 mm s jednopístkovým třmenem, zadní bubnová o průměru 128 mm. Dvojitý kolébkový rám svařený z ocelových trubek kruhového, čtvercového a kruhového průřezu. Přední kolo vedeno teleskopickou vidlicí s kapalinovým tlumením. Zdvih 170 mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici s centrální pružící a tlumící jednotkou. Zdvih 150 mm. Litá kola, přední 2,5 (2,75) x 17", zadní 2,75 (3,00) x 17". Brzdy, přední kotoučová o průměru 220 mm s jednopístkovým třmenem, zadní bubnová o průměru 124 mm.
Rozměry a hmotnost Rozměry a hmotnost
Délka 1750 mm, šířka 750 mm, rozvor 1200 mm, výška sedla nad zemí 760 mm. Pohotovostní hmotnost 72 kg, užitečná hmotnost 150kg. Délka 1950 mm, šířka 700 mm, rozvor 1320 mm, výška sedla nad zemí 800 mm. Pohotovostní hmotnost 82 kg, užitečná hmotnost 150kg.
Naměřené hodnoty Naměřené hodnoty
Největší rychlost 78 km/h, průměrná spotřeba 2,1 l/100 km. Největší rychlost 63 km/h, průměrná spotřeba 2,4 l/100 km.
Výrobce, cena Výrobce, cena
Jawa, a.s.
Týnec nad Sázavou
Doporučená cena výrobce: 32.680 Kč.
Motor Jikov, a.s.
České Budějovice, závod Vodňany
Doporučená cena výrobce: 36.900 Kč