logo Vision Jihočeská premiéra

   Neutuchající entuziasmus jihočeských konstruktérů přivedl na svět zcela nový jednostopý dopravní prostředek homologovaný pro přepravu dvou osob, pojmenovaný Vision MV-01.

Vision MV-01    Když mě zavolali pracovníci divize moto mně neznámý firmy Mašek, abych se přijel podívat do Vodňan na nový moped, měl jsem upřímě řečeno radost. Tak ve Voňanech nespí, chuť do další práce práce jim nevzala ani ztráta slibně se rozjíždějící výroby motocyklů v Moto Unionu. Vzpomínku na Dandy přerušila další věta: ...ale s bývalou firmou nemáme nic společného, přijeďte a uvidíte. Nechal jsem tedy emoce zavřené v redakci a vydal se do jižních Čech.
   Patřím mezi ty, kteří dají na první dojem, a to nejen při setkání s lidmi. Přijíždím na parkovišzě, dynamickým stereotypem vypínám motor, ale celou dobu už přitom pozoruji červený moped, lépe řečeno mokik (má na rozdíl od mopedu pevné stupačky) postavený před vchodem do do dílny. Zajímavá, přímo odvážná konstrukce rámu, vpředu vidlice upside-down, centrálně odpružená kyvná vidlice, litá kola, ovladače a páčky na řidítkách může závidět nejeden motocykl: dobrá práce!
   Garantem projektu "mokik" vedeného pod obchodním názvem Vision je divize moto firmy Mašek z Vlašimi patřící k našim předním strojírenským podnikům. Jejím dosud nejznámějším "moto" projektem je vývoj a výroba závodních strojů pro krátkou a dlohou plochou dráhu Jaweso.
   Práce na MV-01 začaly v lednu letošního roku. Cílem realizačního týmu bylo přivést na svět malý motocykl (zůstaňme u méně známého pojmenování mokik), který by se na první pohled odlišoval od všeho, co dosud jezdí v této kategoriipo našich cestách, stroj na velmi slušné technické úrovni, který může vést i dvě osoby.
   Největším problémem je vždy motor. Z třinácti nabídek dostal nakonec šanci dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec Puch výrobce Hero Briggs & Stratton Auto Ltd. o objemu 49 ccm s výkonem 3 k/5000 1/min. Myšlence zhotovit rám z jedné trubky dlouho bránila technologická schůdnost. Celou záležitost nakonec vyřešila speciální, po léta nepoužívaná ohýbačka. Vision MV-01 na dílenském stole Trubka z jednoho kusu nabízí kromě větší tuhosti prostor pro vedení kabelového svazku a lanovodu, ale dokáže nahradit i benzínovou nádrž na 3,6 litrů paliva přístupnou po odklopení sedla. Teleskopická i kyvná vidlice jsou vlasní konstrukce a vyrábí se v mateřském závodě ve Vlašimi. Litá kola dodává slovinský Tomos, speciální pneumatiky vyrobil pražský Mitas.
   Jakkoli se na finálním výrobku podílejí dodávkou některých komponentů i italští a španělští partneři, většina dílů spatřila světlo světa u domácích výrobců. Ať už se jedná o veškeré plasty, lamináty, sedlo a další drobné díly. Cílem společnosti je v příštím roce dodat na český a slovenský trh zhruba tisícovku mokiků v přijatelné cenové hladině. Zbývá jen dodat, že mokik MV-01 je nutno přihlásit na SPZ, ale jako s vozidlem s konstrukční rychlostí do 40 km/h s ním lze jezdit bez ochranné přilby.

text a foto: František Gorczyca Supermoto 1/2001