Neutuchající entuziasmus jihočeských konstruktérů přivedl na svět zcela nový
jednostopý dopravní prostředek homologovaný pro přepravu dvou osob, pojmenovaný
Vision MV-01.
Když mě zavolali pracovníci divize moto mně neznámý firmy Mašek, abych se přijel podívat
do Vodňan na nový moped, měl jsem upřímě řečeno radost. Tak ve Voňanech nespí, chuť do
další práce práce jim nevzala ani ztráta slibně se rozjíždějící výroby motocyklů v Moto
Unionu. Vzpomínku na Dandy přerušila další věta: ...ale s bývalou firmou nemáme nic
společného, přijeďte a uvidíte. Nechal jsem tedy emoce zavřené v redakci a vydal se
do jižních Čech.
Patřím mezi ty, kteří dají na první dojem, a to nejen při setkání s lidmi. Přijíždím na
parkovišzě, dynamickým stereotypem vypínám motor, ale celou dobu už přitom pozoruji
červený moped, lépe řečeno mokik (má na rozdíl od mopedu pevné stupačky) postavený před
vchodem do do dílny. Zajímavá, přímo odvážná konstrukce rámu, vpředu vidlice upside-down,
centrálně odpružená kyvná vidlice, litá kola, ovladače a páčky na řidítkách může
závidět nejeden motocykl: dobrá práce!
Garantem projektu "mokik" vedeného pod obchodním názvem Vision je divize moto firmy Mašek
z Vlašimi patřící k našim předním strojírenským podnikům. Jejím dosud nejznámějším "moto"
projektem je vývoj a výroba závodních strojů pro krátkou a dlohou plochou dráhu Jaweso.
Práce na MV-01 začaly v lednu letošního roku. Cílem realizačního týmu bylo přivést na
svět malý motocykl (zůstaňme u méně známého pojmenování mokik), který by se na první pohled
odlišoval od všeho, co dosud jezdí v této kategoriipo našich cestách, stroj na velmi slušné
technické úrovni, který může vést i dvě osoby.
Největším problémem je vždy motor. Z třinácti nabídek dostal nakonec šanci dvoudobý, vzduchem
chlazený jednoválec Puch výrobce Hero Briggs & Stratton Auto Ltd. o objemu 49 ccm s
výkonem 3 k/5000 1/min. Myšlence zhotovit rám z jedné trubky dlouho bránila technologická
schůdnost. Celou záležitost nakonec vyřešila speciální, po léta nepoužívaná ohýbačka.
Trubka z jednoho kusu nabízí kromě větší tuhosti prostor pro vedení kabelového svazku
a lanovodu, ale dokáže nahradit i benzínovou nádrž na 3,6 litrů paliva přístupnou po
odklopení sedla. Teleskopická i kyvná vidlice jsou vlasní konstrukce a vyrábí se v
mateřském závodě ve Vlašimi. Litá kola dodává slovinský Tomos, speciální pneumatiky
vyrobil pražský Mitas.
Jakkoli se na finálním výrobku podílejí dodávkou některých komponentů i italští a
španělští partneři, většina dílů spatřila světlo světa u domácích výrobců. Ať už se
jedná o veškeré plasty, lamináty, sedlo a další drobné díly. Cílem společnosti je v
příštím roce dodat na český a slovenský trh zhruba tisícovku mokiků v přijatelné cenové
hladině. Zbývá jen dodat, že mokik MV-01 je nutno přihlásit na SPZ, ale jako s vozidlem
s konstrukční rychlostí do 40 km/h s ním lze jezdit bez ochranné přilby.
text a foto: František Gorczyca | Supermoto 1/2001 |