V druhém ročníku Poháru SK ČMF SZM, který se jel v rámci seriálu Mezinárodního
mistrovství České republiky, obhájil svůj loňský primát v kategorii Supermono
Martin Kamenický na stroji značky Jawa, jež se tímto po více jak třiceti letech
objevila opět v silničním motocyklovém sportu v popředí výsledkových listin. Vraťme se ale k pohonnému agregátu Jawa. Kapalinou chlazený jednoválec (konstruovaný pro spalování obchodního benzínu Natural 98) o objemu 625 cm3 (vrtání x zdvih 94 x 90 mm) s rozvodem 2 x OHC se čtyřventilovou hlavou disponuje výkonem 54 kW (74 k) při 8100 otáčkách. Eliminaci vibrací dostal na starost vyvažovací hřídel, vačkové hřídele jsou poháněné řetízkem od klikového hřídele. Oběh chladicí kapaliny obstarává čerpadlo umístěné ve spodní části suché motorové skříně poháněné od lejového čerpadla. Teplotu olejové soustavy, kterou se chladí společně motor i převodovka, hlídá vestavěný chladič. Olejová nádržka svařená z hliníkového plechu je umístěná za motorem. Zapalování PVL je umístěné na levé straně. Důležitou funkci přípravy a plnění motoru zápalnou směsí dostal karburátor Keihin 41 FCR. Točivý moment od klikového hřídele je přenášen ozubenými koly primárního převodu, sedmilamelovou spojkou v olejové lázni a šestistupňovou převodovku řetězem na zadní kolo. Jakkoli se jedná o velkoobjemový jednoválec, je s ním i při závodních otáčkách jízda (hlavně díky optimálně dimenzovanému vyvažovacímu hřídeli) překvapivě velmi příjemná. Motor má velmi dobrý průběh točivého momentu v celém rozsahu používaných otáček a tím je i jeho zátah ve srovnání s loňskou KTM výrazně lepší. V případě potřeby lze motor bez rizika poškození krátkodobě přetočit až na 9500 otáček. Šestistupňová "enduro" převodovka s velmi krátkým prvním rychlostním stupněm se pro silnici nehodila; proto byla jednička vymontována a převodovka se používá jako pětirychlostní. Motocykl Jawa 630 se může pyšnit nejen dobrým motorem, ale i velmi kvalitním podvozkem. Po prvních testech a v průběhu sezony se podařilo vyladit podvozek tak, že se s motocyklem dalo jet velmi úspěšně jak na motodromu, tak na přírodní trati. Stroj je velmi dobře ovladatelný jak na přímých úsecích, tak v rychlých i pomalejšícj zatáčkách. Velmi snadnou ovladatelnost lehce odhalíme zejména při vjezdu do zatáček anebo rychle po sobě jdoucím překlápěním při průjezdu sérií zatáček. I při ostrém brzdění se stroj chová neutrálně, nevybočuje ze směru, zachovává stopu, přičemž síla vyvinutá na páčku při brzdění nemusí být nikterak velká. Vznik motoru Jawa 630 je velkým úspěchem všech lidí divišovské firmy, která sice žije z úspěchů v plochodrážním sportu, ale jak je vidět, hledá i jiné, dosud nevyšlapané cesty. Záměrem konstruktérů Ing. Jana Pavlíčka a Ing. Petra Michalce je připravit do výroby dostatečně výkonný a spolehlivý motor pro závody jednoválců kategorie Supermono a Supermoto. Čas ukáže, jak se v Divišově varovnají s náběhem malé ověřovací série a následně i náročné sériové výroby, což byl, jak známe z historie, kámen úrazu převážné většiny pokusů posledních několika let. | |||
|