Česká legenda se vrací. Po více než 35 letech postavila Jawa tovární stroj se
čtyřtaktním motorem pro silniční závody. MOTOCYKL měl možnost exkluzivně otestovat
supermono českého mistra Martina Kamenického.
Zážitek, který hřeje u srdce, se odehrává na konci cílové rovinky mosteckého autodromu.
V táhlé pravé zatáčce před cílovkou předjíždím pomalejšího pilota na sériové Hondě CBR
900 a vzápětí čekám, že mi to oplatí. Nic se ovšem neděje. Krátce před nájezdem do
šikany na konci cílové rovinky se otáčím a vidím, jak se zalehlý jezdec na devítistovce
jen pomalu přibližuje. Tak rychlé je české supermono!
V padesátých letech a počátkem let šedesátých patřily čtyřdobé závodní jawy DOHC k
nejlepším strojům mistrovství světa. Éra burácejících čtyřtaktů však skončila v roce
1965. Jawa tehdy vsadila na dvoutakty. Na vývoji slavného dvoudobého čtyřválce 350 se
podílel náš nejúspěšnější motocyklový závodník František Šťastný a velkých úspěchů na
něm dosáhli Bill Ivy a Silvio Grassetti. V roce 1974 bohužel Jawa pozastavila své
aktivity v silničním sportu a soustředila se na enduro a plochou dráhu. V druhém
jmenovaném odvětví nyní vládne Jawa Divišov, která postupně dosáhla na ploché dráze
téměř monopolního postavení. Britská a italská konkurence se musela smířit s tím, že jí
patří místo o stupínek níže.
Nyní však vyjel z bran divišovského závodu silniční motocykl s jednoválcovým motorem,
s kterým hned na poprvé vyhrál Martin kamenický MČR Supermono. Celý projekt začal celkem
nenápadně, když inženýři Petr Michalec a Honza Pavlíček dostali za úkol postavit vodou
chlazený motor pro dlouhou plochou dráhu. V té době se rovněž rýsovala možnost použití
zmiňovaného upraveného motoru pro soutěžní endura. Konstruktéři pod vedením inženýra
Václava Míky využili své zkušenosti z vývoje plochodrážních motorů a postavili téměř
čtvercový motor s vrtáním 94 mm a zdvihem 90 mm. V té době si v Jawě vzpomněli na
Libora Kamenického, který je v minulosti oslovil s žádostí o motor pro závodní supemono.
Navíc se jimm nepodařilo sehnat vhodný enduro podvozek ani testovacího jezdce. A přesně
v tu chvíli se nabídlo jednoduché řešení rovnice o několika neznámých. V Divišově naladili
motor na větší maximální výkon a připravili jej pro zástavbu do supermona. O zbytek se
postaral Libor Kamenický se synem.
Podle vzoru předchozího závodního speciálu Martina Kamenického pochází rám z Cagivy Mito
SP, zadní kyvná vidlice je vlastní konstrukce (svařená z ocelových profilů), přední
vidlice je vybavena jinými pružinami i tlumičem a vlastní výroby jsou rovněž přední
brýle. Motor je osazen karburátorem Keihin FCR o průměru 41 mm a nechybí ani vyvažovací
hřídel. Od začátku působí nový prototyp velice věrohodně a to, že zdání neklame, dokazují
vyhrané závody v letošním seriálu MČR.
Po úspěšné sezoně jsme měli možnost tento jedinečný singl otestovat na mosteckém
automotodromu. Dá se popsat velmi snadno - jednoduchý, ale efektní. Podvozek se zkrácenou
stopou a mírně prodlouženým rozvorem je i přes širší slicky lépe ovladatelný než sériové
Mito. Také brzdy nejsou žádný problém. Přední vidlice by však snesla větší rozsah
nastavení útlumu, ale nejedná se o sériový motocykl.
Motor je na prototyp velmi dobře ovladatelný. Spojka a řazení pracují lehce a přesně,
závodní jednoválec má úžasně klidný chod. Od 4500 otáček začíná obří záběr motoru, který
se ochotně vytáčí až k hranici 8200. Maximální výkon motoru s nesmělým kompresním
poměrem (11,2:1) by měl převyšovat hranici 75 k při 8.000 1/min. Maximální točivý moment
přitom lehce převyšuje hranici 80 newtonmetrů. V zatáčkovité partii závodního okruhu
se jawa vodí naprosto lehce a konkurenceschopná zůstává i na rovinkách při využití
maximálního výkonu. Tvůrci motoru ovšem dodávají: "Jsme teprve na začátku. Jak využít
maximální výkon, víme nejlépe z plochodrážních motorů a nyní klademe důraz spíše na
spolehlivost." Projekt vývoje motoru samozřejmě v této fázi nekončí,
v budoucnosti by měla vzniknout varianta pro enduro a supermoto. V Divišově postupně
modernizují výrobu a jejich největší devizou jsou schopní konstruktéři, pro které jsou
motocykly nejen prací, ale rovněž největším koníčkem. Takže nezbývá nic jiného než držet
Jawě Divišov palce a těšit se na to, až v motocyklových katalozích bude naše značka
zaujímat opět čestné místo.
|
JAWA Supermono |
Motor |
Vodou chlazený čtyřdobý jednoválec, dva vačkové hřídele uložené v hlavě válce,
čtyři ventily na válec ovládané hrníčkovými zdvihátky, vyvažovací hřídel,
tlakové oběžné mazání, suchá kliková skříň, karburátor Keihin FCR o průměru
41 mm, zapalování CDI. |
Vrtání x zdvih | 94 x 90 mm |
Zdvihový objem | 624 cm3 |
Kompresní poměr | 11,2 : 1 |
Max. výkon | přes 55 kW (75 k) při 8000 1/min. |
Převodové ústrojí |
Primární převod ozubeným soukolím, mechanicky ovládaná vícelamelová
spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, sekundární převod o-kroužkovým
řetězem. |
Podvozek |
Dvojitý páteřový rám z profilů z hliníkové slitiny, vpředu obrácená
nastavitelná teleskopická vidlice s průměrem nosných trubek 40 mm, vzadu kyvná
vidlice z ocelových profilů, centrální plně nastavitelná pružící a tlumící
jednotka, vpředu dvojitá kotoučová brzda o průměru 300 mm se čtyřpískovými
třmeny Tokico, vzadu kotoučová brzda Brembo o průměru 200 mm. |
Zdvih kol | 120/130 mm |
Kola | 3,75 x 17; 5,2 x 17 |
Pneu | Dunlop 120/70 x 17; 165/55 x 17 |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor | 1370 mm | |
Hmotnost s prázdnou nádrží | 129 kg |
|