logo Jawa Divišov Jawa Divišov jde za vavříny

   Ještě se neoteplilo a Dimitrij Bulankin získal na ledě pro Jawu Divišov první letošní titul mistra světa. Divišovští teď připravují stroje na klasickou a dlouhou plochou dráhu i pro závody mladých.

   Na ledě v konkurenci dvouventilových motorů předepsaných FIM má JAWA Divišov monopol, který se zatím nepodařilo nikomu prolomit. Na klasické a dlouhé dráze musí o tituly bojovat.
Jawa GOLD HELM   JAWA Divišov již na výstavě MOTOCYKL představila letošní model "kraťase" s typovým označením GOLDEN HELM, připomínající úspěchy Jawy na Zlaté přilbě v Pardubicích. Vývojové změny nejsou letos převratné, ale u nového typu se má zlepšit stálost výkonu a optimální záběr při výjezdu po smyku ze zatáčky. V rámci vývoje byly uskutečněny úspěšné zkoušky na dráze, které byly zaměřeny na jednotlivé fáze jízdy a měnící se parametry motoru. K lepšímu doladění pomáhá i nový bezplovákový karburátor, který je patentově chráněný. Byl vyvinutý přímo v Divišově, kde se i vyrábí. Karburátor s tenkým plochým šoupátkem s předepsaným průměrem difuzoru 34 mm maximálně snižuje stavební šířku, a tím i délku sání.
   Sestava továrních jezdců pro letošní sezónu je skutečně reprezentativní. Jsou to australané Jason, Crump, Ryan Sullivan, Leigh Adams, Brit Scott Nicholls a někdy oslavovaný a jindy nespolehlivý Polák Tomasz Gollob. Z našich jezdců jsou to bratři Lukáš a Aleš Drymlové, zkušebním jezdcem zůstává zkušený Bohumil Brhel. K výběru jezdců říká generální ředitel Ing. Karel Horčička: "Prvním kritériem je samozřejmě výkonnost a naděje na získání titulu. Dále však oceňujeme jezdce, kteří pomáhají a spolupracují při vývoji. Dalším hlediskem je však i odbyt našich strojů. Podporujeme jezdce v těch zemích, kam máme zájem vyvážet."
   A další zprávu ze sportu na krátké dráze mi sdělil šéfkonstruktér Ing. Václav Mika: "Pro letošní rok se věnujeme především ladění motorů, ale v roce 2005 budeme mít zcela nový motor. Na dlouhé trati představíme motor už nyní.
   Pro dlouhou dráhu pro továrního jezdce Gerda Risse a zkušebního jezdce Zdeňka Schneiderwinda jsou připravovány nové motory s rozvodem 2x OHC, samozřejmě čtyřventilové, s vrtáním 90 mm a zdvihem 78 mm. Dvouvačkové motory byly zatracovány na ploché dráze proto, že hlava válce byla příliš rozměrná a těžká a rušilo to prý jízdní vlastnosti motocyklu. Nová divišovská JAWA má hlavu této "dvouvačky" skutečně optimálních rozměrů. Motor dává úctyhodný výkon 68 koní při 10.500 1/min a konstruktéři jsou připraveni na to, že jezdci na startu nebo při přetočení vytočí až 12.000 otáček za minutu! Nejchoulostivější díl tohoto motoru - ojnice - je vyráběna přímo v Divišově a je ocelová. Písty se dováží, nesou značku Omega. Elektronické zapalování je německé PVL anebo alternativně italské Selletra. Stejně jako krátkou na dráhu je použit karburátor vlastní výroby s plochým šoupátkem bez plováku.

Motor a přední vidlice plochodrážní Jawy

   Nejméně jasno je ve vývoji motocyklů pro mladé jezdce. Největší podíl na tom má, myslím FIM. Předpisy jsou nejasné v různých zemích jsou různá hlediska na stroje pro dorost. Někde je cílem použít klasický plochodrážní motocykl, u kterého bude razantním způsobem snížen výkon, navrhuje se omezení objemu na 350 a 250 cm3 a ve hře zůstávají dvoudobé i čtyřdobé stopětadvacítky pro mladé na dlouhou trať a osmdesátky na krátkou. V Divišově by nejvíce uvítali orzvoj závodů ve dvěstěpadesátkách nebo třistapadesátkách, kde by se lehko upravil klasický stroj. Samozřejmě bylo již postaveno i vyrobeno několik typů stopětadvacítek původně s dvoudobým motorem Rotax, nyní s licenčně vyráběnými motory Honda, ale vzhledem k nevyjasněným poměrům je jejich odbyt velice nejistý.

   Konkurencí nebo spíše budoucím partnerem Jawy Divišov by tedy mohly být plochodrážní motocykly Shupa, které staví společnost BC Polymer tvořená několika bývalými konstruktéry VVZ Jawa. Spolumajitel této společnosti a propagátor výroby malých plochodrážních motocyklů Ing. Jiří Benda, který je zároveň otcem malého Jirky, továrního jezdce Shupy, má na situaci vlastní názor: "Postavili jsme lehké stopětadvacítky pro krátkou i dlouhou trať, budeme je prodávat a věříme, že když budou vhodné motocykly k dispozici, k rozvoji této třídy pro mladé musí dojít."
Shupa 125 na dlouhou trat má podobné odpružení předního kola jako JAWA a zadní kývačku s centrální jednotkou. Společnost BC Polymer prodávající skútry Shupa postavila i plochodrážní motocykly na krátkou trať.
   V lehkém podvozku stopětadvacítky Shupa LNK 125 - junior na kolech 19 a 17 palců je vestavěn upravený motor Hondy o objemu 123,6 cm3, který dává více než 10 koní při 7500 1/min. Motor má elektronické zapalování CDI a čtyřstupňovou převodovku. Shupa dodává ještě závodní kit s tříventilovou hlavou, s nímž stoupne výkon na 12,5 k.

text a foto: Pavel Husák Motocykl 5/2004