logo G.U.N Trike Image především
G.U.N Trike Chopper 004

   Velké motorové tříkolky jsou bezesporu krásné a každý se za nimi otočí. Přestože jejich jízdní vlastnosti a užitná hodnota není valná, mají mezi movitějšími jezdci stále dost příznivců. My jsme na vlastní kůži jednu takovou srdeční záležitost okusili.

G.U.N Trike Chopper 004   Firmu G.U.N Trike z Brna, resp. její výrobky, jsme vám v Motocyklu již představili (č.9/2000). Na podzim jsme však měli možnost otestovat jeden z jejích strojů, G.U.N Trike Chopper 004.
   Již na první pohled vás nadchne, a pokud nejste vyloženě odpůrce tříkolek, začnete v duchu přepočítávat stav vašeho konta. Hejkal, jak pan Urban (majitel firmy a výrobce) své stroje nazývá, je skutečně něco neobvyklého, bohužel, za tuhle masírku je nutné sáhnout poněkud hlouběji do peněženky. Cena začíná sice již na 379 000 Kč, ovšem pokud chcete různé vychytávky a fajnovosti, které bezesporu na trike patří, dostanete se rychle na půl milionu.
Přístrojová deska je jednoduchá, na co byste ale potřebovali digitální budíky. Ovládací prvky jsou rozmístěny standartně, navíc je zde pouze řadící páka.
Sedadla jsou umístěna kaskádovitě nad sebou. Spolujezdec sedí hodně vysoko, zato jezdec si připadá, že dře své pozadí o asfalt. Dost nezvyklá poloha.
Odpružení přední vidlice je realizováno podobně jako vidlice u H-D Springer.
Tříkolky G.U.N Trike nejsou nijak unifikovány, na obrázku další z modelů Chopper.
   Zastavme se u několika detailů, které padnou na první pohled do oka. Předně je to hodně předkopnutá přední vidlice s pneumatikou o šíři 150 mm, odpružená pomosí systému paralerogramu s centrální pružící a tlumící jednotkou, známého z vidlic typu Springer. Dále je to malinkatá řadící páka umístěná na nádrži, tzn. že ji máte mezi nohama a vpravo, jak jste zvyklí z auta. Pocit pohodlí ihned navodí dvě kaskádovitě nad sebou umístěná sedla, která by snad mohla mít boční vedení těla, neboť se tříkolka za jízdy naklání podobně jako automobil. V neposlední řadě vaše oko spočine na motoru, vzduchem chlazeném čtyřválci typu boxer pocházejícím z VW Brouk, který veškerou techniku a příslušenství vystavuje na odiv. Zadní náprava je podobné konstrukce jako u automobilů, přenos síly na zadní kola je řešen tradičně přes kloubový hřídel a diferenciál.
   První usednutí za řidítka ve tvaru současných chopperů je více než nezvyklé. Sedíte dosti nízko, nohy nataženy hodně dopředu, a navíc máte kolem sebe velké monstrum, takže mi zpočátku dělalo problém zvyknout si, že nesedím na motorce, ale na něčem, co je široké téměř dva metry. A to vám prostě nedá nejezdit blízko obrubníků. Mohutná 295 mm široká zadní kola však tyto začátečnícké nectnosti zvládnou s lehkostí, vy však v sedle dost nadskočíte. Čtyřválec se probouzí k životu otočením klíčku zapalování do polohy oN a stisknutím tlačítka umístěného na levé rukojeti. Na té se také nachází ovládání blikačů a světel.
   Rutinní ovládání Hejkala vyžaduje cvik. Pohyb radící páky umístěné uprostřed je sice snadný, řazení jde lehce, ale pouštět za jízdy plyn, lovit řadičku, mačkat spojku (umístěna je na levé straně, brzda se nachází vpravo) a ještě držet tříkolku na silnici je občas problém. Po pár kilometrech si však zvyknete, a rychlostní limity vám připadají malé. Zlozvyk z auta používat pravou nohu na brzdový i plynový pedál je zpočátku na překážku, protože skloubit ovládání plynu rukou a spojky nohou je po několika letech strávených za volantem auta a řidítky motocyklu proti vaší mysli a mozek tyhle, jinak rutinní činnosti, neovládá automaticky. Totéž se děje za jízdy, protože nejdříve pustíte plynovou rukojeť a zároveň sešlápnete spojku, pak "naladíte" potřebný převodový stupeň a poté spojku pustíte a přidáte plyn. Ale po několika kilometrech v okolí Brna jsem tohle náročné ovládání zvládl a začal se vyžívat v mohutném a plynulém zátahu motoru (na jedničku jde Trike bez problémů na zadní).
   Ovšem tři body, které zprostředkovávají sty tříkolky s asfaltem, jsou také lahůdkou. Při sebemenším pohybu řidítky hned tříkolka mění směr a tvrdý podvozek vám na lehkosti jízdy také nepřidá. Co však oceníte ihned, je brzdová soustava, která se ovládá jen brzdovým pedálem nebo, chcete-li, stupačkou (ruční brzda působí jen na zadní kola), její záběr je mohutný a dávkování velmi snadné a přesné. Brzdí všechna tři kola současně, brzdný účinek je rozdělen tak, že se vám nejdříve zablokují zadní kola a teprve pak až přední, ale to již musíte na brzdě stát celou vahou a jet minimálně na mokré silnici.
   G.U.N Trike Chopper 004 je stroj pro náročné. Zpočátku se s ním budete prát, ale po chvíli se skamarádíte natolik, že nechat jej zahálet doma v garáži vám bude připadat jako neodpustitelný hřích. Tříkolky jsou předevčím o image, a to tenhle Hejkal splňuje na sto procent. Pokud bych si chtěl kupovat "druhou motorku do rodiny", určitě bych věděl kam zajít!

text:Radim Zelinger, foto: autor a Petra Gregorová Motocykl 3/2001

G.U.N Trike Chopper 004

Technická data
Motor
Vzduchem chlazený čtyřdobý čtyřválec s protiběžnými písty, jeden vačkový hřídel uložený v bloku motoru poháněný řetězem, dva ventily na válec ovládané zdvihacími tyčkami a vahadly, tlakové oběžné mazání, dva dvoukomorové karburátory, hliníkový chladič oleje, řízený katalytický systém, el. spouštěč.
Zdvihový objem1600 cm3
Max. výkon37 kW (50 k) při 4100 1/min
Převodové ústrojí
Mechanicky ovládaná jednolamelová suchá spojka s talířovou pružinou, čtyřstupňová převodovka s reverzním chodem.
Podvozek
Trubkový příhradový rám z oceli, trapézová odpružená přední vidlice, zadní nezávislé zavěšení obou kol s nastavitlnými pružícími a tlumícími jenotkami, vpředu jednoduchá kotoučová brzda s jednopístkovým třmenem, vzadu bubnové brzdy, dvouokruhový brzdový systém, mechanická ruční brzda.
Kola150/60 R17 - 4,25"
295/50 R 15 - 12"
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže40 l
Pohotovostní hmotnost520 kg
Užitečná hmotnost230 kg
Délka3220 mm
Šířka1810 mm
Výška1100 mm
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost140 km/h
Barevné provedení
40 druhů barev, včetně metalizovaných a flitrovaných odstínů.
Záruka
Šest měsíců bez omezení počtu najetých kilometrů.
Cena
od 379 000 Kč (dle individuálních požadavků)