Malé motocykly z dílny pana Holíka jsme v Motocyklu již představili. Dalším je JH Pento
Duo, a jak z názvu vyplývá, jedná se o dvoumístný stroj.
Dvoumístný mokik JH Pento Duo vyrábí jihomoravská společnost Jaroslav Holík - Pento od roku
2000. Jedná se o malý motocykl, který již na první pohled vměstnáte do kufru běžného
kombíka. Povolíte jednoduše šrouby, které drží řidítka, a ta pak jdou sklopit podél stroje.
K pohonu slouží dvoudobý jednoválec o zdvihovém objemu 49,8 cm3, který dává
maximální výkon 3,2 koně. Pravda, nní to sice mnoho, ale pro rozpohybování stroje s jedním
jezdcem to stačí. Stroj je ale určen pro dva, a tak i my jsme jej při redakčním testu podrobili
zatěžkávací zkoušce. Já i kolega jsme vážili něco kolem 200 kg, a to se již tomuto mokikovi
příliš nelíbilo. Motor by tuto zátěž ještě jakž takž zkousnul, ale podvozek a tím i
jízdní vlastnosti už ne. Pokud tedy hodláte jezdit ve dvou, musí být vaše hmotnost alespoň
o 50 kg nižší, jinak si radši pořiďte Dua dvě. Jednomu však skýtá pohodlí dostatek.
Zadní kolo je odpruženo centrální pružící a tlumící jednotkou s progresivní charakteristikou
pružiny. To způsobuje krásné "plutí" i po nekvalitních silnicích, celkový dojem kazí jen
přední vidlice. Sedlo je ale široké a dostatečně měkké, navíc je pod ním úložný prostor
(nádrž je integrována do hlavní trubky páteřového rámu).
Maximální rychlost JH Penta Duo je 50 km/h, což v porovnání s dnešními padesátkovými skútry
není mnoho, na přepravu několik kilometrů po městě nabo na chalupě to bohatě stačí.
Co však příliš neodpovídá dnešním standardům, jsou brzdy. Obě dvě bubnové již přežily
svou dobu, přední jen při silném stisku páčky, její účinek je nedostatečný, reputaci se snaží
zachraňovat brzda zadní, které se to celkem daří a lehký stroj obstojně zaszaví.
JH Pento Duo je skutečným mokikem, nechce se rovnat současným maloobjemovým skútrům, je to
stroj spíše na krátké popojíždění, asi nejvíce bych si jej dokázal představit na chalupě
při jízdě na ryby. Nutno však dodat, že cenou lehce pod 30.000 Kč již nemá daleko ke
skútrům z východoasijské produkce, které jej svými jízdními vlastnostmi i ovládáním lehce
předčí. Inu, vývoj a konkurence jdou kupředu i v této motocyklové oblasti.
|
Technické údaje |
motor |
Vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec, rozvod membránami přes klikovou
skříň, mazání směsí benzínu a oleje, karburátor, poloautomatický sytič, bezkontaktní
tyristorové zapalování, nožní spouštěč. Vrtání a zdvih 39 x 41,7 mm. Zdvihový objem 49,8
cm3, maximální výkon udávaný výrobcem 2,35 kW (3,2 k) při 7200 1/min,
maximální točivý moment udávaný výrobcem 4 Nm při 4500 1/min. |
převodné ústrojí |
Variátorový převod s plynulou změnou převodového poměru od 1:1,95 do 1:0,85,
sekundární převod řetězem. |
podvozek |
Páteřový otevřený rám z ocelových trubek, vpředu klasická teleskopická vidlice
s průměrem nosných trubech 30 mm, vzadu kyná vidlice z ocelových trubek, centrální
pružící a tlumící jednotka s progresivní charakteristikou pružiny, pákový převod
Pro-Link, vpředu i vzadu bubnová brzda o průměru 90 mm, kola z lehkých slitin.
Zdvih kol 70/120 mm. Pneu 90/90-10 nebo 3,00-10. |
rozměry a hmotnosti |
Délka/šířka/výška 1500/640/750 mm, rozvor 1050 mm,výška sedla 750 mm,
nádrž 3l, suchá hmotnost 53 kg.
Cena 27.990 Kč |
|