logo Pento Double
JH Pento Duo

Malé motocykly z dílny pana Holíka jsme v Motocyklu již představili. Dalším je JH Pento Duo, a jak z názvu vyplývá, jedná se o dvoumístný stroj.

Jízda ve dvou není zrovna to pravé. Buďto musíte společně vážit pod 150 kg, nebo jezděte radši sami.   Dvoumístný mokik JH Pento Duo vyrábí jihomoravská společnost Jaroslav Holík - Pento od roku 2000. Jedná se o malý motocykl, který již na první pohled vměstnáte do kufru běžného kombíka. Povolíte jednoduše šrouby, které drží řidítka, a ta pak jdou sklopit podél stroje.
   K pohonu slouží dvoudobý jednoválec o zdvihovém objemu 49,8 cm3, který dává maximální výkon 3,2 koně. Pravda, nní to sice mnoho, ale pro rozpohybování stroje s jedním jezdcem to stačí. Stroj je ale určen pro dva, a tak i my jsme jej při redakčním testu podrobili zatěžkávací zkoušce. Já i kolega jsme vážili něco kolem 200 kg, a to se již tomuto mokikovi příliš nelíbilo. Motor by tuto zátěž ještě jakž takž zkousnul, ale podvozek a tím i jízdní vlastnosti už ne. Pokud tedy hodláte jezdit ve dvou, musí být vaše hmotnost alespoň o 50 kg nižší, jinak si radši pořiďte Dua dvě. Jednomu však skýtá pohodlí dostatek. Dvoudobý jednoválec Franco Morini dává dostatečný výkon 3,2 koně. Zadní kolo je odpruženo centrální pružící a tlumící jednotkou s progresivní charakteristikou pružiny. To způsobuje krásné "plutí" i po nekvalitních silnicích, celkový dojem kazí jen přední vidlice. Sedlo je ale široké a dostatečně měkké, navíc je pod ním úložný prostor (nádrž je integrována do hlavní trubky páteřového rámu).
   Maximální rychlost JH Penta Duo je 50 km/h, což v porovnání s dnešními padesátkovými skútry není mnoho, na přepravu několik kilometrů po městě nabo na chalupě to bohatě stačí. Bubnové brzdy již neodpovídají současným standardům. Co však příliš neodpovídá dnešním standardům, jsou brzdy. Obě dvě bubnové již přežily svou dobu, přední jen při silném stisku páčky, její účinek je nedostatečný, reputaci se snaží zachraňovat brzda zadní, které se to celkem daří a lehký stroj obstojně zaszaví.
   JH Pento Duo je skutečným mokikem, nechce se rovnat současným maloobjemovým skútrům, je to stroj spíše na krátké popojíždění, asi nejvíce bych si jej dokázal představit na chalupě při jízdě na ryby. Nutno však dodat, že cenou lehce pod 30.000 Kč již nemá daleko ke skútrům z východoasijské produkce, které jej svými jízdními vlastnostmi i ovládáním lehce předčí. Inu, vývoj a konkurence jdou kupředu i v této motocyklové oblasti.

Technické údaje
motor
Vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec, rozvod membránami přes klikovou skříň, mazání směsí benzínu a oleje, karburátor, poloautomatický sytič, bezkontaktní tyristorové zapalování, nožní spouštěč. Vrtání a zdvih 39 x 41,7 mm. Zdvihový objem 49,8 cm3, maximální výkon udávaný výrobcem 2,35 kW (3,2 k) při 7200 1/min, maximální točivý moment udávaný výrobcem 4 Nm při 4500 1/min.
převodné ústrojí
Variátorový převod s plynulou změnou převodového poměru od 1:1,95 do 1:0,85, sekundární převod řetězem.
podvozek
Páteřový otevřený rám z ocelových trubek, vpředu klasická teleskopická vidlice s průměrem nosných trubech 30 mm, vzadu kyná vidlice z ocelových trubek, centrální pružící a tlumící jednotka s progresivní charakteristikou pružiny, pákový převod Pro-Link, vpředu i vzadu bubnová brzda o průměru 90 mm, kola z lehkých slitin. Zdvih kol 70/120 mm. Pneu 90/90-10 nebo 3,00-10.
rozměry a hmotnosti
Délka/šířka/výška 1500/640/750 mm, rozvor 1050 mm,výška sedla 750 mm, nádrž 3l, suchá hmotnost 53 kg.

Cena 27.990 Kč

Motocykl 2/2002