Divišovská Jawa bylo Eso
Pýcha českého průmyslu, kvalitní práce zaručující vysoké výkony a následně úspěchy na sportovním poli.
Hovořit o Jawě Divišov a.s. v těchto superlativech není ani trochu nadsázkou, vždyť vyrábí jedny z
nejlepších plochodrážních speciálů na světě.
Při hledání historie dnešní divišovské Jawy se musíme vrátit o mnoho desetiletí nazpátek, až do první
půle minulého století. U zrodu výroby tuzemských plochodrážek stál motocyklový závodník Jaroslav Simandl,
který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí právě do Divišova. Na přání svých
kamarádů, s nimiž závodil v roce 1949 na Šestidenní motocyklové soutěži v Anglii, začal ve své dílně vyrábět
náhradní díly na anglické motory JAP. Velký zájem o tyto výrobky nakonec Jaroslava Simandla podnítil ke
stavbě kompletního motoru téže značky. O rok později již byl vyroben první motor vlastní konstrukce,
krátkozdvihový S 45, nazvaný stejně jako celá továrna ESO.
Motory se záhy začaly montovat do rámů vlastní výroby, čímž byla zahájena produkce kompletních motocyklů
ESO. Souběžně s plochodrážními stroji se v Divišově vyráběly také motocykly pro motokros a silniční závody.
ESO ukončili komunisté
Samostatnost divišovského závodu ESO byla ukončena s příchodem diktatury komunistického proletariátu, který
fabriku násilně začlenil do národního podniku Jawa. Tím skončila krátká historie značky ESO a motocykly již
byly dále vyráběny jen pod značkou Jawa. Moderní koncepce nejen motoru, ale celého plochodrážního motoru však
nahledě na politický režim zajišťovala stálý odbyt. Největší slávu divišovská Jawa prožila v období od konce
šedesátých let, kdy s jejími stroji závodili tak vynikající jezdci jako Briggs, Mauger či Olsen. V tom období
také opouštělo brány továrny nejvíc vyrobených strojů, z nichž převážná většina mířila do tehdejšího Sovětského
svazu a jeho satelitních států. Za toto období v účetních knihách továrny figurují v kolonce prodejů číslice
kolem desítky tisíc kusů ročně!
Jawy jezdí i v Argentině
Z národního podniku Jawa divišovský závod vystoupil až po zhroucení komunistického režimu v roce 1989 a stal se
samostatnou akciovou společností, která je od privatizace z roku 1994 v soukromých rukou. V současnosti podnik
Jawa Divišov a.s. vyrábí špičkové motocykly ny krátkou, dlouhou, i ledovou plochou dráhu, které osazuje
vlastními motory. Výrobky z Divišova putují do 24 zemí pěti kontinentů. "S našimi motocykly se jezdí závody
i v takových zemích, jako je například Jihoafrická Republika či Argentina - i tam mají plochodrážní mistrák,"
řekl nám Evžen Erban, ředitel továrny.
text a foto: Zdeněk |
ČMN 30. duben 2004 |
|
Současná produkce Jawy Divišov
V nabídce divišovské Jawy jsou v současnosti tři typy závodních motocyklů s rámem svařeným z chrom-molybdenových
trubek a předním kolem uchyceným na kyvné vidlici. Stroje určené pro krátkou plochou dráhu nesou označení 871, mají
pevně uloženou osu zadního kola a dvoustupňovou převodovku.
Pro závody na dlouhých drahách je určem motocykl typu 875 také s dvoustupňovou převodovkou, ale zadní kolo je na
kyvné vidlici s centrální pružící a tlumící jednotkou Hagon.
Třetí typ plochodrážek je určen pro tratě s ledovým povrchem. Nese označení 886 a vyrábí se pouze na objednávku.
Motocykl je vybaven suchou čtyřlamelovou spojkou a dvoustupňovou převodovkou. Tlumení a pružení je shodné
s typem 875.
V Divišově myslí také na mladé závodníky, kteří mohou sedlat motocykl Junior 125. Ten má stejné šasi jako dospělé
plochodrážní motorky typu 871.
Novinky má 75 koní
Divišovská továrna je plně soběstačná, což platí i pro výrobu vlastních motorů. Nejstarším typem je agregát označený
884-888. v nabídce je pro zákazníky, kteří preferují motory s vyšším točivým momentem. Jedná se o vzduchem chlazený
čtyřventilový jednoválec OHC o objemu 494 cm3.
Pod označením 889 se vyrábí moderní motor, jehož výroba byla reakcí na požadavky trhu. Vzduchem chlazený
čtyřventilový jednoválec s rozvodem OHC a objemem 497 cm3 snáší díky krátkému zdvihu (77,6 mm) vysoké
otáčky a má plošší výkonovou křivku.
Aktuální model divišovského plochodrážního motoru typ 871-872 má objem 494 cm3 a rozvod 2xOHC. Díky
této koncepci je u něj možno zvolit časování ventilů téměř libovolně a přizpůsobit tak charakteristiku motoru
požadavkům jezdce a vlastnostem dráhy. Hlava válce je také čtyřventilová.
Pro ledovou plochou dráhu Jawa vyrábí dvouventilový speciál ve stojatém i ležatém provedení, který lze namontovat
do různých typů rámu. Vzduchem chlazený jednoválec má objem objem 497 cm3 a rozvod OHC.
Poměrně žhavou novinkou je agregát typu 870, který byl vyvinut pro použití v různých disciplínách motocyklového
sportu. Vrtáním 94 mm a zdvihem 90 mm byl získán objem 624,6 cm3. Vodou chlazený jednoválec se
čtyřventilovým rozvodem 2xOHC dává výkon 55 kW. V bloku se šestistupňovou převodovkou je vyvažovací hřídel,
spojka v olejové lázni a suchá kliková skříň.
Divišovská Jawa vyrábí také vlastní ojnice, kované písty a karburátory s plochým šoupátkem a průměrem difusoru
34 mm.