logo FGR Česky hovořící závoďák

   V Ústí na Orlicí byla v květnu představena již druhá evoluce originálu české závodní stopětadvacítky. A my zvědavci jsme se dojeli zeptat majitele, pana Felgera, jak to bude s ní vypadat dál.

FGR 125 GP

   Motocykl Můžeme na úvod našim čtenářům alespoň naznačit, co je na tomto motocyklu nového, j aká jsou nejpodstatnější zlepšení?

   Naší snahou bylo dokončit konstrukci motocyklu tak, aby byl již kompletně tuzemský a zároveň se něčím vymykal oproti běžné světové konkurenci. Proto je tu nový (trubkový!!) rám, nová, do excentru uložená zadní kyvná vidlice (± 2 cm) a nový do excentru uložený systém nastavitelného krku řízení (± 3°). Což je tu samozřejmě hlavně proto, aby měl jezdec možnost měnit geometrii na každou trať zvlášť. Navíc, aniž by se muselo na stroji cokoli demontovat. Co se týče motoru, i tady jsme hodně pozměnili a Mostě na ME by se mělo už jednat o třetí generaci agregátu opět s výměnnou kazetovou převodovkou.

   Motocykl To je jen tak velice jednoduše řečeno, ale nevěřím, že vše probíhá tak snadně. Dá se čtenářům třeba jen přiblížit, kolik za tím vším je práce?

   Práce ne. To je nadšení. Jinak podobnou věc nemáte šanci dát dohromady. Na letošní přípravě jsme začali naplno pracovat už samozřejmě v zimě, kdy šéfkonstruktér, pan Kreuz, začal malovat první návrhy rámu. Od té doby už uplynulo půl roku, a už s tím jezdíme, to není špatný výsledek. Nyní nás samozřejmě čeká složitější část, tedy vše sladit a otestovat přímo na okruhu.

   Motocykl A nějaké "bombové" číslo?

   Zadní kyvná vidlice. Na jedno rameno použijenme 15 kg, tedy na dvě ramena dohromady 30 kg materiálu, a výsledná váha kyvky je po zpracování pouhých 3,5 kg. Rám je pak o 0,5 kilogramu lehčí než odlitek Honda. To jsou u stopětadvacítky důležitá čísla.


   Motocykl Naše čtenáře bude určitě zajímat praktické využití stroje. Kam se můžeme na FGR dojet podívat.

   Pro letošní rok bude naším kmenovým jezdcem opět zkušený Michal Březina, pro kterého je stroj připravován na domácí závody. O dalších nasazeních, například v mistrovství Evropy nebo mistrovství Německa, potom rozhodne hlavně rychlost, s jakou budou postupovat první praktické zkoušky a jak bude prototyp konkurenceschopný. Do budoucna bych se ale nebránil dvěma továrním pilotům, samozřejmě na evropské úrovni.

   Motocykl Budete FGR také prodávat sériově?

   To je zatím otázka, na kterou nejde odpovědět. V této chvíli je reálná cena prototypu vysoká, takže bychom byli určitě dražší než Honda. Jasné ale je, že s větším objemem výroby by cena zákonitě klesla a my bychom měli být schopni konkurovat. Ale to ukáže čas. Takový případný prodej by byl určitě nejvíc závislý na dobrých výsledcích a kvalitní prezentaci hlavně v zahraničí.

   Motocykl A pociťujete, že by byl o stroj zájem?

   Určitě. Ohlasy tu jsou. O informace už se přihlásili desítky odborníků z různých evropských týmů a dobré je, že se o nás dobře mluví i doma (viz dnešní návštěva ministra Urbana). Ale jsem si vědom, že je to ještě běh na moc dlouhou trať, kde ještě hodně dlouho neuvidíme cíl.

text a foto: Honza Karásek Motocykl 8/2004