V Ústí na Orlicí byla v květnu představena již druhá evoluce originálu české závodní
stopětadvacítky. A my zvědavci jsme se dojeli zeptat majitele, pana Felgera, jak to bude
s ní vypadat dál.
Motocykl
Můžeme na úvod našim čtenářům alespoň naznačit, co je na tomto motocyklu
nového, j aká jsou nejpodstatnější zlepšení?
Naší snahou bylo dokončit konstrukci motocyklu tak, aby byl již kompletně tuzemský a
zároveň se něčím vymykal oproti běžné světové konkurenci. Proto je tu nový (trubkový!!)
rám, nová, do excentru uložená zadní kyvná vidlice (± 2 cm) a nový do excentru uložený
systém nastavitelného krku řízení (± 3°). Což je tu samozřejmě hlavně proto, aby měl
jezdec možnost měnit geometrii na každou trať zvlášť. Navíc, aniž by se muselo na stroji
cokoli demontovat. Co se týče motoru, i tady jsme hodně pozměnili a Mostě na ME by se
mělo už jednat o třetí generaci agregátu opět s výměnnou kazetovou převodovkou.
Motocykl
To je jen tak velice jednoduše řečeno, ale nevěřím, že vše probíhá tak snadně. Dá se
čtenářům třeba jen přiblížit, kolik za tím vším je práce?
Práce ne. To je nadšení. Jinak podobnou věc nemáte šanci dát dohromady. Na letošní
přípravě jsme začali naplno pracovat už samozřejmě v zimě, kdy šéfkonstruktér, pan Kreuz,
začal malovat první návrhy rámu. Od té doby už uplynulo půl roku, a už s tím jezdíme, to
není špatný výsledek. Nyní nás samozřejmě čeká složitější část, tedy vše sladit a otestovat
přímo na okruhu.
Motocykl
A nějaké "bombové" číslo?
Zadní kyvná vidlice. Na jedno rameno použijenme 15 kg, tedy na dvě ramena dohromady 30 kg
materiálu, a výsledná váha kyvky je po zpracování pouhých 3,5 kg. Rám je pak o 0,5 kilogramu
lehčí než odlitek Honda. To jsou u stopětadvacítky důležitá čísla.
Motocykl
Naše čtenáře bude určitě zajímat praktické využití stroje. Kam se můžeme na FGR dojet
podívat.
Pro letošní rok bude naším kmenovým jezdcem opět zkušený Michal Březina, pro kterého je
stroj připravován na domácí závody. O dalších nasazeních, například v mistrovství Evropy
nebo mistrovství Německa, potom rozhodne hlavně rychlost, s jakou budou postupovat první
praktické zkoušky a jak bude prototyp konkurenceschopný. Do budoucna bych se ale nebránil
dvěma továrním pilotům, samozřejmě na evropské úrovni.
Motocykl
Budete FGR také prodávat sériově?
To je zatím otázka, na kterou nejde odpovědět. V této chvíli je reálná cena prototypu
vysoká, takže bychom byli určitě dražší než Honda. Jasné ale je, že s větším objemem výroby
by cena zákonitě klesla a my bychom měli být schopni konkurovat. Ale to ukáže čas. Takový
případný prodej by byl určitě nejvíc závislý na dobrých výsledcích a kvalitní prezentaci
hlavně v zahraničí.
Motocykl
A pociťujete, že by byl o stroj zájem?
Určitě. Ohlasy tu jsou. O informace už se přihlásili desítky odborníků z různých evropských
týmů a dobré je, že se o nás dobře mluví i doma (viz dnešní návštěva ministra Urbana). Ale
jsem si vědom, že je to ještě běh na moc dlouhou trať, kde ještě hodně dlouho neuvidíme
cíl.
text a foto: Honza Karásek | Motocykl 8/2004 |