logo ČZ Roadster 125
Cagiva ze Strakonic

Roadster 125    Společnost ČZ-Cagiva, která sídlí v areálu strakonické "čízy", si zvolila polovinu července pro zahájení výroby prvního modelu, který je výsledkem spolupráce české a italské firmy. Stopětadvascítka, která se ve Strakonicích začíná vyrábět, by mohla znamenat oživení pro český motocyklový trh - pohledný motocykl totiž bude nabízen od září za relativně přijatelnou cenu cca 60.000 korun, což je sice pro mladé motocyklisty stále ještě hodně peněz, ale na světové ceny si budeme muset zvyknout (Co říkáte ceně 20.000 Kč za tři roky starý Simson). Proti dováženým konkurentům je to cena opravdu výrazně nižší. Jaká je tedy nová "číza"? Aby nedošlo k nedorozumění - nový motocykl není zdaleka novým modelem a nebude (alespoň v nejbližší době) nabízen pod značkou ČZ, ale jako Cagiva. Ono se opravdu jedná o nepatrně upravenou variantu Cagivy Blues, přičemž nejvýraznější změnou asi je nahrazení zadní kotoučové brzdy archaičtější bubnovou - z Blues se tak rázem stává Roadster. V první fázi bude vyrobeno dvě stě kusů ověřovací série, které se objeví v prodejní síti Cagivy. Řada dílů se vyrábí ve Strakonicích (některé dokonce v Jawě!), takže se nejedná o pouhou montáž, ale převážná část motocyklu je skutečně českým výrobkem.
   Dvoumístný cestovní motocykl Cagiva Roadster se vyznačuje úhledným designem a na první pohled připomíná silnější motocykly někdy nazývané "Custom". Klasická teleskopická vidlice, úzký a mělký přední blatník na devatenáctipalcovém kole, vzadu pak podstatně menší patnáctipalcové kolo, zato se širokou pneumatikou (140 mm). Optickému přiblížení velkým motocyklům napomáhá i systém přívodu chladícího vzduchu k hlavě válců a rozdvojený výfuk se dvěma tlumiči. Naproti tomu zadní odpružení obstarává centrální pružina, zatímco velké "customy" spíše používají klasické dva tlumiče. Na detailech motocyklu je znát italský výtvarný cit. Motocykl působí kompaktně a zejména v tmavém barevném provedení je velmi elegantní. Není to stroj na velké vzdálenosti, což se ani od stopětadvacítky neočekává, měl by to však být ideální motocykl pro každodenní ježdění do školy, do práce, na diskotéku, za sportem i do přírody. Prostě univerzální stroj jak pro mladou generaci, tak pro staršího "ouřadu", který ještě nezapoměl na své mladické vášně a rád by se povozil na dvou kolech. Jestli se marketingová strategie společnosti ČZ-Cagiva trefila do černého, to ukáže až budoucnost. Přiznám se, že bych Cagivu Roadster docela rád viděl stát ve své garáži...

   NA SILNICI
   Měli jsme možnost se krátce na motocyklu svézt po úzkých silnicích v okolí Strakonic. I když nám počasí nepřálo - jeji jsme zrovna do deště - můžeme se s vámi podělit o své první dojmy z několika málo najetých kilometrů.
   Motocykl se nám především líbil, ale i první dojmy za řidítky byly příjemné. Pohodlné široké sedlo je dostatečně nízké, aby vyhovovalo jezdcům malých postav, a přitom i větší jezdec se na něm cítí dobře. Na řidítkách najdeme standardní výbavu, známou z většiny italských motocyklů. Příjemným prvkem u tohoto motocyklu je elektrický spouštěč, což v praxi znamená, že Roadster bude přitažlivý i pro mladá děvčata. Výkony motoru nás uspokojily - s ohledem na kategorii motocyklu. Největší rychlost cca 120 km/h je plně dostačující (podle předpisů vlastně ani nikde tak rychle jet nemůžeme...), dvoudobý motor slušně akceleruje a ani na brzdách jsme během krátké jízdy neshledali nedostatky. Motocykl se řídí velice snadno, geometrie přední vidlice má zřejmě optimální parametry, protože v zatáčkách se Roadster vede bez jakýchkoli nežádoucích reakcí. Zdálo se nám, že ani delší jízda by na něm nebyla příliš únavná. Jediná věc nám trochu vadila: příliš malý rejd řízení, což trochu komplikuje manévrování s motocyklem v úzkém prostoru, třeba při parkování, v garáži nebo při otáčení na úzké silnici. Ale není problém, který by se nedal hravě odstranit. Milovníky ventilů jistě potěší, že se připravuje i verze se čtyřdobým motorem, který byl ve Strakonicích vyvíjen již několik let. Ten jsme si také mohli v jednom prototypu vyzkoušet, ale ověřovaly se na něm různé karburátory a posuzovat ho v tomto stavu by nebylo spravedlivé. Kromě toho se ve strakonické ČZ-Cagivě montují i známé modely Cagiva Prima určené především té nejmladší motoristické generaci.

text: Petr Hájek Motocykl 10/93


Základní technické údaje
motor
dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec; vrtání a zdvih 56 x 50,6 mm, zdvihový objem 124,6 ccm, kompresní poměr 11,7:1; karburátor Dell'Orto PHBL 24 BD; největší výkon (neofic. údaj) 22 koní; elektrický spouštěč; elektronické zapalování CDI; mechanická vícelamelová spojka v olejové lázni; primární převod koly se šikmými zuby, šestistupňová převodovka
podvozek
dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek kruhového průřezu; teleskopická vidlice, zadní odpružení centrální jednotkou systémem Soft Damp; vpředu hydraulická kotoučová brzda s kotoučem o průměru 260 mm, vzadu mechanická bubnová brzda; drátová kola s duralovými ráfky; pneumatiky 3,25 x 19" vpředu a 140/90 x 15" vzadu.
rozměry a hmotnost
rozvor 1418 mm; délka 2217 mm; šířka 720 mm; výška sedla 800 mm; světlá výška 210 mm; hmotnost bez paliva 115 kg; objem nádrže 11 l