Doba, kdy na závodní okruhy vyjel poslední motocykl s českým motorem, je už pokryta prachem dějin.
O vzkříšení slavné tradice se teď snaží skupina lidí, kterým smutná skutečnost nedala spát.
Přestože projekt závodní stopětadvacítky pro závody GP zaváněl doslova utopií, spoluprácí Miroslava
Fergla a konstruktéra Oldřicha Kreuze se podařilo dostat motor "na papír" již ua dva měsíce od klíčového
rozhodnutí. V okamžiku, kdy výkresy dorazily do továrny pana Fergla, začal na jeho vývoji spolupracovat
další člověk - šéfkonstruktér jedné firmy, Zdeněk Špindler.
Momentálně je několik hotových motorů a na pár dalších jsou připraveny díly. Pohonnou jednotku lze
zamontovat do rámu Hondy a tak až počasí dovolí, vyrazí se na okruhy, kde proběhnou první jízdní testy.
Teď ale horká novinka od vývojářů, kterou nám telefonovali přímo ze zkušebny, kde se motor podroboval
"týrání" na brzdové stolici. Podle nejčerstvějších testů je agregát plně srovnatelný s pohonnou jednotkou,
kterou produkuje Honda! Vývojáři však sami střízlivě dodávají, že skutečné výsledky, podle kterých bude
možné něco usuzovat, přinesou až testy přímo na dráze.
text: Jiří Franek, Ivoš Pospíšil, foto: Jiří Franek | ČMN 14.3.2003 |