logo Blata Blata už je z bláta...

   Bývalý spolužák a velký příznivce nízkoobjemových motorů Pavel Blata z Blanska založil svoji firmu před devíti lety. Tehdy mu věřil málokdo, včetně úředníků v místní bance, kteří rozhodovali o přidělování úvěrů. Podnikatelský záměr jim tehdy nic neříkal. Dnes přicházejí di firmy z Itálie dopisy v češtině se žádostmi o založení společného podniku...

Blata Elite 13   V Blansku je na první pohled vše při starém. Jeden týden se montují koloběžky, druhý týden minibiky. Měsíčně je to asi pět set strojů, půl na půl, když je potřeba, tak se udělá vyjímečně i sedm set, což je maximum, kterého lze za současného stavu výrobních kapacit dosáhnout.
   Nynější výrobní program zahrnuje minibike 2,5 (2,5kW) se vzduchem chlazeným motorem a Elite 10 se vzduchem chlazeným motorem a malými koly, určeným zejména pro export. Novinkou je minibike Elite 11 a 12 s velkými koly a jinou geometrií podvozku, přičemž jedenáctka je se osazuje vzduchem a dvanáctka vodou chlazeným motorem. Pro Elite jsou připraveny kitové (motor, brzdy). Absolutní bombou je Elite 13 s vlastním motorem, který by se měl na trhu objevit letos v březnu.
   Kromě špičkového Elite 13 se bude vyrábět také třináctka se vzduchem chlazeným motorem. Vodník dostal přednost z jednoho prostého důvodu: firma Blata se s ním bude jednak prezentovat na výstavě v USA a termín se neúprosně blíží, stejně jako sportovní sezona; a to je druhý důvod, protože špičkový minibike Elite 13 bude nasazen do mistrovství Evropy a na pár závodů v Rakousku a v Itálii. Zkušeného Jana Němce a Lukáše Peška, loňského mistra Evropy, podle slov Pavla Blaty snad brzy nahradí talentovaný jedenáctiletý jezdec Jan Prudík.
   Blata minibike 2,5 Vraťme se opět do montážní haly, kterou kromě strojů minibike opouští také motorová koloběžka. Ta se vyrábí v jednom typu s dvoudobým motorem, zhruba od června nejpozději od července bude k dispozici čtyřdobý motor, který je momentálně v posledním stádiu zkoušek. Do Kalifornie, která je největším odběratelem tohoto "fun nářadí", se totiž od ledna letošního roku nesmějí dovážet žádná motorová vozidla s dvoudobými motory.
   Měsíční poptávku, přicházející z 35 zemí světa a zahrnující zhruba 3000 kusů techniky (to už ale hovoříme o koloběžkách i minibicích), bude možné uspokojit zhruba za půl roku, až se dokončí nová výrobní hala, do níž nastoupí asi sto padesát nových pracovníků. Této poptávce je firma Blata vystavena už několik let, ale rozšíření výroby není tak jednoduchou záležitostí, jak se na první pohled zdá. Obrovské investice do CNC strojů a další nejmodernější techniky, s níž je možné uskutečňovat ve vysoké kvalitě i ty nejnáročnější operace řádově v minutách, byly prioritní a spolkly mnoho peněz, času a sil, kterých se na extenzivní rozšíření výroby už nedostávalo. Ale zaplať bůh, tytam jsou doby časově náročných, zdlouhavých obráběcích a dokončovacích operací, mezi něž patřilo zejména broušení a konečná úprava válců.
   Někomu se může zdát devět let dlouho, ale právě tolik času potřeboval tým pracovníků k vývoji vlastního motoru, před jehož parametry dnes smekají klobouk i italští výrobci, kteří dlouhá léta patřili ke světové špičce. Výkon dvoudobého motoru o objemu 40 ccm montovaného do špičkového minibiku Elite 13 činí neuvěřitelných 13 k při 11.000 otáčkách (!) (s velmi dobrým průběhem), a to prý ještě není podle slov Pavla Blaty konečná. Intenzivní zkoušky a dolaďování klikového hřídele, válce a hlavy válce v době mé návštěvy zkušebny to jen potvrují.
   Blata motokoloběžka Významnou roli v tomto směru hraje docent Jaroš z Brna, jehož poznatků a měřící a výpočetní techniky hojně v Blansku využívali a využívají jak při výrobě motoru, tak i v současném stadiu zkoušek a měření různých parametrů včetně výkonu motoru a točivého momentu, zejména jeho průběhu. Při závodech minibiků totiž ani tak nejde o maximální výkon a nejvyšší rychlost (podle reglementu rovinka nesmí měřit více než 70 m), jako spíše o využití co největšího výkonu už ve středních otáčkách při výjezdu ze zatáčky. Rychlá reakce po přidání plynu a potom samozřejmě skvělé brzdy, to je asi to hlavní, oč u minibiků běží. Celý motor vznikl v počítači včetně propočítávání pevnosti jednotlivých komponentů, zejména těch nejvíce namáhaných.
   Před pěti lety, když jsem byl v Blansku naposledy, se většina komponentů včetně vzpomínaného motoru nakupovala v zahraničí. Málokterý subdodavatel mohl tehdy splnit Blatovy nároky na kvalitu a on sám neměl ještě připravenou výrobní technologii. Dnes si dělají až na některé maličkosti sami téměř všechno. Zejména se mohou pochlubit vlystní výrobou kompletního podvozku, třetí verzí litého kola (pneumatiky se dovážejí do zahraničí) u většího modelu používaného pro špičkové závody (ve výrobě je ještě tzv. menší levnější model, běžný výrobek pro domácí závody a půjčovny), druhou generací kotoučových brzd, kompletní přední vidlicí včetně hlavy řidítek, ale zejména motorem, který je kromě několika součástek v zapalování a karburátoru včetně vzduchvého čističe ryze domácí záležitostí. Převedeno do řeči čísel: 80 % motocyklu se dělá v Česku, z toho 60 % přímo ve firmě Blata v Blansku. Některá technická řešení, například převody a spojka, jsou patentovány. Zajímavostí je zcela určitě vzduchový čistič vyráběný v Tchaj-wanu s logem firmy Blata. Zadání zakázky včetně dokumentace a veškerá komunikace probíhá pouze na internetu. "Nikdy jsem je neviděl, ani nevím, jak ti pánové vypadají, ale moje požadavky plní bezezbytku," říká s úsměvem Pavel Blata a dodává, že touto formou komunikuje jen na Tchaj-wanu asi dvěma stovkami firem.
   Původně jsme naši návštěvu u firmy Blata směřovali na jaro, až se firma přestěhuje do nových prostorů, ale premiéra nového motoru byla tak lákavá, že jsme neodolali a vydali se za úspěšným motocyklovým výrobcem, který bude od letošního roku vyrábět 30.000 strojů ročně, už v lednu. Jelikož je plánu výstavba druhé haly pro další půldruhou stovku zaměstnanců a široká škála produktů od minikrosů až po dospělé enduro s vlastním motorem 125 ccm, nebude trvat dlouho a vydáme se za úspěšným výrobcem do Blanska opět.

text a foto: František Gorczyca Supermoto 3/2000