logo Blata Blata šokuje

   Firma Blata už druhé desetiletí plní předsevzetí vyrábět minibiky a koloběžky (scooters) na světové úrovni. Incestuje do nových materiálů a vymýšlí nové technologie. Výrobky s béčkem na kapotáži znají v 57 zemích světa. letos na podzim k nim přibude nový motocykl, logicky navazující na dosavadní řadu.

Tímto pohledem to všechno začíná. Administrativní budova společnosti Blata s velmi zajímavým architektonickým řešením   U Pavla Blaty jsem byl už dvakrát. Přiznám se, že ke třetí cestě do Blanska mě inspiroval pořad na Primě "12 odvážných", z něhož jsem se dozvěděl, že scooters jsou konečně homologovány i pro náš trh, že výroba stopětadvacítky se nezadržitelně blíží, ale ještě předtím, než sjede z výrobního pásu enduro se čtyřdobým motorem 125 cm3, obohatí letos na podzim trh motocykl s motorem o objemu mezi 40 a 125 kubíky.
   Lavinu informací ještě doplnila zpráva o návštěvě pana prezidenta. Olamžitě jsem vyťukal číslo Blatova mobilu. Naposledy jsme se potkali loni na podzim v Miláně, ale o těchto novinkách nepadlo ze strany úspěšného podnikatele ani slovo.
   Domluvit si den schůzky nebylo jednoduché, během týdne se tu vystřídaly návštěvy ze Sjednocených arabských emirátů a dva ministři, z nichž ministr průmyslu a obchodu Milan Urban se s Pavlem Blatou setkal během krátké doby uý podruhé a ministr financí Bohuslav Sobotka tu kupříkladu také lobboval za svůj návrh na reformu veřejných financí.

Je to úžasné, moc blahopřejeme, ať to tak dále pokračuje. Václav Klaus, Livia Klausová, zápis do kroniky 12.11.2003.   SUPEMOTO: Pane Blato, o vás je známo, že vyrábíte především na export. Předpokládám, že nový motocykl, který by se měl začít montovat na podzim, bude mít homologaci i na českém trhu. Proč najednou takový obrat?
   Pavel Blata: Důvodů k rozšíření výroby je víc. Jednak jsem se počátkem devadesátých let, když jsem s výrobou minibiků a koloběžek začínal, netajil, že jakmile to bude možné, tak vyjedeme se silnějším strojem, zřejmě stopětadvacítkou. Upozorňuji, že to bylo ještě v době, kdy evropská legislativa, umožňující nyní jezdit šestnáctiletým se stopětadvacítkou, byla ještě v plenkách. Druhým důvodem jsou čínské plagiáty mých strojů, které sice na první pohled zaostávají kvalitou, ale je stále plno zákazníků, které více než kvalita oslovuje jejich nízká cena. V neposlední řadě mě k rozšíření výroby vede ještě jeden důvod, a tím je nenasycenost trhu. Na trzích, kde jsem si vydobyl prioritní postavení, chci-li si ho udržet, musím přijít s něčím jiným, ale stejně kvalitním. Proto jsem si dával na čas, proto, a to vám garantuji, přijdu na trh s motocykly, o jejichž kvalitě nebude pochyb. Neviděl bych v tom žádný obrat o sto osmdesát stupňů, ale logický vývoj, i když se přiznám, že k prodeji scooters na našem trhu mě přiměl pan prezident Klaus, který mě v listopadu poctil svojí návštěvou.

   SUPERMOTO: Pane Blato, na podzim nebo lépeřečeno do konce roku má přijít na trh motocykl, kterému říkáte mezičlánek; čtenáře by určitě zajímalo, kdybyste mohl stroj blíže specifikovat.
Nabídku strojů minibike rozšířil v poslední době model Supermoto.   Pavel Blata: Motocykl už polyká první zkušební kilometry zatím s dvoudobým motorem. Do výroby připravujeme souběžně čtyřdobé motory, můžu jen říci, že to ještě nebude stopětadvacítka, minimálně však padesátka. Zatím nevíme, jak vše dopadne a pro který se na základě náročných testů nakonec rozhodneme. V každém případě ji budeme koncem roku vyrábět v řádu desetitisíců. Bohužel, nemohu vám ukázat ani výrobní halu, s její výstavbou začneme až v březnu. Mohu jen prozradit, že její realizace spolkne asi 330 miliónů korun.

   SUPERMOTO Bavme se nyní o enduru 125, které by mělo být v prodeji příští rok.
   Pavel Blata: Výroba stopětadvacítky bude v konečné fázi soustředěna do nové výrobní haly, která vzniká v industriální zóně na ploše šesti hektarů. V období tří etap proinvestujeme celkem 970 miliónů korun, aby do osmi let vznikla továrna s pěti sty zaměstnanci, kteří ročně vyrobí 100000 motocyklů. Vás asi ale spíše zajímají technické parametry motocykl než náš podnikatelský záměr, ale ono to úzce souvisí. Přesto k němu mohu říct jen to, že jeho kvality prověří již Šestidenní v příštím roce v Povážské Bystrici, kterou chceme pochopitelně dojet. To znamená, že koncem tohoto roku už musíme zahájit zkušební jízdy.

   SUPERMOTO To jsou vskutku smělé cíle a plány. hovoříte o závodech. Jak významnou roli hrají ve vývoji nového motocyklu závody? Uvažujete o dalším závodním týmu?
   Pavel Blata: Závody hrají vždy důležitou roli. značka, která nezávodí, se nikdy nemůže stát úspěšnou. Pro nás nás, kteří si dělají všechno sami, nekupujeme žádné licence, nám závody umožňují odzkoušet díly v extrémních podmínkách a ty pak aplikovat do sériových strojů. Proto vzniká nový závodní tým Blata Elit Minibike Racing, v němž budou vyrůstat noví závodníci v kategorii minibike, kteří budou mít šanci přejít na silnější motocykly do mistrovství světa Grand Prix. Do vývoje dáváme téměř všechny vydělané peníze a závody nám v tom hodně pomáhají. možná není od věci připomenout, že závodní materiál nabízíme zájemcům s padesátoprocentní slevou.

Padesát procent všech výrobků putuje do USA, 40% do Evropy, 10% Japonsko, Austrálie, N. Zéland.   SUPERMOTO Hovoříte o tom, že nekupujete žádné licence. Chcete říci, že všechny komponenty vznikají u vás v Blansku?
   Pavel Blata: Jistě, také první hala, která se bude stavět, bude slévárna, kde se budou odlévat bloky motorů 125, posléze 250 atd. nechci být závislý na dodávkách od subdodavatelů, zkoušeli jsme to, nakonec jsme vždy zainvestovali a udělali jsme si to raději sami. Mluvím o odlitcích válců, kolech, páčkách, táhlech, lanovodech, prostě o všem. Jeden příklad za všechny. Kdysi jsem jednal v Barumu v Otrokovicích o dodávce pneumatik na minibike. Když jsem se dozvěděl, že bude stát 600 Kč, což odpovídalo ceně jedné pneumatiky na embéčko, tak jsem poděkoval a začali jsme si dělat pneumatiky sami. Mám ještě pokračovat?

   SUPERMOTO Ne děkuji, pane Blato, to by stačilo. Jsem nadšen a potěšen. Dnes už vím, že český motocyklový průmysl se o svoji budoucnost bát nemusí.

Děkuji za rozhovor.

František Gorczyca, foto autor a archiv Supermoto 4/2004