charset=utf-8
Jawa 50 Mosquito
Java Script Library -> 00092 Sample
Jawa 50 Mosquito
ojetý motocykl
Do poloviny poslední dekády minulého století museli počkat příznivci značky Jawa na další pokračování
malého motocyklu, nástupce pionýrů a mustangů, jež provázely několik generací domácích začínajících jezdců.
Zůstal vysoký tón dvoudobého motoru, nová byla naděje na znovuobjevení kdysi slavné značky a příznivá cena.
Jawa - žádná jiná značka v našich krajích a motocyklových srdcích nemůže vyvolat tolik emocí, nadějí, ale i
zklamání. Rozhodně nejde o lhostejnost, ať už nositeli a pokračovateli české motocyklové tradice přejeme to
nejlepší, nebo se ušklíbáme nad tím, jak jim to jde těžko a pomalu. Troufám si napsat, že velká většina
místních techniků ví, co ještě schází, aby byla značka zase o něco lepší, aby se výroba a hlavně prodej
zase o něco zvedly. Jawa připravuje další nové modely, v padesátkách už vrčí čtyřdobé motory, už se ani
trochu nepodobají dřívějším "fichtlům" a také dnes už osmiletý Mosquito je v současnosti překonán. Vzpomeňte
na tu slávu, kdy spatřilo Mosquito světlo světa jako první balónek naděje.
Protože nebyl k dispozici jiný motor, sáhl výrobce po vyzkoušeném dvoudobém slovinském Tomosu o výkonu téměř
4 kilowaty (3,8 kW) s pětirychlostní převodovkou. Na motocyklu se objevily i díly dodávané prestižními výrobci.
Například karburátor Bing s průměrem difuzoru 18 mm nebo přední jednopístková brzda značky Brembo. Kapalinou
ovládaná brzda měla k dispozici kotouč o průměru 200 mm. Vzadu jste našli bubnovou brzdu ovládanou mechanicky
o průměru 124 mm. V roce 1995 doporučoval výrobce ještě prodejní cenu těsně pod magickou třicetitisícovou
hranicí, ale tu překonal hned v následujícím roce (32.680 Kč). Na vině byla desetiprocentní inflace a trochu
se hřešilo na to, že i tak zůstávala cena na slušné úrovni a dál se držela ve své kategorii na nejnižším
bodu. Motocykl vypadal na designérsky povedené endurko, měl dostatečnou akceleraci a hmotnost 78 kg. Osazen
byl trubkovým rámem, zadní kyvnou vidlicí obdélníkového profilu se dvěma tlumiči, řadou plastových doplňků,
italskými litými třípaprskovými koly a výborným předním zářivým světlem s použitou 35W žárovkou. jízdními
vlastnostmi však více vyhovoval silničnímu ježdění. Jako největší slabost se od začátku ukazovala převodovka,
jež umožňovala zařazení neutrálu mezi všemi rychlostmi. Jezdec neměl šanci poznat, například kontrolkou, kdy
jde o neutrál mezi jedničkou a dvojkou a kdy o dalších několik překážejících neutrálů (celkem čtyři).
Znamenalo to, že nechtěný neutrál mohl přijít na řadu zrovna ve chvíli, kdy bylo nutné podřadit. Složité bylo
i hledání jedničky k rozjezdu.
Nicméně příznivci značky a dorůstající teenageři se právem radovali. Na světě byl obstojný malý motocykl za cenu,
která nebyla řadě rodičů až tolik na obtíž. Proti nejbližšímu konkurentovi, kterým se stal další čerstvý
český výrobek, padesátka Dandy z Českých Budějovic, měl "komár" výhodu více než 4000 Kč v ceně a celého 1,2 kW
ve výkonu, a to už bylo v kopci nebo při maximálce znát. Čtyři kilowaty už dokázaly při troše cviku zvednout
frajersky přední kolo nad asfaltový povrch. Motocykl měl jednoduchou konstrukci, přemíra elektroniky nehrozila
a začínající "-náctiletí" nejen jezdili, a to s průměrnou spotřebou 2,5-3 litry na sto kilometrů, ale s
prybívajícími zkušenostmi se nemuseli bát podívat se věci na kloub. V tomto ohledu se Mosquito nejvíce blížilo
svým předchůdcům, které jsme mívali v garáži rozebrané každou chvilku. Nějaký ten píst z pionýra by možná
tatínkové současné dorůstající mládeže ve své dílně ještě našli.
Jak to vidí majitelé
Je logické, že majiteli se většinou stávali naprostí začátečníci, pro něž je padesátka Mosquito dobrou
alternativou. Osmdesátka na tachometru motocyklu o objemu 50 cm3 je už docela slušnou rychlostí.
Kluci (a také děvčata) se navíc naučí základům ježdění i servisu a jednou budou na svého Mosquita vzpomínat
možná se stejnou nostalgií, jako jejich otcové na o generaci starší pionýry nebo mustangy. Jenže v tomto případě
Technické údaje |
motor |
typ | dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec |
rozvod | pístem |
vrtání x zdvih | 38 x 43 mm |
kompresní poměr | 11:1 |
zvihový objem | 48,8 cm3 |
výkon | 3,8 kW (5,2 k)/7750 1/min |
točivý moment | 4,7 Nm/5500 1/min |
plnění motoru | karburátor Bing 18 mm |
zapalování | elektronické |
spouštění | nožní |
převody |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | pětistupňová |
sekundární převod | řetězem |
podvozek |
rám | trubkový |
přední brzda | 1x kotouč 200 mm |
zadní brzda | 1x buben 124 mm |
zdvih předního kola | 80 mm |
zdvih zadního kola | 70 mm |
kola | litá |
přední pneumatika | 2,50/16 |
zadní pneumatika | 3,0/16 |
rozměry a hmotnosti |
rozvor | 1200 mm |
výška sedla | 730 mm |
palivová nádrž/rezerva | 6,5/1,2 l |
pohotovostní hmotnost | 78 kg |
celková hmotnost | 228 kg |
servisní údaje |
servisní prohlídka | každých 3000 km |
výměna oleje v přev. | každých 6000 km |
množství oleje v přev. | 0,4 l - SAE 80W90 |
přední tlumiče | SAE 15W40 |
už půjde více o náznak opravdového motocyklu. Je to logické, že každý z nich dříve nebo později z padesátky
odroste a to, nad čím se jim v patnácti rozzářily oči, jim o pouhých pár let později bude připadat poněkud slabé
a vhodné tak akorát na výměnu. Co může pro takového mladíčka koupě znamenat? "Jednoho krásného odpoledne
(úterý 20.6.1995, to se nezapomíná) jsem se pro ni vypravil," napsal o svém prvním motocyklu například Marcel
Heverle z Prahy. "Tehdy jsem asi poprvé poznal, jak to vypadá v sedmém nebi."
Pokud jde o věk majitele, zde je vyjímka, která potvrzuje pravidlo. Dnes sedmapadesátiletý Zdeněk Reiner
z Jablonce nad Nisou koupil Mosquito v roce 1995. Slíbil jet s juniorskou reprezentací na Rallye FIM do Norska a
chtěl být rovnocenným partnerem. Motocykl byl vyzvednut ve výrobním závodu pět dnů před odjezdem. Stihl ještě
narychlo "spáchat" nosiče zavazadel, které v té podobě slouží dodnes. A jaké poruchy ho potkaly? Po šedesáti
kilometrech "odešla" stíněná odrušená koncovka svíčky - byla nahrazena gumovou NGK. Asi v 8000 km dosloužil
přerušovač blikačů a praskl zadní držák krytu řetězu. Spravilo to vylepení, prodloužení plechem a prinýtování.
Dalším kladným bodem v hodnocení byl velký počet příspěvků, které k nám do redakce přišly. Pisatelé v nich
vyzdvihovali poměrně sympatickou spolehlivost těchto strojů od Sázavy. Téměř všichni najezdili pěknou řádku
kilometrů a "komár" se pro ně stal dobrým základem pro vyšší kubaturu. Vyjímkou není ani 25.000 kilometrů,
většina se přehoupla přes deset tisíc.
Jeden z majitelů dokonce udal mezi přednostmi právě námi kritizovaný počet neutrálů. To, že se majitelé
dělí na ty, co rádi jezdí, a na ty, co se v motorce rádi hrabou a vylepšují co se dá, je jasné. Mnohý
"zlepšovatel" časem přijde na to, že zase tolik "nenakitoval", ale chce to čas a hlavně vlastní zkušenosti.
Pro někoho to jsou zase první pokusy o ovládnutí jednostopé techniky. "Vzhledem k tomu, že nemám moc rád
amatérské úpravy, obešel jsem se bez nich," dotkl se například jeden majitel tohoto tématu. "Ale... po cca
2500 km mi nenechavé ručičky nedaly pokoj a já ji celou rozebral. Přišel jsem na pár drobných detailů, které
by se daly přece jen trochu vylepšit. Pružina stojánku, upevnění plastů pod nádrží či dodatečná montáž
stabilizátoru přední vidlice..."
Jde o to, aby ti odrostlejší na svůj první motocykl vzpomínali rádi a moc ho nehaněli. A tato podmínka byla
splněna snad u všech příspěvků. Každý přece ví, že nejde o GSX-R a že hlavní je radost a naučit se základům
jízdy s motorem pod sedlem, prostě získat svůj vztah ke dvěma kolům. Zakončíme tedy tuto část článku jednou
z odpovědí na otázku, zda by si pisatel koupil stejný motocykl znovu. "Určitě ano," stálo v mailovém příspěvku.
A následovalo vysvětlení proč. Být držitelem pouze ŘP do 50 cm3 a chtít novou motorku se slušným
poměrem cena/výkon, tak bych se nerozmýšlel. Hlavně to byl český výrobek této kategorie po x letech." Závěrem
ještě prozradím, který z dnešních sportovců na "komárovi" začínal. Možná ani neuvěříte, ale v roce 1996 jel na
Mosquitu na Rallye FIM do Tunisu a také zpět (samozřejmě po ose), druhý vicemistr republiky a náš úspěšný
světový reprezentant v supermotu Petr Vorlíček.
text: Jaroslav Šíma, Ivo Helikar, foto Jan Dvořáček a archiv |
Supermoto 8/2003 |
Ondřej Urban, 17 let, Praha
Mosquito jsem koupil v roce 1995 nové a po Simsonu to byla moje druhá motorka.
Oproti německému předchůdci bylo o něco málo silnější, rychlejší a především mělo pět
rychlostních stupňů a kotoučovou brzdu. Ovladatelnost byla výborná - několikrát jsem na
srazech vyhrál jízdu pomalosti. Horší to bylo s motorem. Řazení bylo tvrdé a vyžadovalo
citlivý přístup. Jediná závada, která mě potkala, byl stržený závit u osičky spojky.
Podle servisu to prý byla nedestatečná údržba, s címž nesouhlasím. S komárem jsem najel
šest a půl tisíce kilometrů a vždy mě bez problémů dovezl domů. |
|
|
Tomáš Strejček, 18 let, Praha 4
Mosquito jsem koupil nové na podzim roku 1999, vybral jsem si ho pro jeho dobrý
design, nízkou cenu a poměrně výkonný motor. Od té doby jsem najezdil 11.000 kilometrů a
nepotkala mě žádná závada, občas jsem vyměnil spotřební materiál, jako například svíčku,
vzduchový filtr, fajfku, pryžové součástky, žárovky, bowdeny apod. Mosquito mohu doporučit
začínajícím jezdcům, kteří chtějí jezdit jak na silinici na delší trasy, tak po městě nebo
tam, kde jedna zatáčka střídá druhou. Je to univerzální motorka, dá se s ní zažít spousta
legrace a určitě vás nezklame. |
Jan Dörre, 18 let, Třebechovice pod Orebem
Jakožto začínající patnáctiletý motorkář jsem po zkušenostech z pionýra chtěl
zkusit něco výkonnějšího a novějšího. Rozhodování padlo na ojeté Mosquito z roku 1995. Na
tomto stroji jsem najezdil 6000 kilometrů bez vážnějších poruch. Kromě běžné údržby jsem
jen jezdil, a to na Natural 95 a Motul 510. Mísící poměr byl 1:50. Kromě "zajímavě"
ukazujícího tachometru (namontoval jsem si digitální) se jednalo o bezprblémový motocykl,
který vřele doporučuji všem začátečníkům. Jedinou závadou, která mě potkala, byla prasklá
řadící vidlička. |
|
ceny originálních náhradních dílů |
Píst | 1426 Kč | |
Trubka přední vidlice | 760 Kč |
Sada pístních kroužků | 508 Kč | |
Ráfek předního kola | 3062 Kč |
Těsnění hlavy | 136 Kč | |
Přední blatník | 976 Kč |
Kliková hřídel vč. ojnice | 5862 Kč | |
Hlavní světlomet | 699 Kč |
Spojkové lamely (sada) | 893 Kč | |
Lanko plynu | 56 Kč |
Brzdový kotouč (přední) | 592 Kč | |
Zpětné zrcátko | 188 Kč |
Hodnocení majitelů |
Motor |
spouštění | 1,3 |
točivý moment | 2 |
elasticita | 2 |
vibrace | 2,3 |
spojka | 2,2 |
převodovka | 3 |
mechanická přístupnost | 1,3 |
kvality motoru ve městě | 1,3 |
kvality motoru na silnici | 1,8 |
zvuk/hlučnost | 1,8 |
Chování motocyklu ve městě |
ovladatelnost | 1,5 |
výška sedla | 1,1 |
převodovka | 2,7 |
Chování motocyklu na silnici |
obratnost | 1,7 |
stabilita v přímé jízdě | 1,7 |
stabilita v zatáčkách | 2,3 |
vlastnosti na špatném povrchu | 2,3 |
jízda se spolujezdcem | 2,7 |
světlá výška | 1,7 |
Brzdění |
přední brzda | 1,5 |
zadní brzda | 2 |
Pohodlí |
sedlo | 1,7 |
posaz | 2 |
odpružení vpředu | 2 |
odpružení vzadu | 2 |
ochrana jezdce | 2,8 |
pohodlí spolujezdce | 2,8 |
Výbava |
palubní přístroje | 2,8 |
ovládací prvky | 2 |
zrcátka | 1,5 |
zamykání | 2,5 |
osvětlení | 2,2 |
centrální stojan | 2 |
boční stojan | 2,8 |
blatníky | 2 |
nářadí | 2 |
praktické detaily (seřizování, palivový
kohout, kontrola náplní) | 1,7 |
kvalita zpracování | 2 |
kvalita laku | 1,8 |
odolnost proti korozi | 1,8 |
Prodejní servis |
vystupování personálu | 1,3 |
kvalita práce | 1,5 |
dostupnost dílů | 2,5 |
| |